Liikunnan koulutuskeskusten vapaan sivistystyön valtionohjauksen kehittäminen
opetus- ja kulttuuriministeriö
03.05.2011
Julkaisusarja:
Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2011:20This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-058-2Tiivistelmä
Opetus- ja kulttuuriministeriö asetti 19.10.2010 työryhmän, jonka tehtävänä oli laatia ehdotus liikunnan koulutuskeskusten ylläpitämislupien sisällöllisestä uudistamisesta ja vapaan sivistystyön valtionrahoituksen kehittämisestä.
Työryhmän taustalla olivat vapaan sivistystyön kehittämisohjelman 2009–2012 toimenpide-ehdotukset, joiden perusteella lakia vapaasta sivistystyöstä (632/1998) muutettiin. Liikunnan koulutuskeskusten ylläpitämislupiin sovelletaan lain siirtymäsäännöksen mukaisesti aikaisemmin voimassa olleen lain säädöksiä 1.1.2012 saakka. Työryhmän tehtävänä oli antaa ehdotus ylläpitämisluvassa määrättävistä sisällöistä.
Työryhmän lähtökohta ylläpitämislupien uudistamisessa on lupien sisällöllinen yhteismitallisuus. Ylläpitämislupiin kirjattaisiin työryhmän ehdotuksen mukaan laissa määrättävien tehtävien lisäksi oppilaitoksen oman profiilin mukaisen osaamisalueen kehittäminen ja jakaminen muille liikunnan koulutuskeskuksille. Lain velvoittamaa yhteistyötä työryhmä ehdottaa kuvattavan urheilun ja liikunnan edistämisen sekä urheilijoiden valmentautumis- ja koulutusmahdollisuuksien kehittämisen kannalta. Lisäksi työryhmä ehdottaa, että huippu-urheilun valtakunnalliset valmennuskeskukset kirjattaisiin ylläpitämislupiin erikseen suoritettavan arvioinnin perusteella.
Tehtävänä oli lisäksi laatia ehdotus vapaan sivistystyön valtionrahoituksen kehittämisestä. Vapaansivistystyön rahoitusryhmä (Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2010:12) esitti, että työskentelyä vapaan sivistystyön oppilaitosten laatu- ja kehittämisrahoituksen uudistamiseksi on jatkettava etenkin laatua mittaavien indikaattorien sisällyttämiseksi osaksi valtionosuusjärjestelmää.
Vapaan sivistystyön valtionosuusjärjestelmän osalta työryhmä ehdottaa, että nykyistä järjestelmää kehitettäessä on ensin tarkemmin selvitettävä oppilaitosten tavat kirjata opiskelijavuorokausisuoritteita. Työryhmä ehdottaa, että nykyistä valtionosuusjärjestelmää uudistetaan käynnistämällä tutkimushanke, jonka perusteella järjestelmästä luotaisiin läpinäkyvämpi ja ennakoitavampi. Lisäksi työryhmä esittää, että valtionosuusrahoitusta uudistettaessa selvitettäisiin vapaan sivistystyön koulutuksen vaikuttavuuden ja laadunkehittämiseen perustuvien indikaattoreiden käyttökelpoisuus.
Työryhmän näkemyksenä on, että liikunnan koulutuskeskuksille luodaan omatavoitesopimusmenettely, jossa ministeriö ja oppilaitoksen ylläpitäjä sopivat joka toinen vuosiliikunnan koulutuskeskuksen toiminnan painopisteistä. Tavoitesopimuksessa käsiteltäisiin myös oppilaitosten investointi- ja kehittämishankkeet. Työryhmä ehdottaa, että kunkin liikunnankoulutuskeskuksen profiilit koulutuskeskusten verkostossa täsmennettäisiin vuoden 2012 syksyyn mennessä ja tavoitesopimusmenettely otettaisiin käyttöön vuoden 2013 rahoituksesta päätettäessä.
Työryhmän taustalla olivat vapaan sivistystyön kehittämisohjelman 2009–2012 toimenpide-ehdotukset, joiden perusteella lakia vapaasta sivistystyöstä (632/1998) muutettiin. Liikunnan koulutuskeskusten ylläpitämislupiin sovelletaan lain siirtymäsäännöksen mukaisesti aikaisemmin voimassa olleen lain säädöksiä 1.1.2012 saakka. Työryhmän tehtävänä oli antaa ehdotus ylläpitämisluvassa määrättävistä sisällöistä.
Työryhmän lähtökohta ylläpitämislupien uudistamisessa on lupien sisällöllinen yhteismitallisuus. Ylläpitämislupiin kirjattaisiin työryhmän ehdotuksen mukaan laissa määrättävien tehtävien lisäksi oppilaitoksen oman profiilin mukaisen osaamisalueen kehittäminen ja jakaminen muille liikunnan koulutuskeskuksille. Lain velvoittamaa yhteistyötä työryhmä ehdottaa kuvattavan urheilun ja liikunnan edistämisen sekä urheilijoiden valmentautumis- ja koulutusmahdollisuuksien kehittämisen kannalta. Lisäksi työryhmä ehdottaa, että huippu-urheilun valtakunnalliset valmennuskeskukset kirjattaisiin ylläpitämislupiin erikseen suoritettavan arvioinnin perusteella.
Tehtävänä oli lisäksi laatia ehdotus vapaan sivistystyön valtionrahoituksen kehittämisestä. Vapaansivistystyön rahoitusryhmä (Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2010:12) esitti, että työskentelyä vapaan sivistystyön oppilaitosten laatu- ja kehittämisrahoituksen uudistamiseksi on jatkettava etenkin laatua mittaavien indikaattorien sisällyttämiseksi osaksi valtionosuusjärjestelmää.
Vapaan sivistystyön valtionosuusjärjestelmän osalta työryhmä ehdottaa, että nykyistä järjestelmää kehitettäessä on ensin tarkemmin selvitettävä oppilaitosten tavat kirjata opiskelijavuorokausisuoritteita. Työryhmä ehdottaa, että nykyistä valtionosuusjärjestelmää uudistetaan käynnistämällä tutkimushanke, jonka perusteella järjestelmästä luotaisiin läpinäkyvämpi ja ennakoitavampi. Lisäksi työryhmä esittää, että valtionosuusrahoitusta uudistettaessa selvitettäisiin vapaan sivistystyön koulutuksen vaikuttavuuden ja laadunkehittämiseen perustuvien indikaattoreiden käyttökelpoisuus.
Työryhmän näkemyksenä on, että liikunnan koulutuskeskuksille luodaan omatavoitesopimusmenettely, jossa ministeriö ja oppilaitoksen ylläpitäjä sopivat joka toinen vuosiliikunnan koulutuskeskuksen toiminnan painopisteistä. Tavoitesopimuksessa käsiteltäisiin myös oppilaitosten investointi- ja kehittämishankkeet. Työryhmä ehdottaa, että kunkin liikunnankoulutuskeskuksen profiilit koulutuskeskusten verkostossa täsmennettäisiin vuoden 2012 syksyyn mennessä ja tavoitesopimusmenettely otettaisiin käyttöön vuoden 2013 rahoituksesta päätettäessä.