PALVO I -projektin loppuraportti
oikeusministeriö
05.01.2005
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 2005:1This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-466-235-3Tiivistelmä
KOikeusministeriö keskittää talous- ja henkilöstöhallinnon tukipalvelut mahdollisimman suurelta osin oikeusministeriön alaiseksi yksiköksi vuoden 2006 alusta lukien perustettavaan oikeushallinnon palvelukeskukseen. Palvelukeskuksen suunnittelua ja perustamiseen liittyvää valmistelua varten on päätety 4.6.2004 käynnistää hanke (PALVO-hanke), jota ovat edeltäneet hallinnonalan talous- ja henkilöstöhallinnon organisointia koskeva esiselvitys (Esiselvitysraportti, Oikeusministeriön hallinnonalan talous- ja henkilöstöhallinnon tukipalveluiden kehittäminen, 14.11.2003) ja sitä täydentänyt jatkoselvitys (Talous- ja henkilöstöhallinnon tukipalveluiden organisointia koskeva jatkoselvitys, 10.5.2004). PALVO-hanke jakaantuu ajallisesti peräkkäisiin vaiheisiin. PALVO I -projektin tavoitteena on ollut kuvata palvelukeskuksen toimintamalli sillä tarkkuustasolla, että palveluorganisaatio voidaan kuvauksen pohjalta toteuttaa ja muutoksella tavoiteltavat hyödyt realisoida. Luvussa 2 on kuvattu palvelukeskuksen toimintamalli ja sijaintipaikka-analyysin tulokset, luvussa 3 henkilöstön asema muutoksessa, luvuvssa 4 muutoksen hyödyt ja kustannukset sekä luvussa 5 muutoksen toimeenpano vuosina 2005-2007.
Palvelukeskus on ministeriön alaisuudessa toimiva tulosohjattu, nettobudjetoitu virasto, jolla on hallintoasetukseen perustuva itsenäinen toimivalta. Palvelukeskus sopii tuotettavista palveluista ministeriön eri osastojen ja Rikosseuraamusviraston kanssa palvelusopimuksella. Palvelukeskus tuottaa 1.1.2006 lukien talous- ja henkilöstöhallintopalveluja rikosseuraamusalan virastoille, oikeusministeriölle ja sen yhteydessä toimiville eräille virastoille sekä oikeusaputoimistoille. Vuoden 2007 alusta lukien sen palvelujen piirin tulevat myös muut hallinnonalan virastot. Palvelukeskuksen henkilöstön kokonaismäärä v. 2007 on n. 140 henkilöä. Suunnitelman mukaan uuden viraston päätoimipaikka olisi Hämeenlinnassa ja pysyvät sivutoimipaikat Turussa ja Kuopiossa. Siirtymävaiheessa, joka kestäisi vuoteen 2010, Kouvolassa, Oulussa ja Vaasassa toimisivat palvelukeskuksen sivutoimipisteet.
Palvelukeskuksen suunnittelussa ja toteutuksessa noudatetaan valtion alueellistamisohjelman linjauksia henkilöstön aseman turvaamisessa. Muutoksen kohteena olevien henkilöiden kokonaismäärä on n. 1000 henkilöä.
Palvelukeskuksen rakentamisesta aiheutuu sekä hallinnonalan sisäisiä että ulos maksettavia kustannuksia. Kokonaiskustannuksiksi on arvioitu vuosina 2004 – 2013 yhteensä 9,2 milj. euroa. Näistä aiheutuu 2,6 milj. euroa vuonna 2005 ja 2,1 milj. euroa vuonna 2006. Ulosmaksettavien investoiniten suuruudeksi on arvioitu vuosina 2004 – 2013 yhteensä 6,9 milj. euroa, joka on 75 % kokonaisinvestoinneista. Muutoksen myötä arvioidaan poistuvan talous- ja henkilöstöhallinnon työmäärästä 36 %, kun jatkohankkeessa tehty arvio oli 28 %.
Palvelukeskus on ministeriön alaisuudessa toimiva tulosohjattu, nettobudjetoitu virasto, jolla on hallintoasetukseen perustuva itsenäinen toimivalta. Palvelukeskus sopii tuotettavista palveluista ministeriön eri osastojen ja Rikosseuraamusviraston kanssa palvelusopimuksella. Palvelukeskus tuottaa 1.1.2006 lukien talous- ja henkilöstöhallintopalveluja rikosseuraamusalan virastoille, oikeusministeriölle ja sen yhteydessä toimiville eräille virastoille sekä oikeusaputoimistoille. Vuoden 2007 alusta lukien sen palvelujen piirin tulevat myös muut hallinnonalan virastot. Palvelukeskuksen henkilöstön kokonaismäärä v. 2007 on n. 140 henkilöä. Suunnitelman mukaan uuden viraston päätoimipaikka olisi Hämeenlinnassa ja pysyvät sivutoimipaikat Turussa ja Kuopiossa. Siirtymävaiheessa, joka kestäisi vuoteen 2010, Kouvolassa, Oulussa ja Vaasassa toimisivat palvelukeskuksen sivutoimipisteet.
Palvelukeskuksen suunnittelussa ja toteutuksessa noudatetaan valtion alueellistamisohjelman linjauksia henkilöstön aseman turvaamisessa. Muutoksen kohteena olevien henkilöiden kokonaismäärä on n. 1000 henkilöä.
Palvelukeskuksen rakentamisesta aiheutuu sekä hallinnonalan sisäisiä että ulos maksettavia kustannuksia. Kokonaiskustannuksiksi on arvioitu vuosina 2004 – 2013 yhteensä 9,2 milj. euroa. Näistä aiheutuu 2,6 milj. euroa vuonna 2005 ja 2,1 milj. euroa vuonna 2006. Ulosmaksettavien investoiniten suuruudeksi on arvioitu vuosina 2004 – 2013 yhteensä 6,9 milj. euroa, joka on 75 % kokonaisinvestoinneista. Muutoksen myötä arvioidaan poistuvan talous- ja henkilöstöhallinnon työmäärästä 36 %, kun jatkohankkeessa tehty arvio oli 28 %.