Oikeusministeriön hallinnonalan toimisto-ohjelmaselvitys
Karjalainen, Martti (2005-06-01)
Karjalainen, Martti
oikeusministeriö
01.06.2005
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 2005:4This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-466-238-8Tiivistelmä
Toimisto-ohjelmaselvityksessä annetaan suositukset oikeusministeriön hallinnonalalla käytettäviksi tekstinkäsittelyn, taulukkolaskennan ja graafisten esitysten ohjelmiksi.
Selvityksessä on katsaus ministeriön hallinnonalalla nykyisin käytettävistä toimisto-ohjelmista sekä niiden ylläpitokustannuksista ja sidoksista hallinnonalalla käytettäviin sovelluksiin. Selvitys sisältää verrattain perusteellisen katsauksen EU:n piirissä tehdystä työstä avoimien tiedostomuotojen edistämiseksi toimisto-ohjelmisssa.
Toimisto-ohjelmasuositusten vaihtoehdoiksi valitaan kolme perusmallia:
- SmartSuiteen ja Microsoft Officeen pohjautuva yhdistelmämalli
- Microsoft Officeen pohjautuva kokonaisratkaisu
- OpenOfficeen ja Microsoft Officeen pohjautuva yhdistelmämalli
Näistä kolmesta vaihtoehdosta kuvataan niiden käyttöönottoon liittyvät toimenpiteet, vaihtoehtojen edut ja haitat sekä tarkastelujakson 2006-2011 kokonaiskustannukset ja vielä erikseen vuotuiset ylläpitokustannukset.
Kokonaiskustannustarkastelussa edullisin vaihtoehto on SmartSuiten ja Microsoft Officen yhdistelmäkäyttö, jonka kustannus aikajaksolta 2006-2011 on 2.9 miljoonaa euroa. OpenOfficen ja Microsoft Officen yhdistelmäkäytön konaiskustannus on 4.2 miljoonaa euroa ja Microsoft Officeen pohjautuvan kokonaisratkaisun kustannus puolestaan 9.8 miljoonaa euroa. Vuotuiset ylläpitokustannukset ovat SmartSuite-vaihtoehdossa 315 000 euroa, OpenOffice-vaihtoehdossa 342 000 euroa ja Microsoft Office -ratkaisussa 1 200 000 euroa.
Selvityksen suositusten päälinjauksena on siirtyminen OpenOfficen ja Microsoft Officen yhdistelmäkäyttöön. Suosituksen mukaan yhdistelmäkäytössä 8500 henkilöä hallinnonalan 10000 henkilöstä siirtyy OpenOfficen käyttöön, ja 1500 henkilöä käyttää Microsoft Officea.
Suositusten mukaan siirtyminen uuteen toimisto-ohjelmaympäristöön aloitetaan vuonna 2007, kun hallinnonalalla on viety loppuun työasemien käyttöjärjestelmäpäivitys Windows NT 4 -alustalta Windows XP -alustalle. Toimisto-ohjelmaratkaisun käyttöönotto valmistellaan vuosien 2005-2006 aikana tietohallinnossa.
Selvityksessä on katsaus ministeriön hallinnonalalla nykyisin käytettävistä toimisto-ohjelmista sekä niiden ylläpitokustannuksista ja sidoksista hallinnonalalla käytettäviin sovelluksiin. Selvitys sisältää verrattain perusteellisen katsauksen EU:n piirissä tehdystä työstä avoimien tiedostomuotojen edistämiseksi toimisto-ohjelmisssa.
Toimisto-ohjelmasuositusten vaihtoehdoiksi valitaan kolme perusmallia:
- SmartSuiteen ja Microsoft Officeen pohjautuva yhdistelmämalli
- Microsoft Officeen pohjautuva kokonaisratkaisu
- OpenOfficeen ja Microsoft Officeen pohjautuva yhdistelmämalli
Näistä kolmesta vaihtoehdosta kuvataan niiden käyttöönottoon liittyvät toimenpiteet, vaihtoehtojen edut ja haitat sekä tarkastelujakson 2006-2011 kokonaiskustannukset ja vielä erikseen vuotuiset ylläpitokustannukset.
Kokonaiskustannustarkastelussa edullisin vaihtoehto on SmartSuiten ja Microsoft Officen yhdistelmäkäyttö, jonka kustannus aikajaksolta 2006-2011 on 2.9 miljoonaa euroa. OpenOfficen ja Microsoft Officen yhdistelmäkäytön konaiskustannus on 4.2 miljoonaa euroa ja Microsoft Officeen pohjautuvan kokonaisratkaisun kustannus puolestaan 9.8 miljoonaa euroa. Vuotuiset ylläpitokustannukset ovat SmartSuite-vaihtoehdossa 315 000 euroa, OpenOffice-vaihtoehdossa 342 000 euroa ja Microsoft Office -ratkaisussa 1 200 000 euroa.
Selvityksen suositusten päälinjauksena on siirtyminen OpenOfficen ja Microsoft Officen yhdistelmäkäyttöön. Suosituksen mukaan yhdistelmäkäytössä 8500 henkilöä hallinnonalan 10000 henkilöstä siirtyy OpenOfficen käyttöön, ja 1500 henkilöä käyttää Microsoft Officea.
Suositusten mukaan siirtyminen uuteen toimisto-ohjelmaympäristöön aloitetaan vuonna 2007, kun hallinnonalalla on viety loppuun työasemien käyttöjärjestelmäpäivitys Windows NT 4 -alustalta Windows XP -alustalle. Toimisto-ohjelmaratkaisun käyttöönotto valmistellaan vuosien 2005-2006 aikana tietohallinnossa.