Digitaalisen matkailumarkkinoinnin ja myynnin haasteet ja ratkaisuehdotukset
Työ- ja elinkeinoministeriö
17.11.2015
Julkaisusarja:
Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja 69/2015This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-064-0Tiivistelmä
Osana Suomen matkailun kasvun ja uudistumisen tiekartan 2015–2025 toimeenpanoa käynnistettiin selvitys digitaalisen matkailumarkkinoinnin- ja myynnistä. Tavoitteena oli selvittää ne syyt/pullonkaulat, miksi matkailuyritykset eivät hyödynnä digitaalisuuden mahdollisuuksia nykyistä enemmän markkinoinnissa ja myynnissä sekä ne osa-alueet, joissa olisi syytä tehdä kansallisia yhteisiä ponnistuksia. Lisäksi tavoitteena oli löytää kilpailukeinot, joilla erottautua kilpailijoista positiivisesti sekä menetelmät, jotka johtavat suomalaisen matkailuelinkeinon siniselle merelle, jossa kasvu ja kannattavuus ovat selkeästi keskimääräistä korkeampaa. Yrityksille ja matkailuorganisaatiolle toteutetun sähköisen kyselyn ja teemahaastattelujen vastausten perusteella digitaalisessa kanavassa tehdään paljon, mutta tulokset ovat vielä heikkoja. Markkinointi ei ole kohdennettua, se on lyhytjänteistä ja se ei ota huomioon asiakkaan tarpeita. Teoriassa tiedetään mitä pitää tehdä, mutta ei ole riittävästi resursseja eikä osaamista tehdä markkinointia oikein.