Asianajajaliiton ja oikeusministeriön yhteinen sähköisen asioinnin kehittämistyöryhmän loppuraportti
oikeusministeriö
31.03.2006
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 2006:15This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-466-379-1Tiivistelmä
Työryhmän toimikausi oli 1.8.2004 – 31.12.2005. Työryhmä kokoontui toimikaudellaan kymmenen kertaa. Työryhmän ja ohjausryhmän yhteisiä kokouksia oli neljä.
Työryhmän tehtävänä oli tunnistaa kehittämiskohteita ja mahdollisia uusia palveluita, joista oli tarkoitus laatia lista kehittämistyötä varten. Lisäksi kehitettävät prosessit tuli kuvata. Yhteiset palvelutarpeet on kartoitettu prosesseittain: riita-asiat, rikosasiat ja hakemusasiat. Raportissa palvelutarpeita käydään läpi käsittely- ja päätöksentekoprosessin ja käytännön prosessin näkökulmasta. Työryhmä esittää ehdotuksia tuomioistuinten ja Asianajajaliiton välisen yhteistyön parantamiseen. Työryhmä ei ota kantaa tuomioistuinten sisäiseen toimintaan, varsinaisen viranomaisprosessin sisällä tapahtuvaan toimintaan tai asiakirjojen maksuihin.
Työryhmä kävi läpi tilanteita, joissa on jo nyt mahdollista ottaa käyttöön sähköisiä toimintatapoja. Lähtökohtana on, että kirjallisesta viestinnästä voidaan siirtyä sähköiseen viestintään esim. sähköpostiin. Lisäksi työryhmä kävi läpi mahdollisuuksia tietotekniikan hyödyntämiseen oikeudenkäynnissä ja todistelussa. Prosessinkuvauksesta syntyi tarvematriisi, jonka avulla käytiin kohta kohdalta läpi kehittämistarpeita. Valmistelussa tiedoksianto ja muut vanhat toimintatavat ovat edelleen tärkeitä. Työryhmä korostaa harkintaa siinä, mitä kannattaa tehdä sähköisesti.
Työryhmän ehdotukset voidaan jakaa kolmeen ryhmään. Toiminnan kehittämisessä tulee tehdä ero: sähköiseen vireillepanoon ja asiointiin (prosessitoiminta), sähköiseen todisteluun ja muuhun tuomioistuinten ja oikeudenkäyntiasiamiehen tai avustajan sähköisesti tapahtuvaan neuvonpitoon (viestintä- ja palvelutoiminta).
Työryhmä tekee ehdotuksia seuraaviin kuuteen asiakokonaisuuteen: viestintä- ja palvelutoiminta asianajajan ja tuomioistuimen välillä; sähköinen vireillepano ja muu sähköinen prosessiasiointi; sähköinen todistelu; koulutus; sähköisen asioinnin kokeilu Kouvolan hovioikeuspiirissä ja muut työryhmän ehdotukset. Lisäksi raportin loppuun on laadittu yhteenveto jatkotoimenpiteistä.
Työryhmän tehtävänä oli tunnistaa kehittämiskohteita ja mahdollisia uusia palveluita, joista oli tarkoitus laatia lista kehittämistyötä varten. Lisäksi kehitettävät prosessit tuli kuvata. Yhteiset palvelutarpeet on kartoitettu prosesseittain: riita-asiat, rikosasiat ja hakemusasiat. Raportissa palvelutarpeita käydään läpi käsittely- ja päätöksentekoprosessin ja käytännön prosessin näkökulmasta. Työryhmä esittää ehdotuksia tuomioistuinten ja Asianajajaliiton välisen yhteistyön parantamiseen. Työryhmä ei ota kantaa tuomioistuinten sisäiseen toimintaan, varsinaisen viranomaisprosessin sisällä tapahtuvaan toimintaan tai asiakirjojen maksuihin.
Työryhmä kävi läpi tilanteita, joissa on jo nyt mahdollista ottaa käyttöön sähköisiä toimintatapoja. Lähtökohtana on, että kirjallisesta viestinnästä voidaan siirtyä sähköiseen viestintään esim. sähköpostiin. Lisäksi työryhmä kävi läpi mahdollisuuksia tietotekniikan hyödyntämiseen oikeudenkäynnissä ja todistelussa. Prosessinkuvauksesta syntyi tarvematriisi, jonka avulla käytiin kohta kohdalta läpi kehittämistarpeita. Valmistelussa tiedoksianto ja muut vanhat toimintatavat ovat edelleen tärkeitä. Työryhmä korostaa harkintaa siinä, mitä kannattaa tehdä sähköisesti.
Työryhmän ehdotukset voidaan jakaa kolmeen ryhmään. Toiminnan kehittämisessä tulee tehdä ero: sähköiseen vireillepanoon ja asiointiin (prosessitoiminta), sähköiseen todisteluun ja muuhun tuomioistuinten ja oikeudenkäyntiasiamiehen tai avustajan sähköisesti tapahtuvaan neuvonpitoon (viestintä- ja palvelutoiminta).
Työryhmä tekee ehdotuksia seuraaviin kuuteen asiakokonaisuuteen: viestintä- ja palvelutoiminta asianajajan ja tuomioistuimen välillä; sähköinen vireillepano ja muu sähköinen prosessiasiointi; sähköinen todistelu; koulutus; sähköisen asioinnin kokeilu Kouvolan hovioikeuspiirissä ja muut työryhmän ehdotukset. Lisäksi raportin loppuun on laadittu yhteenveto jatkotoimenpiteistä.