Vammaispalvelujen vaihtoehtoiset säästöt. Selvitysmiehen raportti
Könkkölä, Kalle (2016-10-14)
Könkkölä, Kalle
sosiaali- ja terveysministeriö
14.10.2016
Julkaisusarja:
Raportteja ja muistioita 2016:58This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3840-3Tiivistelmä
Tähän selvitykseen on koottu ehdotuksia vammaispalvelujen vaihtoehtoisiksi säästöiksi. Ehdotuksissa on otettu huomioon palveluiden parempi kohdentaminen, uusien toimintamallien käyttöönotto ja hallinnon karsiminen, jotta vammaisten henkilöiden perustavanlaatuisista palveluista ei tarvitsisi leikata.
Ensimmäinen säästökokonaisuus tulee invalidivähennyksen poistosta.
Toinen säästökokonaisuus käsittelee liikkumisen tukea, jossa on ehdotukset kuljetuspalveluiden tarkemmasta kohdentamisesta vammaisille, leasingauton ja henkilökohtaisen budjetin sovelluksen käyttöönotosta kuljetuspalveluissa, liikkumistaidon ohjauksen laajentamisesta koskemaan kaikkia kuljetuspalveluiden käyttäjiä ja eri kuljetuspalveluiden järjestämisen uudistamisesta.
Kolmas kokonaisuus koostuu henkilökohtaiseen apuun liittyvistä ehdotuksista, joita ovat henkilökohtaisen budjetin sovellus henkilökohtaiseen apuun ja asiointiavun lisän käyttöönotto, hengityslaitepotilaan hoidon järjestäminen henkilökohtaisella avulla sekä maakunnallisten henkilökohtaisen avun keskusten perustaminen.
Neljäs kokonaisuus pitää sisällään hallinnon keventämiseen liittyviä ehdotuksia, joita ovat lääkärintodistusten vähentäminen, määräaikaisten päätösten karsiminen, palvelusuunnitelman ja -päätöksen laatiminen samanaikaisesti, asumisyksiköiden raportoinnin vähentäminen, toimintakykymallin käyttöönotto ja oikeussuojaan liittyvät ehdotukset.
Tämän lisäksi selvitysmies on koonnut jatkotyöstämistä varten ehdotuksia, jotka ovat muutoin kannatettavia palvelujen paremman toteutumisen ja kohdentumisen kannalta. Ne toisivat myös pitkällä aikavälillä säästöjä.
Lopuksi on arvioitu nykyistä asiakasmaksulainsäädäntöä ja sen tarkoituksenmukaisuutta vammaisten henkilöiden osalta.
Ensimmäinen säästökokonaisuus tulee invalidivähennyksen poistosta.
Toinen säästökokonaisuus käsittelee liikkumisen tukea, jossa on ehdotukset kuljetuspalveluiden tarkemmasta kohdentamisesta vammaisille, leasingauton ja henkilökohtaisen budjetin sovelluksen käyttöönotosta kuljetuspalveluissa, liikkumistaidon ohjauksen laajentamisesta koskemaan kaikkia kuljetuspalveluiden käyttäjiä ja eri kuljetuspalveluiden järjestämisen uudistamisesta.
Kolmas kokonaisuus koostuu henkilökohtaiseen apuun liittyvistä ehdotuksista, joita ovat henkilökohtaisen budjetin sovellus henkilökohtaiseen apuun ja asiointiavun lisän käyttöönotto, hengityslaitepotilaan hoidon järjestäminen henkilökohtaisella avulla sekä maakunnallisten henkilökohtaisen avun keskusten perustaminen.
Neljäs kokonaisuus pitää sisällään hallinnon keventämiseen liittyviä ehdotuksia, joita ovat lääkärintodistusten vähentäminen, määräaikaisten päätösten karsiminen, palvelusuunnitelman ja -päätöksen laatiminen samanaikaisesti, asumisyksiköiden raportoinnin vähentäminen, toimintakykymallin käyttöönotto ja oikeussuojaan liittyvät ehdotukset.
Tämän lisäksi selvitysmies on koonnut jatkotyöstämistä varten ehdotuksia, jotka ovat muutoin kannatettavia palvelujen paremman toteutumisen ja kohdentumisen kannalta. Ne toisivat myös pitkällä aikavälillä säästöjä.
Lopuksi on arvioitu nykyistä asiakasmaksulainsäädäntöä ja sen tarkoituksenmukaisuutta vammaisten henkilöiden osalta.