Maaseutuelinkeinojen valituslautakunnassa käsiteltävien asioiden siirtäminen hallinto-oikeuksiin
oikeusministeriö
01.01.2006
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 2006:7This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-466-360-0Tiivistelmä
Työryhmän tehtävänä on selvittää edellytykset maaseutuelinkeinojen valituslautakunnassa käsiteltävien muutoksenhakuasioiden siirtämisestä alueellisiin hallinto-oikeuksiin. Työryhmän toimikausi on 1.10.2005–31.12.2006.
Maaseutuelinkeinojen valituslautakunta on maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalalla toimiva lautakuntatyyppinen muutoksenhakuelin. Valituslautakuntaan saapuneiden asioiden määrä on vaihdellut 2000-luvulla 300–420 asian välillä. Suurin osa lautakunnan asioista (noin 90 %) on erilaisia paljolti yhteisöoikeuteen liittyviä maatalouden tukijärjestelmiä koskevia valituksia, joissa päätöksentekijöinä ovat TE-keskukset melko tasaisesti eri puolilta Suomea. Loppuosa koostuu erilaisista kalastukseen, metsästykseen ja Metsähallituksen viranomaispäätöksiin liittyvistä asioista.
Valtaosaan eri hallinnonalojen päätöksiä voidaan nykyisin hakea muutosta alueellisesta hallinto-oikeudesta, joita on yhteensä kahdeksan. Hallinto-oikeudet käsittelevät ja ratkaisevat jo nykyisin myös erilaisia maa- ja metsätalouteen liittyviä kysymyksiä, esimerkkinä metsätalouden rahoitusta, lomituspalveluita ja poronhoitoa koskevia asioita. Maatalouteen liittyviä kytkentöjä löytyy myös esimerkiksi maatalousverotuksen, maatilojen sukupolvenvaihdosverotuksen ja maatilojen rakennuslupa-asioiden yhteydessä. Useissa hallintotuomioistuimissa käsiteltävissä asiaryhmissä on myös yhtymäkohtia yhteisöoikeuteen, esimerkkinä arvonlisäveroasiat ja EU:n eri rakennerahastoihin liittyvät tukiasiat.
Työryhmä katsoo, että nykyisin maaseutuelinkeinojen valituslautakunnan toimivaltaan kuuluvien asioiden siirtämiselle yleisten alueellisten hallinto-oikeuksien käsiteltäväksi ei ole olemassa periaatteellista estettä. Peruslinjauksena asioiden siirrolle eri hallinto-oikeuksiin työryhmä esittää, että joko kaikki maaseutuelinkeinojen valituslautakunnassa käsiteltävät asiat jaetaan kaikkiin hallinto-oikeuksiin taikka kaikki maatalouden tukijärjestelmiin liittyvät asiat tai osa niistä keskitetään johonkin keskisuurista hallinto-oikeuksista eli Hämeenlinnan, Turun tai Vaasan hallinto-oikeuteen ja vain loput asioista eli lähinnä metsästys- ja kalastusasiat sekä yhteisaluelain mukaiset asiat ja Metsähallituksen viranomaispäätöksiä koskevat asiat jaetaan kaikkiin hallinto-oikeuksiin.
Maaseutuelinkeinojen valituslautakunta on maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalalla toimiva lautakuntatyyppinen muutoksenhakuelin. Valituslautakuntaan saapuneiden asioiden määrä on vaihdellut 2000-luvulla 300–420 asian välillä. Suurin osa lautakunnan asioista (noin 90 %) on erilaisia paljolti yhteisöoikeuteen liittyviä maatalouden tukijärjestelmiä koskevia valituksia, joissa päätöksentekijöinä ovat TE-keskukset melko tasaisesti eri puolilta Suomea. Loppuosa koostuu erilaisista kalastukseen, metsästykseen ja Metsähallituksen viranomaispäätöksiin liittyvistä asioista.
Valtaosaan eri hallinnonalojen päätöksiä voidaan nykyisin hakea muutosta alueellisesta hallinto-oikeudesta, joita on yhteensä kahdeksan. Hallinto-oikeudet käsittelevät ja ratkaisevat jo nykyisin myös erilaisia maa- ja metsätalouteen liittyviä kysymyksiä, esimerkkinä metsätalouden rahoitusta, lomituspalveluita ja poronhoitoa koskevia asioita. Maatalouteen liittyviä kytkentöjä löytyy myös esimerkiksi maatalousverotuksen, maatilojen sukupolvenvaihdosverotuksen ja maatilojen rakennuslupa-asioiden yhteydessä. Useissa hallintotuomioistuimissa käsiteltävissä asiaryhmissä on myös yhtymäkohtia yhteisöoikeuteen, esimerkkinä arvonlisäveroasiat ja EU:n eri rakennerahastoihin liittyvät tukiasiat.
Työryhmä katsoo, että nykyisin maaseutuelinkeinojen valituslautakunnan toimivaltaan kuuluvien asioiden siirtämiselle yleisten alueellisten hallinto-oikeuksien käsiteltäväksi ei ole olemassa periaatteellista estettä. Peruslinjauksena asioiden siirrolle eri hallinto-oikeuksiin työryhmä esittää, että joko kaikki maaseutuelinkeinojen valituslautakunnassa käsiteltävät asiat jaetaan kaikkiin hallinto-oikeuksiin taikka kaikki maatalouden tukijärjestelmiin liittyvät asiat tai osa niistä keskitetään johonkin keskisuurista hallinto-oikeuksista eli Hämeenlinnan, Turun tai Vaasan hallinto-oikeuteen ja vain loput asioista eli lähinnä metsästys- ja kalastusasiat sekä yhteisaluelain mukaiset asiat ja Metsähallituksen viranomaispäätöksiä koskevat asiat jaetaan kaikkiin hallinto-oikeuksiin.