Avohoidon ja laitoshoidon merkitystä selvittävän työryhmän väliraportti
Sosiaali- ja terveysministeriö
2001
Julkaisusarja:
Sosiaali- ja terveysministeriön työryhmämuistioita - Social- och hälsovårdsministeriets promemorior - Working group memorandums of the Ministry of Social Affairs and Health: 2001:6This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504224323Tiivistelmä
Työryhmän tehtävänä on selvittää, mitä ongelmia avohoidon ja laitoshoidon välinen rajanveto aiheuttaa sosiaalivakuutusjärjestelmässä ja sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa asiakkaan tarkoituksenmukaisen hoidon kannalta. Työryhmän tulee arvioida avo- ja laitoshoidon välisen rajanvedon merkitys kunnan, Kansaneläkelaitoksen ja niiden rahoittajien vastuunjakoon sekä arvioida avo- ja laitoshoidon mallien kustannusvaikutukset.
Myös omaishoidon asema tulee ottaa huomioon työssä. Lopuksi työryhmän tulee tehdä tarvittavat säädösmuutokset.
Väliraportissaan työryhmä on kuvannut avo- ja laitoshoidon rajanvedon nykytilanteen ja sen vaikutukset sosiaalivakuutuksessa ja kuntien asiakasmaksuissa. Lisäksi on väliraportissa on esitetty työryhmän alustava näkemys suuntaviivoista avo- ja laitoshoidon välisestä rajan poistamisessa.
Kustannusten selvittyä työryhmä tulee jatkotyössään tarkastelemaan ehdotuksen vaikutuksia niin etuudensaajan kuin järjestelmien ja sen rahoittajien kannalta.
Myös omaishoidon asema tulee ottaa huomioon työssä. Lopuksi työryhmän tulee tehdä tarvittavat säädösmuutokset.
Väliraportissaan työryhmä on kuvannut avo- ja laitoshoidon rajanvedon nykytilanteen ja sen vaikutukset sosiaalivakuutuksessa ja kuntien asiakasmaksuissa. Lisäksi on väliraportissa on esitetty työryhmän alustava näkemys suuntaviivoista avo- ja laitoshoidon välisestä rajan poistamisessa.
Kustannusten selvittyä työryhmä tulee jatkotyössään tarkastelemaan ehdotuksen vaikutuksia niin etuudensaajan kuin järjestelmien ja sen rahoittajien kannalta.