Nuorisorikostyöryhmän mietintö
oikeusministeriö
14.10.2004
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 2004:12This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-466-172-1Tiivistelmä
Esitutkintalakiin ehdotetaan otettavaksi nuoren rikosasian käsittelyä koskevia säännöksiä, joista osa perustuu nykyisin asetuksessa oleviin. Uusilla säännöksillä korostettaisiin esitutkinnan kiireellisyyttä, avustajan hankkimista epäillylle esitutkintaan, epäillyn laillisen edustajan kutsumista kuulusteluun ja epäillyn puhuttelemista.
Pakkokeinolaissa ehdotetaan säädettäväksi alle 15-vuotiaana tehdystä rikollisesta teosta epäillyn kiinniottamis esta. Pakkokeinolaissa säädettäisiin myös alle 18-vuotiaalle epäillylle määrättävästä sähköisesti valvottavasta pakkokeinosta eli nuorisoarestista, jonka lajeja olisivat kotiaresti ja aluearesti.
Virallinen syyttäjä voisi ehdotusten mukaan jättää syyttämättä ja tuomioistuin tuomitsematta sosiaalista selviytymistä edistävään hankkeeseen osallistumisen vuoksi. Syyttäjä voisi myös lykätä syyteratkaisuaan epäillyn sosiaalistavaan toimintaan osallistumisen vuoksi. Syyteratkaisun lykkäämisen ja syyttämättä jättämisen yhteydessä olisi järjestettävä syyttäjän ja epäillyn tapaaminen. Vastaajan läsnäoloa tuomioistuinkäsittelyssä ehdotetaan korostettavaksi, tuomioistuimen puheenjohtajan olisi myös tarvittaessa puhuteltava tuomittua. Nämä syyttäjää ja tuomioistuinta koskevat ehdotukset liittyvät alle 18-vuotiaaseen epäiltyyn ja vastaajaan.
Henkilötutkinta ehdotetaan korvattavaksi nuoren rikoksentekijän tilanteen selvittämisellä, jonka kohteena olisivat alle 21-vuotiaana tehdyistä rikoksista epäillyt. Tilanteen selvittäminen käsittäisi sosiaaliviranomaisen suorittaman epäillyn sosiaalisen tilanteen selvittämisen siihen liittyvine tukitoimiin ohjaamisineen ja laatiman sosiaaliselvityksen sekä Kriminaalihuoltolaitoksen laatiman seuraamusselvityksen. Selvityksiä hyödynnettäisiin syyteharkinnassa ja rangaistuksen määräämisessä.
Nuorisorangaistuksen käyttöala ehdotetaan laajennettavaksi 18-20-vuotiaana tehtyihin rikoksiin. Tämän ikäryhmän nuorisorangaistuksia pääsääntöisesti tehostettaisiin palkattomalla työllä. Nuorisorangaistukseen voitaisiin sisällyttää myös mielenterveys- tai päihdehoitoa. Erityisesti nuorisorangaistuksen muutoksiin liittyy säännös, jonka mukaan tuomittaessa alle 21-vuotiaana tehdystä rikoksesta on kiinnitettävä erityistä huomiota mahdollisuuksiin vaikuttaa tekijän uusia rikoksia ehkäisevästi tuomitsemalla muu seuraamus kuin ehdoton vankeusrangaistus.
Ehdollisen vankeuden valvonnasta ehdotetaan säädettäväksi laki, jossa kiellettäisiin valvontatapaamiseen liittyvä päihdyttävien aineiden käyttö ja jossa säädettäisiin valvottavan velvollisuuksien rikkomisen sanktioiksi nouto valvontatapaamiseen ja huomauttaminen. Nuorista rikoksentekijöistä annettu laki ehdotetaan kumottavaksi osittain tämän uudistuksen yhteydessä.
Pakkokeinolaissa ehdotetaan säädettäväksi alle 15-vuotiaana tehdystä rikollisesta teosta epäillyn kiinniottamis esta. Pakkokeinolaissa säädettäisiin myös alle 18-vuotiaalle epäillylle määrättävästä sähköisesti valvottavasta pakkokeinosta eli nuorisoarestista, jonka lajeja olisivat kotiaresti ja aluearesti.
Virallinen syyttäjä voisi ehdotusten mukaan jättää syyttämättä ja tuomioistuin tuomitsematta sosiaalista selviytymistä edistävään hankkeeseen osallistumisen vuoksi. Syyttäjä voisi myös lykätä syyteratkaisuaan epäillyn sosiaalistavaan toimintaan osallistumisen vuoksi. Syyteratkaisun lykkäämisen ja syyttämättä jättämisen yhteydessä olisi järjestettävä syyttäjän ja epäillyn tapaaminen. Vastaajan läsnäoloa tuomioistuinkäsittelyssä ehdotetaan korostettavaksi, tuomioistuimen puheenjohtajan olisi myös tarvittaessa puhuteltava tuomittua. Nämä syyttäjää ja tuomioistuinta koskevat ehdotukset liittyvät alle 18-vuotiaaseen epäiltyyn ja vastaajaan.
Henkilötutkinta ehdotetaan korvattavaksi nuoren rikoksentekijän tilanteen selvittämisellä, jonka kohteena olisivat alle 21-vuotiaana tehdyistä rikoksista epäillyt. Tilanteen selvittäminen käsittäisi sosiaaliviranomaisen suorittaman epäillyn sosiaalisen tilanteen selvittämisen siihen liittyvine tukitoimiin ohjaamisineen ja laatiman sosiaaliselvityksen sekä Kriminaalihuoltolaitoksen laatiman seuraamusselvityksen. Selvityksiä hyödynnettäisiin syyteharkinnassa ja rangaistuksen määräämisessä.
Nuorisorangaistuksen käyttöala ehdotetaan laajennettavaksi 18-20-vuotiaana tehtyihin rikoksiin. Tämän ikäryhmän nuorisorangaistuksia pääsääntöisesti tehostettaisiin palkattomalla työllä. Nuorisorangaistukseen voitaisiin sisällyttää myös mielenterveys- tai päihdehoitoa. Erityisesti nuorisorangaistuksen muutoksiin liittyy säännös, jonka mukaan tuomittaessa alle 21-vuotiaana tehdystä rikoksesta on kiinnitettävä erityistä huomiota mahdollisuuksiin vaikuttaa tekijän uusia rikoksia ehkäisevästi tuomitsemalla muu seuraamus kuin ehdoton vankeusrangaistus.
Ehdollisen vankeuden valvonnasta ehdotetaan säädettäväksi laki, jossa kiellettäisiin valvontatapaamiseen liittyvä päihdyttävien aineiden käyttö ja jossa säädettäisiin valvottavan velvollisuuksien rikkomisen sanktioiksi nouto valvontatapaamiseen ja huomauttaminen. Nuorista rikoksentekijöistä annettu laki ehdotetaan kumottavaksi osittain tämän uudistuksen yhteydessä.