Tasa-arvoasioiden organisointi- ja sijaintityöryhmän loppumuistio
Sosiaali- ja terveysministeriö
1998
Julkaisusarja:
Sosiaali- ja terveysministeriön työryhmämuistioita - Social- och hälsovårdsministeriets promemorior - Working group memorandums of the Ministry of Social Affairs and Health 1998:19This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504225924Tiivistelmä
Työryhmän tehtävänä oli laatia ehdotus tasa-arvoasioiden hallinnollisesta sijoittumisesta ja organisoinnista, sekä pohtia tasa-arvoasiain neuvottelukunnan tehtäviä, roolia ja kokoonpanoa. Työryhmän tavoitteeksi asetettiin tasa-arvoasioiden organisoinnin selkiyttäminen ja toimielinten hallinnollisesti tarkoituksenmukainen sijoittaminen.
Työryhmä esittää: Tasa-arvovaltuutetun toimiston tulee edelleenkin olla sosiaali- ja terveysministeriössä. Työryhmän ensisijainen ehdotus on lainvalvonnan ja tasa-arvopolitiikan säilyttäminen samassa yksikössä ja henkilöstön lisääminen kolmella esittelijällä. Tavoiteltava ratkaisu pitemmällä aikajänteellä olisi lainvalvonnan ja tasa-arvopolitiikan eriyttäminen toisistaan, mikä työryhmän arvion mukaan edellyttäisi yhteensä seitsemän henkilötyövuoden lisäystä. Tasa-arvovaltuutetun toimiston johdon tulee olla edustettuna sosiaali- ja terveysministeriön johtoryhmässä ja tasa-arvovaltuutetun toimisto siirretään kansliapäällikön alaisuuteen. Lisäksi selvitetään mahdollisuuksia antaa tasa-arvovaltuutetun toimiston virkamiehille esittelyoikeus valtioneuvostossa ja ministeriössä niissä tasa-arvoasioissa, joihin tarvitaan valtioneuvoston tai ministeriön päätös.
Tasa-arvoasiain neuvottelukunnan kokoonpanoa monipuolistetaan siten, että siinä on edustajat keskeisistä naisjärjestöistä ja mahdollisista miesjärjestöistä ja sen toimikausi pidennetään eduskunnan toimikautta vastaavaksi. Tasa-arvotoimielimiä koskevia säännöksiä uudistetaan siten, että niissä otetaan huomioon toimiston tehtävien lisääntyminen ja tehtäväkentän laajentuminen.
Tasa-arvovaltuutetun toimistoon perustetaan kolme uutta esittelijätason virkaa. Tasa-arvovaltuutettua koskevia säännöksiä muutetaan siten, että valtuutettu voi merkittävässä lain soveltamista koskevassa kysymyksessä saattaa asian omissa nimissään tuomioistuimen tutkittavaksi. Tämä edellyttää ehdotettujen lisäresurssien toteutumista.
Jotta tasa-arvolautakuntaa voitaisiin hyödyntää enemmän, sen tehtäviä on tarkistettava ja sitä on muutenkin kehitettävä esimerkiksi tietosuoja- tai kuluttajavalituslautakunnan tapaiseksi elimeksi.
Työryhmä esittää: Tasa-arvovaltuutetun toimiston tulee edelleenkin olla sosiaali- ja terveysministeriössä. Työryhmän ensisijainen ehdotus on lainvalvonnan ja tasa-arvopolitiikan säilyttäminen samassa yksikössä ja henkilöstön lisääminen kolmella esittelijällä. Tavoiteltava ratkaisu pitemmällä aikajänteellä olisi lainvalvonnan ja tasa-arvopolitiikan eriyttäminen toisistaan, mikä työryhmän arvion mukaan edellyttäisi yhteensä seitsemän henkilötyövuoden lisäystä. Tasa-arvovaltuutetun toimiston johdon tulee olla edustettuna sosiaali- ja terveysministeriön johtoryhmässä ja tasa-arvovaltuutetun toimisto siirretään kansliapäällikön alaisuuteen. Lisäksi selvitetään mahdollisuuksia antaa tasa-arvovaltuutetun toimiston virkamiehille esittelyoikeus valtioneuvostossa ja ministeriössä niissä tasa-arvoasioissa, joihin tarvitaan valtioneuvoston tai ministeriön päätös.
Tasa-arvoasiain neuvottelukunnan kokoonpanoa monipuolistetaan siten, että siinä on edustajat keskeisistä naisjärjestöistä ja mahdollisista miesjärjestöistä ja sen toimikausi pidennetään eduskunnan toimikautta vastaavaksi. Tasa-arvotoimielimiä koskevia säännöksiä uudistetaan siten, että niissä otetaan huomioon toimiston tehtävien lisääntyminen ja tehtäväkentän laajentuminen.
Tasa-arvovaltuutetun toimistoon perustetaan kolme uutta esittelijätason virkaa. Tasa-arvovaltuutettua koskevia säännöksiä muutetaan siten, että valtuutettu voi merkittävässä lain soveltamista koskevassa kysymyksessä saattaa asian omissa nimissään tuomioistuimen tutkittavaksi. Tämä edellyttää ehdotettujen lisäresurssien toteutumista.
Jotta tasa-arvolautakuntaa voitaisiin hyödyntää enemmän, sen tehtäviä on tarkistettava ja sitä on muutenkin kehitettävä esimerkiksi tietosuoja- tai kuluttajavalituslautakunnan tapaiseksi elimeksi.