Perusopetuksen laatukriteerit: Perusopetuksen, perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan sekä koulun kerhotoiminnan laatukriteerit
opetus- ja kulttuuriministeriö
2012
Julkaisusarja:
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2012:29This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-170-1Tiivistelmä
Laatukriteerit tarjoavat käytännöllisen työkalun arvioida koulutoimea koskevien päätösten lyhyen ja pidemmän aikavälin vaikutuksia koulujen toimintaan. Parhaimmillaan laatukriteereihin perustavan arviointitiedon avulla kyetään tunnistamaan havaittuja koulutuksen epäkohtia ja korjaamaan niitä vuosittaisessa kuntien toiminnan ja talouden suunnittelun kokonaisuudessa. Laatukriteereissä on myös alueellisen yhteistyön mahdollisuus. Alueellinen toimintamalli antaa mahdollisuuden laajemmalle yhteistyölle kuin vain yhden kunnan oman toiminnan arviointiin. Perusopetuksen laatukriteeristö antaa alueellisen työvälineen, mutta erityisesti se antaa työvälineen, jolla koulut ja ylläpitäjät yhdessä arvioivat toimintaansa.
Laatukortit muodostettiin rakenteiden laadusta, johon kuuluu neljä laatukorttia:
- johtaminen
- henkilöstö
- taloudelliset resurssit
- arviointi
sekä toiminnan laadusta, johon kuuluu yhdeksän laatukorttia
- opetussuunnitelman toteuttaminen
- opetus ja opetusjärjestelyt
- oppimisen, kasvun ja hyvinvoinnin tuki
- osallisuus ja vaikuttaminen
- kodin ja koulun yhteistyö
- fyysinen oppimisympäristö
- oppimisympäristön turvallisuus
- perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminta
- koulun kerhotoiminta.
Perusopetuksen laatukortit sisältävät kuvausosan, laadun kriteerit ja toimintaa tukevat kysymykset. Jokainen laatukortti sisältää kriteereitä sekä opetuksen järjestäjälle että kouluille. Uutena perusopetuksen laatukriteereihin on lisätty myös perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan sekä koulun kerhotoiminnan laatukortit. Perusopetuksen laatukriteerit palvelevat niin alueellista, ylläpitäjän että koulunkin toimintaa.
Laatukortit muodostettiin rakenteiden laadusta, johon kuuluu neljä laatukorttia:
- johtaminen
- henkilöstö
- taloudelliset resurssit
- arviointi
sekä toiminnan laadusta, johon kuuluu yhdeksän laatukorttia
- opetussuunnitelman toteuttaminen
- opetus ja opetusjärjestelyt
- oppimisen, kasvun ja hyvinvoinnin tuki
- osallisuus ja vaikuttaminen
- kodin ja koulun yhteistyö
- fyysinen oppimisympäristö
- oppimisympäristön turvallisuus
- perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminta
- koulun kerhotoiminta.
Perusopetuksen laatukortit sisältävät kuvausosan, laadun kriteerit ja toimintaa tukevat kysymykset. Jokainen laatukortti sisältää kriteereitä sekä opetuksen järjestäjälle että kouluille. Uutena perusopetuksen laatukriteereihin on lisätty myös perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan sekä koulun kerhotoiminnan laatukortit. Perusopetuksen laatukriteerit palvelevat niin alueellista, ylläpitäjän että koulunkin toimintaa.