Hyppää sisältöön
    • Suomi
    • Svenska
    • English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Haku- ja käyttöohje
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Sosiaali- ja terveysministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  • Etusivu
  • Sosiaali- ja terveysministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Selvitys sukupuolten tasa-arvon edistämisestä varhaiskasvatuksessa

Alasaari, Nea; Katainen, Reija (2016-06-06)

Avaa tiedosto
RAP-2016-36-varhaiskasvatus-tasy.pdf (313.1Kt)
Lataukset: 

Alasaari, Nea
Katainen, Reija
sosiaali- ja terveysministeriö
06.06.2016
Julkaisusarja:
Raportteja ja muistioita 2016:36
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot

Julkaisun pysyvä osoite on

http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3820-5
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuslaissa sukupuolten tasa-arvo on kirjattu yhdeksi varhaiskasvatuksen tavoitteeksi. Valtakunnallisissa varhaiskasvatusta ohjaavissa dokumenteissa ei kuitenkaan määritellä, mitä tasa-arvo tarkoittaa, miten sitä konkreettisesti edistetään tai miten sen toteutumista seurataan. Myös varhaiskasvattajien koulutuksesta puuttuu yleinen ja yhteinen opintojakso, joka valmistaisi kasvattajia tasa-arvon edistämiseen. Tutkimukset osoittavatkin, että varhaiskasvatuksessa on useita epätasa-arvoisia käytänteitä sekä lasten kohtaamisessa että toimintaympäristössä.

Sukupuolten tasa-arvon toteutuminen varhaiskasvatuksessa vaatii pysyviä rakenteita. Tasa-arvon tulee kytkeytyä varhaiskasvatukseen tavoitteellisesti ja suunnitelmallisesti. Yksi väline tähän on toiminnallinen tasa-arvosuunnitelma, jonka laatimiseen on jo velvoite oppilaitoksissa ja perusopetuksessa. Suunnitelma olisi vaikuttava keino edistää sukupuolten tasa-arvon toteutumista myös varhaiskasvatuksessa.

Varhaiskasvatuksessa laadittava toiminnallinen tasa-arvosuunnitelma ohjaa työyhteisön ja kasvattajan toimintaa. Suunnitelmasta on eniten hyötyä, kun se laaditaan yksikkötasolla. Suunnitelmassa on tärkeä määritellä, mitä tasa-arvolla tarkoitetaan. Arjen havainnointi taas auttaa paikantamaan niitä tilanteita, joissa tasa-arvo ei toteudu ja jotka voidaan suunnitelmassa osoittaa kehittämiskohteiksi. Toiminnan kehittämiseksi tulee nimetä konkreettisia toimenpiteitä ja aikataulu niiden toteuttamiselle ja seurannalle. Pelkkä suunnitelman laatiminen ei siis riitä, vaan siinä määriteltyjen toimenpiteiden toteutumista ja tuloksia tulee seurata ja arvioida.

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajan mukaanViimeksi lisätytAsiasanatJulkaisijat

Aineistojen tallennus

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Valtioneuvoston kanslia
Puolustusministeriö
Liikenne- ja viestintäministeriö
Ulkoministeriö
Valtiovarainministeriö
Työ- ja elinkeinoministeriö
Oikeusministeriö
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Sosiaali- ja terveysministeriö
Sisäministeriö
Maa- ja metsätalousministeriö
Ympäristöministeriö

Valtioneuvoston kanslia
|
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
·julkaisutuotanto(at)gov.fi | vnk.fi·
Palvelun tuottaja
Kansalliskirjasto
Valtioneuvoston kanslia
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
julkaisutuotanto(at)gov.fi | vnk.fi
Palvelun tuottaja Kansalliskirjasto