Hyppää sisältöön
    • Suomi
    • Svenska
    • English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Oikeusministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  • Etusivu
  • Oikeusministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Oikeusaputoimistojen kehittäminen


Avaa tiedosto
omtr_2002_1_oikeusaputoimistojen_kehittaminen_88s.pdf (236.0Kt)
Lataukset: 

oikeusministeriö
16.01.2002
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 2002:1
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
 
Tweet Vie viite Refworksiin
 

Julkaisun pysyvä osoite on

http://urn.fi/URN:ISBN:952-466-001-6
Tiivistelmä
Oikeusaputoimistojen kehittämistyöryhmä määritteli työnsä alussa oikeusaputoimistoille toiminta-ajatuksen, jossa huomioidaan sekä oikeusaputoimiston asianajollinen tehtävä että oikeusapupäätösten tekemisestä johtuva hallinnollinen tehtävä. Toiminta-ajatus heijastuu työryhmän tekemissä ehdotuksissa toiminnan kehittämiseksi. Toiminnan kehittämisehdotusten pohjana on käytetty myös oikeusaputoimistojen yhteistyötahojen kuulemisia ja SWOT-analyysia, jossa käytiin läpi oikeusaputoimistojen toiminnan ja toimintaympäristön vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia.
Oikeusaputoimistojen palveluiden kehittämiseksi työryhmä esitti, että lähivuosien aikana oikeusaputoimistoissa kehitettäisiin puhelinneuvontaa ja parannettaisiin mahdollisuuksia sähköiseen asiointiin. Asiakaspalvelun parantamiseksi ehdotetaan kokeiltavaksi myös päivystysjärjestelmää, jonka avulla kiireellisissä tapauksissa oikeusapu voidaan antaa nykyistä joustavammin. Työryhmä suosittelee lisäksi osaamisrekisterin perustamista, johon kerätään eräisiin oikeudenaloihin perehtyneiden oikeusavustajien erityisosaaminen.
Oikeusaputoimistojen henkilöstö on ollut jatkuvien muutoksien keskeltä vuodesta 1998 lähtien, jolloin oikeusaputoimistot siirtyivät kunnilta valtiolle. Palveluiden kehittämisen ohella työryhmässä kiinnitettiin huomiota oikeusaputoimistojen henkilöstökysymyksiin. Oikeusaputoimistossa tehdään henkilöstötilinpäätös vuodelta 2002, johon liittyen henkilöstölle tehdään työtyytyväisyyskysely. Työryhmässä painotettiin johtajuuden ja koulutuksen merkitystä henkilöstön kehittämisessä ja jaksamisessa. Toimistojen henkilöstörakennetta ja toimistojen työskentelyolosuhteita tarkasteltiin niin palveluiden tarjoamisen kuin henkilöstön työtyytyväisyyden näkökulmista.

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajan mukaanViimeksi lisätytAsiasanatJulkaisijat

Aineistojen tallennus

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Valtioneuvoston kanslia
Puolustusministeriö
Liikenne- ja viestintäministeriö
Ulkoministeriö
Valtiovarainministeriö
Työ- ja elinkeinoministeriö
Oikeusministeriö
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Sosiaali- ja terveysministeriö
Sisäministeriö
Maa- ja metsätalousministeriö
Ympäristöministeriö

Valtioneuvoston kanslia
|
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
·julkaisutuotanto(at)vnk.fi | vnk.fi·
Palvelun tuottaja
Kansalliskirjasto
Valtioneuvoston kanslia
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
julkaisutuotanto(at)vnk.fi | vnk.fi
Palvelun tuottaja Kansalliskirjasto