Hyppää sisältöön
    • Suomi
    • Svenska
    • English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  • Etusivu
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Turvallisuuden edistäminen oppilaitoksissa: Seurantaryhmän loppuraportti


Avaa tiedosto
tr08.pdf (1.563Mt)
Lataukset: 

opetus- ja kulttuuriministeriö
20.06.2013
Julkaisusarja:
Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2013:8
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
 
Tweet Vie viite Refworksiin
 

Julkaisun pysyvä osoite on

http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-223-4
Tiivistelmä
Opetus- ja kulttuuriministeriö asetti 16.11.2010 oppilaitosten turvallisuustilanteen kehittämistoimien seurantaa varten valtakunnallisen seurantaryhmän toimikaudelle 1.1.2011–3 1.12.2012. Ryhmän tehtävänä oli raportoida ja tehdä ehdotuksia asianomaisille viranomaisille sekä sisäisen turvallisuuden ministeriryhmälle, kerätä tietoa eri viranomaisten turvallisuutta parantavista kehittämistoimista sekä antaa suosituksia hyvien käytäntöjen levittämisestä oppilaitoksiin. Seurantaryhmä keskitti työnsä koskemaan erityisesti perusopetuksen, lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen turvallisuuskysymyksiä.

Opetusta ja koulutusta järjestettäessä on koko oppilaitosyhteisön turvallisuuden takaaminen kaikissa tilanteissa toiminnan keskeinen perusta. Säädökset sekä perusopetuksen ja lukiokoulutuksen opetussuunnitelmien perusteet ja ammatillisten perustutkintojen perusteet ohjaavat oppilaitosten turvallisuustoimintaa. Turvallisuuteen liittyy keskeisesti oppilaitoksen turvallisuuskulttuuri ja sen kautta luotu perusta päivittäiselle arkiturvallisuudelle. Turvallisuus oppilaitoksissa on keskeinen osa hyvinvointia.

Hyvästä turvallisuuskulttuurista voidaan puhua, kun toiminta on turvallista, toimintaan liittyvät vaarat on arvioitu ja niitä ehkäistään suunnitelmallisesti. Hyvässä turvallisuuskulttuurissa turvallinen toiminta ja turvallisuuskulttuurin kehittäminen perustuvat toimivaan turvallisuuden johtamiseen. Oppilaitoksen turvallisuuden edistämisen perustuu yhteisesti jaettuun käsitykseen oppilaitoksen turvallisuudesta sekä toiminnan kautta osoitettuun turvallisuuden arvostamiseen. Hyvässä turvallisuuskulttuurissa jokainen yhteisössä toimiva sitoutuu omalta osaltaan riittävän vahvasti pitämään yllä turvallisuutta ja toimimaan päivittäin turvallisuutta edistävien toimintatapojen mukaisesti. Turvallisuus on tavoitteellista silloin, kun sen edistäminen sisältyy oppilaitoksen normaaliin toimintaan.

Oppilaitosten turvallisuustilanteen seurantaryhmän loppuraportti sisältää seurantaryhmän esittämät arviot ja kehittämistarpeet sekä keskeiset esitykset. Seurantaryhmä esittää turvallisuutta integroiduksi osaksi opetushallinnon sekä opetuksen ja koulutuksen järjestäjien strategioita. Opetushenkilöstön turvallisuusosaamista tulisi vahvistaa peruskoulutuksessa, siihen liittyvässä opetusharjoittelussa sekä täydennyskoulutuksella. Seurantaryhmä esittää oppilaitosten turvallisuuskulttuurin edistämiseen toimenpiteitä. Lisäksi seurantaryhmä esittää viranomaisten välisten yhteistyön tiivistämistä.

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajan mukaanViimeksi lisätytAsiasanatJulkaisijat

Aineistojen tallennus

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Valtioneuvoston kanslia
Puolustusministeriö
Liikenne- ja viestintäministeriö
Ulkoministeriö
Valtiovarainministeriö
Työ- ja elinkeinoministeriö
Oikeusministeriö
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Sosiaali- ja terveysministeriö
Sisäministeriö
Maa- ja metsätalousministeriö
Ympäristöministeriö

Valtioneuvoston kanslia
|
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
·julkaisutuotanto(at)vnk.fi | vnk.fi·
Palvelun tuottaja
Kansalliskirjasto
Valtioneuvoston kanslia
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
julkaisutuotanto(at)vnk.fi | vnk.fi
Palvelun tuottaja Kansalliskirjasto