Vietävän hyvää toisen asteen koulutusta! Toimet toisen asteen koulutusviennin edistämiseksi
Opetus- ja kulttuuriministeriö
28.06.2016
Julkaisusarja:
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2016:20This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-408-5Tiivistelmä
Työryhmän tuli kartoittaa ammatilliseen koulutukseen ja lukiokoulutukseen liittyvät koulutusviennin esteet, arvioida kansainvälistä kysyntää sekä laatia toimenpideohjelma ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutuksen koulutusviennin edistämiseksi. Lisäksi sen tuli tehdä esitykset tarvittaviksi säädösmuutoksiksi ja muiksi toimenpiteiksi, joilla koulutusviennin esteet voidaan purkaa. Suomessa virallisen tutkintojärjestelmän mukainen tutkintoon johtava koulutus on julkisesti rahoitettua ja pääsääntöisesti maksutonta oppilaille ja opiskelijoille. Tämä on estänyt mm. tutkintoon johtavan koulutuksen viennin, koska tutkinnosta tai siihen johtavasta koulutuksesta ei voi periä maksuja. Työryhmä tarkasteli tältä osin lähinnä tutkintotavoitteisen toisen asteen koulutuksen viennin näkökulmia ja sen osalta tilauskoulutuksen mahdollistamista. Työryhmä tarkasteli lisäksi myös muita koulutusviennin muotoja ja niiden edistämisen mahdollisuuksia. Työryhmä haluaa erikseen korostaa, että koulutusviennin edistäminen ei tarkoita lukukausimaksuja suomalaisille ja EU/ETA-alueelta tuleville opiskelijoille. Työryhmä ei myöskään esitä Suomen julkisen koulutuksen organisoimista markkinaperusteisesti. Työryhmä arvioi koulutusviennin suurimmiksi esteiksi toimijoiden hajanaisuuden, puuttuvat taloudelliset ja toiminnalliset resurssit, puutteet tuotteistamisessa ja markkinoinnissa sekä julkisorganisaatioiden rajoitetut liiketoimintamahdollisuudet. Työryhmä ehdottaa lukuisia toimenpiteitä koulutusviennin edistämiseksi toisen asteen koulutuksessa. Näitä ovat muun muassa liiketoimintaosaamisen, markkinoinnin ja riskienhallinnan osaamisen kehittäminen, kansallisen koulutusviejiä palvelevan tukiorganisaation perustaminen, viennin tuki-instrumenttien rakentaminen koulutusviennin toimijoille, ylioppilastutkinnon mahdolliseksi vientituotteeksi selvittäminen, ammatillisen koulutuksen tutkintotavoitteisen koulutuksen vientikokeilua EU/ETA-alueen ulkopuolelle ja koulutuksen järjestäjille oikeus tilauskoulutuksen järjestämiseen urheilijoille suunnatussa IB-tutkintoon johtavassa koulutuksessa EU- ja ETA-alueen ulkopuolisilta opiskelijoilta. Tutkintotavoitteisen koulutuksen vientiin sisältyy monia lainsäädäntöön liittyviä haasteita kuten opetuskieli, opetuksen järjestämispaikka, opetuksen maksuttomuus, opiskelijavalinta, opintososiaaliset edut ja kyseisen koulutuksen sisältyminen valtionosuuden piiriin ja se, ettei koulutusta voida järjestää voiton tavoittelemiseksi