Hyppää sisältöön
    • Suomi
    • Svenska
    • English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Haku- ja käyttöohje
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  • Etusivu
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Opintotuen uudistaminen : Selvitysmiehen raportti

Uusitalo, Roope (2016-03-01)

Avaa tiedosto
okm07.pdf (1023.Kt)
Lataukset: 

Uusitalo, Roope
Opetus- ja kulttuuriministeriö
01.03.2016
Julkaisusarja:
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2016:7
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot

Julkaisun pysyvä osoite on

http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-392-7
Tiivistelmä
Opintotuen selvityshenkilö, professori Roope Uusitalo esittää raportissa muutoksia korkeakoulu-opiskelijoiden opintotukeen. Hallitusohjelmassa sovitut opintotukimenoja koskevat säästöt toteutettaisiin: - Pienentämällä korkeakouluopiskelijoiden opintoraha samalle tasolle kuin toisen asteen opiskelijoilla eli 250,28 euroon kuukaudessa syyslukukaudesta 2017 alkaen. - Lyhentämällä opintotukikuukausien maksimimäärä kunkin tutkinnon laskennalliseen suorittamisaikaan eli esimerkiksi tavallisimpien 300 op yliopistotutkintojen kohdalla 45 kuukauteen. Ehdotus on tarkoitettu koskemaan samalla tavalla sekä ammattikorkeakoulu- että yliopistotutkintoja varten myönnettyjä opintorahoja. - Kiristämällä opintotuen ehtona olevaa opintojen edistymisvaatimusta nykyisestä 5 opintopisteestä tukikuukautta kohti 6 opintopisteeseen tukikuukautta kohti. - Luopumalla tukikuukausien laskennasta erikseen alempaa ja ylempää korkeakoulututkintoa varten silloin kun opiskelija on hyväksytty opiskelemaan ylempää korkeakoulututkintoa varten. Jos opiskelija on hyväksytty suorittamaan vain alempaa korkeakoulututkintoa, olisi tukikuukausien määrä tämän tutkinnon laskennallisen keston mittainen. Jos alemman korkeakoulututkinnon suorittanut hyväksytään suorittamaan ylempää korkeakoulututkintoa (esim. maisteriohjelmat tai ylemmät AMK-tutkinnot), voitaisiin tähän tutkintoon myöntää opintorahaa maksimissaan ko. tutkinnon laskennallista kestoa vastaavaksi ajaksi. - Lyhentämällä kaikkia korkeakoulututkintoja varten yhteensä myönnettävien opintotukikuukausien maksimi-määrä 54 kuukauteen, mikä vastaa laskennalliselta kestoltaan pisintä, lääketieteen lisensiaatin tutkintoa. - Kasvattamalla opintolainan valtiontakausta siten, että opintorahan, asumislisän ja opintolainan valtiontakauksen summa on 1 100 euroa/kk. Käytännössä tämä tarkoittaa valtiontakauksen maksimimäärän kasvattamisista nykyisestä 400 euroa/kk tasosta 250 eurolla siten, että takaus olisi 650 euroa/kk. - Opintolainan valtiontakaus myönnettäisiin lisäksi laskennallista tutkinnon kestoa pidemmälle ajalle, jotta viivästyneet opinnot olisi mahdollista suorittaa loppuun opintolainan turvin. Tämä tarkoittaisi maksimissaan 1 100 euroa/kk opintolainan valtiontakauksen myöntämistä opiskelijoille maksimissaan 18 kuukauden mittaiseksi ajaksi, opintorahakuukausien ajalle myönnetyn 650 euroa/kk valtiontakauksen lisäksi. - Pitämällä opintotuen tulorajat ennallaan, mutta sitomalla ne indeksiin, jonka perusteella niitä tarkistettaisiin automaattisesti vuosittain. - Pienentämällä opintolainahyvitystä 30 prosenttiin omavastuuosuuden ylittävästä lainamäärästä. Opintolainahyvityksessä huomioon otettava lainamäärä olisi edelleen korkeintaan tutkinnon laskennallista suorittamisaikaa vastaava määrä. Ehtona olisi, että tutkinto on suoritettu tavoiteajassa. - Hyvityksen määrä olisi porrastettu siten, että hyvitys olisi 15 prosenttia omavastuuosuuden ylittävästä lainamäärästä niille opiskelijoille, jotka suorittavat tutkinnon ajassa, joka ylittää esimerkiksi ylemmän ja alemman korkeakoulututkinnon tavoitteellisen suorittamisajan korkeintaan yhdellä vuodella. - Rakentamalla opintolainoihin korkosuojaus, joka rajoittaa opintolainan korkojen noususta aiheutuvaa riskiä ja rajoittaa opiskelijan maksettavan koron korkeintaan neljään prosenttiin. Sen sijaan selvitysmiehen ehdotuksen mukaan opintolainajärjestelmään ei rakennettaisi valmistumisen jälkeisistä tuloista riippuvaa opintolainojen takaisinmaksuvelvollisuutta

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajan mukaanViimeksi lisätytAsiasanatJulkaisijat

Aineistojen tallennus

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Valtioneuvoston kanslia
Puolustusministeriö
Liikenne- ja viestintäministeriö
Ulkoministeriö
Valtiovarainministeriö
Työ- ja elinkeinoministeriö
Oikeusministeriö
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Sosiaali- ja terveysministeriö
Sisäministeriö
Maa- ja metsätalousministeriö
Ympäristöministeriö

Valtioneuvoston kanslia
|
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
·julkaisutuotanto(at)gov.fi | vnk.fi·
Palvelun tuottaja
Kansalliskirjasto
Valtioneuvoston kanslia
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
julkaisutuotanto(at)gov.fi | vnk.fi
Palvelun tuottaja Kansalliskirjasto