Hyppää sisältöön
    • Suomi
    • Svenska
    • English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  • Etusivu
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Ehdotus ammattikorkeakoulujen rahoitusmalliksi 2017 alkaen


Avaa tiedosto
AMK-rahoitusmallityöpaja 26.8.2015 – yhteenveto (146.7Kt)
AMK-rahoitusmallityöpaja 28.8.2015 – yhteenveto (70.90Kt)
Verkkoaivoriihen 30.1.2015 tulokset (919.9Kt)
tr18.pdf (2.143Mt)
Lataukset: 

opetus- ja kulttuuriministeriö
03.12.2015
Julkaisusarja:
Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2015:18
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
 
Tweet Vie viite Refworksiin
 

Julkaisun pysyvä osoite on

http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-381-1
Tiivistelmä
Opetus- ja kulttuuriministeriö asetti 1.9.2014 työryhmän, jonka tavoitteeksi asetettiin laatia ehdotus ammattikorkeakoulujen rahoitusmallin uudistamiseksi siten, että tarvittavat muutokset voidaan ottaa käyttöön kohdennettaessa ammattikorkeakoulukohtaisesti ammattikorkeakoululain (HE 26/2014) 43§:n 3 momentin mukaista perusrahoitusta vuodesta 2017 alkaen.

Työryhmän ehdotus rahoitusmallin uudistamiseksi vuodesta 2017 alkaen vahvistaa valtakunnallisia korkeakoulu- ja tiedepoliittisia tavoitteita sekä ammattikorkeakoulusektorin profiilia suomalaisessa korkeakoulujärjestelmässä. Samalla se pyrkii kannustamaan uusimuotoisia ammattikorkeakouluja strategiseen kehittämiseen. Työryhmän ehdotus perustuu voimassa olevan rahoitusmallin rakenteelle. Rahoitusmallin pääosiot muodostuisivat edelleen koulutuksesta, tutkimus- kehittämis- ja innovaatiotoiminnasta sekä koulutus-, tutkimus- ja kehittämispolitiikan tavoitteista. Työryhmä ehdottaa muutoksia osioiden välisiin painotuksiin.

Rahoitusmallin koulutusosion painoarvoksi mallissa työryhmä esittää 79 %. Osion sisällä suoritettujen ammattikorkeakoulututkintojen painoarvo olisi 40 %, vähintään 55 opintopistettä suorittaneiden rahoitustekijän painoarvo 23 %, valmistuneiden työllisten painoarvo 4 %, avoimen ammattikorkeakoulu-opetuksen ja muiden tutkintojen osien, erikoistumiskoulutusten ja maahanmuuttajien valmentavan koulutuksen 5 %, ammatillisessa opettajakoulutuksessa suoritettujen opintojen 2 %, opiskelijapalautteen 3 % ja kansainvälisen opiskelija- ja harjoittelijaliikkuvuuden 2 %. Ulkomaalaisten ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneiden erillisestä rahoitustekijästä mallissa luovuttaisiin ja heidän tutkintonsa ja suorituksensa huomioitaisiin jatkossa samoin kuin muidenkin opiskelijoiden suoritukset riippumatta koulutuksen rahoituslähteestä.

Koulutuksen tekijöiden laskentakriteereihin ehdotetaan laskentaan ja tietosisältöön liittyviä tarkennuksia. Ammattikorkeakoulututkintojen laskentaan liittyvistä kustannus- ja kestoperusteisista kertoimista luovuttaisiin. Vähintään 55 op suorittaneiden laskentaa tarkennettaisiin siten, että se huomioisi keväällä opintonsa aloittavat ja tilastovuoden aikana valmistuvat. Erikoistumiskoulutukset ja yhteistyösopimuksiin perustuvat opintopisteet lisättäisiin osaksi avoimen amk-opetuksen ja muiden tutkintojen osien rahoitustekijää. Opiskelijavaihdon laskennassa siirryttäisiin jaksojen lukumäärän laskennasta vaihdoissa suoritettujen opintosuoritusten laskentaan. Opiskelijapalautteen laskennan ehdotetaan jatkossa perustuvan uudistettuun AVOP-opiskelijapalautejärjestelmään.

Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan osuudeksi ehdotetaan 15 %, joka on sama kuin voimassa olevan rahoitusmallin rahoitusosuus. Muutoksia esitetään henkilöstön kansainvälisen liikkuvuuden laskentaan, joka jatkossa perustuisi vaihtojaksojen lukumäärän sijaan vaihdon kestoon.

Koulutus-, tutkimus- ja kehittämispolitiikan tavoitteiden osuudeksi ehdotetaan 6 %, joka muodostuisi 5 % opetus- ja kulttuuriministeriön välisissä sopimusneuvotteluissa sovittavasta strategisesta rahoituksesta sekä 1 % alakohtaisesta rahoituksesta. Lisäksi työryhmä esittää pidemmän aikavälin kehittämisehdotuksena työllistymisen laadullisen seurannan kehittämistä.

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajan mukaanViimeksi lisätytAsiasanatJulkaisijat

Aineistojen tallennus

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Valtioneuvoston kanslia
Puolustusministeriö
Liikenne- ja viestintäministeriö
Ulkoministeriö
Valtiovarainministeriö
Työ- ja elinkeinoministeriö
Oikeusministeriö
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Sosiaali- ja terveysministeriö
Sisäministeriö
Maa- ja metsätalousministeriö
Ympäristöministeriö

Valtioneuvoston kanslia
|
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
·julkaisutuotanto(at)vnk.fi | vnk.fi·
Palvelun tuottaja
Kansalliskirjasto
Valtioneuvoston kanslia
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
julkaisutuotanto(at)vnk.fi | vnk.fi
Palvelun tuottaja Kansalliskirjasto