Hyppää sisältöön
    • Suomi
    • Svenska
    • English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Haku- ja käyttöohje
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Sosiaali- ja terveysministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  • Etusivu
  • Sosiaali- ja terveysministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Kansaneläke- ja sairausvakuutuksen rahoitusta selvittäneen työryhmä 2003:n muistio


Avaa tiedosto
TRM200314.pdf (383.0Kt)
Lataukset: 

Sosiaali- ja terveysministeriö
2003
Julkaisusarja:
Sosiaali- ja terveysministeriön työryhmämuistioita - Social- och hälsovårdsministeriets promemorior - Working group memorandums of the Ministry of Social Affairs and Health: 2003:14
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot

Julkaisun pysyvä osoite on

http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504227025
Tiivistelmä
Työryhmän tehtävänä oli tehdä ehdotuksia kansaneläke- ja sairausvakuutuksen rahoitusrakenteen selkeyttämisestä, rahoituksen tasapainottamisesta ja rahoituksen turvaamisesta pitkällä aikavälillä.

Työryhmä on tarkastellut lähemmin neljää sairausvakuutuksen rahoitusvaihtoehtoa, joissa kaikissa sairausvakuutuksen rahoitus on jaettu työtulovakuutukseen ja sairaanhoitovakuutukseen. Työryhmän näkemyksen mukaan yksi mahdollinen jatkovalmistelun vaihtoehto olisi seuraava:

Työtulovakuutukseen kuuluvat päivärahamenot rahoitettaisiin siten, että valtio rahoittaisi vähimmäispäivärahat ja muista päivärahoista työnantajat 70 % ja vakuutetut 30 %. Päivärahamenojen kattamiseksi palkansaajilta ja yrittäjiltä perittäisiin uutta työtulovakuutusmaksua. Maksun suuruus olisi noin 0,75 % ja sitä perittäisiin ennakonpidätyksen alaisen palkkatulon ja yrittäjän työtulon perusteella.

Työnantajan sairausvakuutusmaksu nousisi nykyisestä 1,60 %:sta noin 2,05 %:iin. Maksulla katettaisiin päivärahamenojen lisäksi myös myös työterveyshuollon kustannukset. Maksun korotus kompensoitaisiin alentamalla työnantajan kansaneläkemaksua vastaavasti.

Sairaanhoitovakuutuksen menoista vakuutetut rahoittaisivat 90 % ja valtio 10 %. Kaikilta vakuutetuilta perittäisiin sairaanhoitovakutusmaksua, joka korvasi nykyisen sairausvakuutusmaksun. Maksun suuruus olisi 2,35 % kunnallisverotuksessa verotettavasta tulosta. Vakuutettujen maksujen nousu kompensoitaisiin siirtymävaiheessa tarkistamalla vakuutetujen verotusperusteita siten, että veroaste ei nouse.

Työnantajan kansaneläkemaksua tulisi alentaa asteittain sitä mukaa, kun siihen on taloudellisia mahdollisuuksia kansaneläkevakutuksen rahoitusta vaarantamatta. Arvonlisäveron tilityksistä Kansaneläkelaitoksen rahastoihin luovuttaisiin. Samoin luovuttaisiin kansaneläkerahaston ja sairausvakuutusrahaston välisistä rahastosiirroista. Sairausvakuutusrahaston nettorahoitusomaisuuden vähimmäismäärää nostettaisiin sellaiselle tasolle, että Kansaneläkelaistoksen maksuvalmius tulee turvatuksi.

Laissa määriteltäisiin työtulovakuutuksen ja sairaanhoitovakuutuksen rahoitusosuudet eri rahoittajien kesken. Sosiaali- ja terveysministeriö vahvistaisi vuosittain sairausvakutuksen maksujen määrät Kansaneläkelaitoksen tekemän esityksen pohjalta.

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajan mukaanViimeksi lisätytAsiasanatJulkaisijat

Aineistojen tallennus

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Valtioneuvoston kanslia
Puolustusministeriö
Liikenne- ja viestintäministeriö
Ulkoministeriö
Valtiovarainministeriö
Työ- ja elinkeinoministeriö
Oikeusministeriö
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Sosiaali- ja terveysministeriö
Sisäministeriö
Maa- ja metsätalousministeriö
Ympäristöministeriö

Valtioneuvoston kanslia
|
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
·julkaisutuotanto(at)gov.fi | vnk.fi·
Palvelun tuottaja
Kansalliskirjasto
Valtioneuvoston kanslia
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
julkaisutuotanto(at)gov.fi | vnk.fi
Palvelun tuottaja Kansalliskirjasto