Lainsäädäntö ja kirjaston arki : Yleiset kirjastot
Lukkarinen, Esko (2011-02-23)
Lukkarinen, Esko
opetus- ja kulttuuriministeriö
23.02.2011
Julkaisusarja:
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2010:22This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-485-962-2Tiivistelmä
Kirjaston henkilöstö joutuu arkipäivän työssään entistä useammin haastaviin asiakaspalvelutilanteisiin, joissa tarvitaan lainsäädännön tuntemusta asiakkaiden lainmukaisen ja laadukkaan palvelun ja toisaalta henkilöstön oman oikeusturvan varmistamiseksi. Tämä julkaisu perustuu kirjaston henkilöstön alueellisissa täydennyskoulutustilaisuuksissa vuosina 2009–2010 pidettyihin luentoihin. Lähtökohtana esitykselle ovat ne käytännön laintulkintatilanteet, joita henkilöstö joutuu työssään kohtaamaan. Tämän vuoksi julkaisussa on runsaasi havainnollistavia oikeustapauksia. Julkaisussa on kolme päälukua, joista ensimmäinen käsittelee ihmisten perusoikeuksien huomioon ottamista kirjaston toiminnassa, toisessa perehdytään hyvän hallinnon perusteisiin ja kolmannessa käsitellään kirjaston ja asiakkaan välistä asiakassuhdetta. Liitteeseen on otettu esimerkkejä kirjastoja koskevista oikeustapauksista.
Kirjaston toiminnasta tehdään verrattain harvoin hallintokanteluja ylimmille laillisuusvalvojille ja aluehallintovirastoille, mikä osaltaan kertoo palvelun hyvästä laadusta ja asiakkaiden oikeuksien asianmukaisesta huomioon ot-tamisesta. Niissä harvoissa tapauksissa, joissa kanteluja on tehty, on lähes poikkeuksetta ollut kyse ihmisten perusoikeuksista. Sen vuoksi aiheeseen on esityksessä kiinnitetty suhteellisen paljon huomiota. Perusoikeuksiin läheisesti liittyviä hyvän hallinnon perusteita on esityksessä myös käsitelty melko laajasti. Kirjaston ja asiakkaan välistä suhdetta koskevassa luvussa korostetaan käyttösääntöjen selkeyden ja ennakoivuuden merkitystä asiakkaan oikeuksien ja velvollisuuksien kannalta. Kirjastomaksujen perintää ja vanhentumista samoin kuin vahingonkorvausta käsitellään varsin yleisellä tasolla kiinnittäen huomiota lähinnä yleisiin periaatteisiin. Järjestyksen ylläpitämistä koskevassa lyhyessä yleiskuvauksessa korostetaan henkilöstön lain nojalla rajoitettua mahdollisuutta puuttua yksilöiden perustuslailliseen henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen.
Kirjaston toiminnasta tehdään verrattain harvoin hallintokanteluja ylimmille laillisuusvalvojille ja aluehallintovirastoille, mikä osaltaan kertoo palvelun hyvästä laadusta ja asiakkaiden oikeuksien asianmukaisesta huomioon ot-tamisesta. Niissä harvoissa tapauksissa, joissa kanteluja on tehty, on lähes poikkeuksetta ollut kyse ihmisten perusoikeuksista. Sen vuoksi aiheeseen on esityksessä kiinnitetty suhteellisen paljon huomiota. Perusoikeuksiin läheisesti liittyviä hyvän hallinnon perusteita on esityksessä myös käsitelty melko laajasti. Kirjaston ja asiakkaan välistä suhdetta koskevassa luvussa korostetaan käyttösääntöjen selkeyden ja ennakoivuuden merkitystä asiakkaan oikeuksien ja velvollisuuksien kannalta. Kirjastomaksujen perintää ja vanhentumista samoin kuin vahingonkorvausta käsitellään varsin yleisellä tasolla kiinnittäen huomiota lähinnä yleisiin periaatteisiin. Järjestyksen ylläpitämistä koskevassa lyhyessä yleiskuvauksessa korostetaan henkilöstön lain nojalla rajoitettua mahdollisuutta puuttua yksilöiden perustuslailliseen henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen.