Hyppää sisältöön
    • Suomi
    • Svenska
    • English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Haku- ja käyttöohje
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Oikeusministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  • Etusivu
  • Oikeusministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Ehdotus laiksi ryhmäkanteesta


Avaa tiedosto
omtr_2006_4_ehdotus_laiksi_ryhmakanteesta.pdf (859.4Kt)
Lataukset: 

oikeusministeriö
16.03.2006
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 2006:4
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot

Julkaisun pysyvä osoite on

http://urn.fi/URN:ISBN:952-466-358-9
Tiivistelmä
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi ryhmäkannetta koskeva laki. Ryhmäkannelakiin ehdotetaan otettavaksi ne oikeudenkäyntimenettelyä koskevat erityissäännökset, joita ryhmäkanteen käyttöönottaminen edellyttäisi. Muilta osin ryhmäkannemenettelyssä sovellettaisiin oikeudenkäymiskaaren riita-asian käsittelyyn sovellettavia säännöksiä. Lakia sovellettaisiin yleisissä tuomioistuimissa käsiteltävissä riita-asioissa.
Ryhmäkanteella tarkoitettaisiin kannetta, jota kantaja ajaa kanteessa määritellyn ryhmän puolesta ilman, että ryhmä tai ryhmän jäsenet olisivat oikeudenkäynnissä asianosaisia. Ryhmäkanne olisi mahdollinen ainoastaan silloin, kun ryhmä esiintyy kantajapuolella. Asian käsittely ryhmäkanteena edellyttäisi, että usealla henkilöllä on samaa vastaajaa vastaan vaatimus, joka perustuu samoihin tai samankaltaisiin seikkoihin. Ryhmäkanteen johdosta annettava tuomio sitoisi ryhmää edustavaa kantajaa ja niitä ryhmän jäseniä, jotka ovat nimenomaisesti ilmoittautuneet mukaan ryhmään sekä vastaajaa. Ryhmän jäsen ei vastaisi oikeudenkäyntikuluista.
Lain soveltamisala olisi rajattu niihin asiaryhmiin, joissa ryhmäkanteesta olisi painavin tarve. Laajaa asianosaispiiriä koskettavat kuluttajariidat ja vastaavasti vaikutuksiltaan laajaa ympäristövahinkoa koskevat riidat voisivat luonteeltaan olla sellaisia, joissa kollektiivinen menettely mahdollistaisi aineellisen oikeuden toteutumisen tehokkaammalla tavalla kuin voimassa oleva oikeudenkäyntimenettely. Lakia ehdotetaan tämän vuoksi sovellettavaksi kuluttajan ja elinkeinoharjoittajan välisten riita-asioiden sekä ympäristövahinkolaissa tarkoitettua vahinkoa koskevien riita-asioiden käsittelyyn ryhmäkanteena.
Laki koskisi lähtökohtaisesti viranomaisaloitteista eli julkista ryhmäkannetta. Ryhmäkanneoikeudenkäynnissä kantajana toimisi viranomainen. Laissa säädettäisiin niistä viranomaisista, joilla on oikeus panna vireille ryhmäkanne. Kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välisissä riita-asioissa kannetta ajaisi kuluttaja-asiamies. Ympäristövahinkolaissa tarkoitettua vahinkoa koskevissa riita-asioissa ryhmäkannetta ajaisi yksi alueellisista ympäristökeskuksista, ehdotuksen mukaan Länsi-Suomen ympäristökeskus. Ympäristövahinkoa koskevissa riidoissa olisi myös tietyillä rekisteröidyllä yhdistyksillä ja säätiöillä toissijainen kanneoikeus. Muilla ei olisi oikeutta nostaa ryhmäkannetta.

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajan mukaanViimeksi lisätytAsiasanatJulkaisijat

Aineistojen tallennus

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Valtioneuvoston kanslia
Puolustusministeriö
Liikenne- ja viestintäministeriö
Ulkoministeriö
Valtiovarainministeriö
Työ- ja elinkeinoministeriö
Oikeusministeriö
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Sosiaali- ja terveysministeriö
Sisäministeriö
Maa- ja metsätalousministeriö
Ympäristöministeriö

Valtioneuvoston kanslia
|
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
·julkaisutuotanto(at)gov.fi | vnk.fi·
Palvelun tuottaja
Kansalliskirjasto
Valtioneuvoston kanslia
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
julkaisutuotanto(at)gov.fi | vnk.fi
Palvelun tuottaja Kansalliskirjasto