Lastensuojelun yksityisten palvelujen valvontatyöryhmän muistio
Sosiaali- ja terveysministeriö
2002
Julkaisusarja:
Sosiaali- ja terveysministeriön työryhmämuistioita - Social- och hälsovårdsministeriets promemorior - Working group memorandums of the Ministry of Social Affairs and Health: 2001:29This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504224211Tiivistelmä
Työryhmä asetettiin selvittämään yksityisten lastensuojelupalvelujen lupa- ja valvontakäytäntöjen ohjaustarvetta. Sen tuli laatia yhtenäiset arviointikriteerit yksityisiä palveluja tarjoavien yksiköiden lupa- ja valvontamenettelyä varten sekä arvioida, missä määrin niitä voisi soveltaa kuntien toimeksiantosuhteiseen perhehoitoon. Työryhmän ehdotukset pohjautuvat osin vuonna 1998 valmistuneen yksityisten sosiaalipalvelujen toimintaedellytyksiä pohtineen työryhmän muistioon, osin lastensuojelua koskevaan erityislainsäädäntöön.
Työryhmä jakoi ehdotuksensa kolmeen ryhmään:
- Lainsäädäntöön liittyvät uudistukset
- Sosiaali- ja terveysministeriön oppaassa julkaistavat ohjeet, suositukset ja mallilomakkeet
- Jatkovalmistelua ja muiden ministeriöiden kanssa yhteistyötä edellyttävät muutokset.
Keskeisenä työryhmä piti sitä, että yhdessä toimintayksikössä hoidettavien lasten enimmäismäärä pienennetään kahdeksasta kuuteen. Heidän hoidostaan ja kasvatuksestaan vastaavan henkilöstön vähimmäismäärä ehdotetaan lisättäväksi viidestä seitsemään ja kelpoisuuksia tarkistettavaksi. Yksityisen toimintayksikön palvelujen vastuuhenkilöiltä edellytettäisiin nykyistä suurempaa pätevyyttä sekä sitä, että hän työskentelee tosiasiallisesti toimintayksikössä. Henkilöstön ja palvelujen vastuuhenkilön luotettavuus sekä toimintayksikön taloudelliset toimintaedellytykset tarkistettaisiin ennen kuin lupa myönnetään.
Työryhmä esitti lastensuojeluyksiköille uusia, kunkin yksikön toiminnan luonnetta nykyistä paremmin kuvaavia nimikkeitä. Samoin sitä, ettei yksikön nimi saa antaa virheellistä kuvaa toiminnan sisällöstä. Nykyisen perhekoti-nimikkeen työryhmä varaisi ammatillisille, yritys- tai yhteisömuotoisille perhekodeille sekä palauttaisi käytöstä poistetut termit sijaiskoti ja sijaisperhehoito kuvaamaan kuntiin toimeksiantosuhteessa toteutettavaa perinteistä perhehoitoa.
Työryhmä otti kantaa myös ilman vanhempiaan Suomeen tulleita lapsia ja nuoria hoitaviin yksiköihin. Se ehdotti, että ne katsottaisiin lastensuojelulaitoksiksi, vaikka toiminnan taustalla onkin ulkomaalaislaissa tarkoitettu suojeluntarve. Samoin ehdotettiin, että tällaiset lapset saisivat oikeuden itsenäistymisvaiheessa samanlaiseen tukeen kuin lastensuojelulain nojalla huostassa olleet nuoret.
Säädösmuutosten täydennykseksi työryhmä ehdottaa sosiaali- ja terveysministeriön opasta. Oppaassa annettaisiin suosituksia muun muassa sopivista toimitiloista. Siihen sisältyisivät myös mallilomakkeistot, jotka ohjaisivat ja yhtenäistäisivät lääninhallitusten ja kuntien lupa- ja valvontamenettelyitä. Opas antaisi myös informaatiota luvan edellytyksistä toimintayksikön perustamista harkitseville.
Työryhmä jakoi ehdotuksensa kolmeen ryhmään:
- Lainsäädäntöön liittyvät uudistukset
- Sosiaali- ja terveysministeriön oppaassa julkaistavat ohjeet, suositukset ja mallilomakkeet
- Jatkovalmistelua ja muiden ministeriöiden kanssa yhteistyötä edellyttävät muutokset.
Keskeisenä työryhmä piti sitä, että yhdessä toimintayksikössä hoidettavien lasten enimmäismäärä pienennetään kahdeksasta kuuteen. Heidän hoidostaan ja kasvatuksestaan vastaavan henkilöstön vähimmäismäärä ehdotetaan lisättäväksi viidestä seitsemään ja kelpoisuuksia tarkistettavaksi. Yksityisen toimintayksikön palvelujen vastuuhenkilöiltä edellytettäisiin nykyistä suurempaa pätevyyttä sekä sitä, että hän työskentelee tosiasiallisesti toimintayksikössä. Henkilöstön ja palvelujen vastuuhenkilön luotettavuus sekä toimintayksikön taloudelliset toimintaedellytykset tarkistettaisiin ennen kuin lupa myönnetään.
Työryhmä esitti lastensuojeluyksiköille uusia, kunkin yksikön toiminnan luonnetta nykyistä paremmin kuvaavia nimikkeitä. Samoin sitä, ettei yksikön nimi saa antaa virheellistä kuvaa toiminnan sisällöstä. Nykyisen perhekoti-nimikkeen työryhmä varaisi ammatillisille, yritys- tai yhteisömuotoisille perhekodeille sekä palauttaisi käytöstä poistetut termit sijaiskoti ja sijaisperhehoito kuvaamaan kuntiin toimeksiantosuhteessa toteutettavaa perinteistä perhehoitoa.
Työryhmä otti kantaa myös ilman vanhempiaan Suomeen tulleita lapsia ja nuoria hoitaviin yksiköihin. Se ehdotti, että ne katsottaisiin lastensuojelulaitoksiksi, vaikka toiminnan taustalla onkin ulkomaalaislaissa tarkoitettu suojeluntarve. Samoin ehdotettiin, että tällaiset lapset saisivat oikeuden itsenäistymisvaiheessa samanlaiseen tukeen kuin lastensuojelulain nojalla huostassa olleet nuoret.
Säädösmuutosten täydennykseksi työryhmä ehdottaa sosiaali- ja terveysministeriön opasta. Oppaassa annettaisiin suosituksia muun muassa sopivista toimitiloista. Siihen sisältyisivät myös mallilomakkeistot, jotka ohjaisivat ja yhtenäistäisivät lääninhallitusten ja kuntien lupa- ja valvontamenettelyitä. Opas antaisi myös informaatiota luvan edellytyksistä toimintayksikön perustamista harkitseville.