Tavoitteiden ja tuloksellisuuden kuvaaminen tulosbudjetissa ja tulossopimuksissa
Sosiaali- ja terveysministeriö
2002
Julkaisusarja:
Sosiaali- ja terveysministeriön työryhmämuistioita - Social- och hälsovårdsministeriets promemorior - Working group memorandums of the Ministry of Social Affairs and Health 2002:21This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504227145Tiivistelmä
Työryhmä on käyttänyt valtion talousarviossa ja tulossopimuksissa esitettävien tavoitteiden ja tuloksellisuuden kuvaamisen parantamiseksi Balanced Scorecard -viitekehikkoa. Sitä sovelletaan ministeriöön ja sen hallinnonalan virastoihin ja laitoksiin. Viitekehikko on todettu käyttökelpoiseksi menetelmäksi, joka on kytketty osaksi ministeriön ja sen hallinnonalan ohjaus- ja johtamisjärjestelmää.
Balanced Scorecard -viitekehikkoa sovelletaan vuoden 2003 tulossopimuksissa. Samanaikaisesti tulossopimuksen tavoitteiden aikajännettä on pidennetty nelivuotiseksi. Uutta mallia tullaan syventämään keväällä 2003, jolloin vuoden 2004 tulossopimusten valmisteluohjeisiin kehitetään kattava ministeriön tahtotila nelivuotisiksi tavoitteiksi. Tarkoituksena on ministeriön ohjauksen lisääminen hallinnonalalla.
Kevään 2004 talousarvioehdotus tullaan rakentamaan myös BSC -viitekehikon neljän näkökulman mukaan. Ministeriön toimintasuunnitelmarakennetta kehitetään edelleen vuoden 2003 kokemusten perusteella. Viitekehikko ulotetaan koskemaan myös kertomusjärjestelmiin ja muihin julkaisuihin, jolloin tuloksellisuuden seurannan, arvioinnin ja raportoinnin odotetaan oleellisesti parantuvan.
Työryhmä korostaa, että Balanced Scorecard -viitekehikon tuottamien tulostietojen hyväksikäyttöä tulee jatkossa tehostaa. Kokonaisvaltainen tulosten vaikutusten arviointitietojen hyväksikäyttö tukee tulosohjausta ja auttaa strategian toteuttamisen seuraamista ja arviointia. Menetelmän käyttöönoton yhteydessä on korostettu koko järjestelmän toimivuutta, mikä pitää jatkossa varmistaa kehittämällä tulosraportointia.
Balanced Scorecard -viitekehikkoa sovelletaan vuoden 2003 tulossopimuksissa. Samanaikaisesti tulossopimuksen tavoitteiden aikajännettä on pidennetty nelivuotiseksi. Uutta mallia tullaan syventämään keväällä 2003, jolloin vuoden 2004 tulossopimusten valmisteluohjeisiin kehitetään kattava ministeriön tahtotila nelivuotisiksi tavoitteiksi. Tarkoituksena on ministeriön ohjauksen lisääminen hallinnonalalla.
Kevään 2004 talousarvioehdotus tullaan rakentamaan myös BSC -viitekehikon neljän näkökulman mukaan. Ministeriön toimintasuunnitelmarakennetta kehitetään edelleen vuoden 2003 kokemusten perusteella. Viitekehikko ulotetaan koskemaan myös kertomusjärjestelmiin ja muihin julkaisuihin, jolloin tuloksellisuuden seurannan, arvioinnin ja raportoinnin odotetaan oleellisesti parantuvan.
Työryhmä korostaa, että Balanced Scorecard -viitekehikon tuottamien tulostietojen hyväksikäyttöä tulee jatkossa tehostaa. Kokonaisvaltainen tulosten vaikutusten arviointitietojen hyväksikäyttö tukee tulosohjausta ja auttaa strategian toteuttamisen seuraamista ja arviointia. Menetelmän käyttöönoton yhteydessä on korostettu koko järjestelmän toimivuutta, mikä pitää jatkossa varmistaa kehittämällä tulosraportointia.