Kärkihanke: Palvelut asiakaslähtöisiksi, toimenpide 4. Palvelusetelikokeilu. Valtionavustushaun kuvaus ja ohje
sosiaali- ja terveysministeriö
2016
Julkaisusarja:
Raportteja ja muistioita 2016:44This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3826-7Tiivistelmä
Palvelut asiakaslähtöiseksi on yksi viidestä hallituksen kärkihankkeesta, joiden toimeenpano on sosiaali- ja terveysministeriön vastuulla. Hanke jakautuu kuuteen osahankkeeseen: julkinen palvelulupaus, asiakkaan osallistumisen toimintamallit, omahoito ja sähköiset palvelut, palvelusetelikokeilu, perustulokokeilu ja asumisperusteinen sosiaaliturva. Hankkeen budjetti hallituskaudella on 37 miljoonaa. Tästä summasta hallitus on varannut palvelusetelikokeilulle 10 miljoonaa euroa. Hallituksen 7.11.2015 tekemien sote-linjausten mukaisesti on käynnistetty sosiaali- ja terveydenhuollon valinnanvapausmalleja koskeva valmistelutyö. Selvityshenkilöryhmä jätti väliraporttinsa 15.3.2016 ja loppuraporttinsa 31.5. Asiakkaan valinnanvapautta sekä monikanavarahoituksen yksinkertaistamista koskevaa lainsäädäntöä valmistellaan sote-uudistuksen projektiryhmän alaisuuteen asetetussa valmisteluryhmässä.
Palvelusetelikokeilussa on tarkoitus ottaa huomioon hallituksen valinnanvapautta koskevat linjaukset siten, että kokeilu tuottaa tietoa tulevan valinnanvapausmallin ja lainsäädännön valmistelun tueksi. Tarkoituksena on palvelusetelilain (569/2009) puitteissa toteuttaa erityyppisissä kunnissa, kuntayhtymissä ja niiden yhteenliittymissä alueilla kokeiluja palvelusetelin käytöstä isompien palvelukokonaisuuksien kuten selvitysraportissa alustavasti linjattujen vaihtoehtoisten palvelukokonaisuuksien tuottajien valinnassa. Monikanavarahoitukseen ei kokeilujen puitteissa puututa. Kokeilun pohjalta arvioidaan parhaita toimintamalleja ja kokemuksia käytetään hyväksi valinnanvapauslainsäädännön kehittämisessä
Kokeiluhankkeissa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajat asetetaan samalle viivalle ja mahdollistetaan pienten ja keskisuurten yritysten ja kolmannen sektorin toimijoiden osallistuminen palvelujen tuottamiseen. Tuottajat eivät kilpaile hinnalla, vaan heille maksetaan peruspalvelusta samansuuruinen maksu. Palvelukokonaisuuteen voi sisältyä myös erikoistason palveluja, joiden korvausperusteita voidaan hankkeissa suunnitella ja kokeilla. Asiakkaat voivat valita palveluntuottajan ja vaihtaa sitä halutessaan. Kokeilun tavoitteena on lisäksi kehittää kansallisia palvelutuottajien hakemisen ja vertailun mahdollistavia sähköisiä palveluja ja valinnanvapautta tukevia tietojärjestelmäratkaisuja.
Palvelusetelikokeilussa on tarkoitus ottaa huomioon hallituksen valinnanvapautta koskevat linjaukset siten, että kokeilu tuottaa tietoa tulevan valinnanvapausmallin ja lainsäädännön valmistelun tueksi. Tarkoituksena on palvelusetelilain (569/2009) puitteissa toteuttaa erityyppisissä kunnissa, kuntayhtymissä ja niiden yhteenliittymissä alueilla kokeiluja palvelusetelin käytöstä isompien palvelukokonaisuuksien kuten selvitysraportissa alustavasti linjattujen vaihtoehtoisten palvelukokonaisuuksien tuottajien valinnassa. Monikanavarahoitukseen ei kokeilujen puitteissa puututa. Kokeilun pohjalta arvioidaan parhaita toimintamalleja ja kokemuksia käytetään hyväksi valinnanvapauslainsäädännön kehittämisessä
Kokeiluhankkeissa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajat asetetaan samalle viivalle ja mahdollistetaan pienten ja keskisuurten yritysten ja kolmannen sektorin toimijoiden osallistuminen palvelujen tuottamiseen. Tuottajat eivät kilpaile hinnalla, vaan heille maksetaan peruspalvelusta samansuuruinen maksu. Palvelukokonaisuuteen voi sisältyä myös erikoistason palveluja, joiden korvausperusteita voidaan hankkeissa suunnitella ja kokeilla. Asiakkaat voivat valita palveluntuottajan ja vaihtaa sitä halutessaan. Kokeilun tavoitteena on lisäksi kehittää kansallisia palvelutuottajien hakemisen ja vertailun mahdollistavia sähköisiä palveluja ja valinnanvapautta tukevia tietojärjestelmäratkaisuja.