Oikeusministeriön kriminaalipoliittisen neuvottelukuntatyön organisoiminen
oikeusministeriö
12.04.2002
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 2002:16This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-466-056-3Tiivistelmä
Työryhmän tehtävänä on ollut suunnitella oikeusministeriön kriminaalipoliittisen yhteistoiminnan tehostamista uvottelukuntatyyppisen yhteistyön keinoin. Työryhmä on pohtinut minkälaisella neuvottelukuntarakenteella neuvottelukuntatyöstä saadaan mahdollisimman tuloksellista. Lisäksi työryhmä on selvittänyt minkä tyyppisiä uusia asioita neuvottelukuntatyössä tulisi käsitellä, minkä tahojen tulisi olla edustettuna neuvottelukuntatyössä ja miten neuvottelukuntatyön tulokset voitaisiin saattaa nykyistä laajempaan tietoisuuteen.
Työryhmän näkemyksen mukaan vankeinhoitoasian neuvottelukunnan nykyistä, lähinnä vankeinhoitoon keskittyvää tehtäväkenttää tulisi laajentaa koskemaan muun muassa yhdyskuntaseuraamu ksia. Vankeinhoitoasiain neuvottelukunnan tilalle perustettaisiin uusi "kriminaalityön neuvottelukunta". Oikeusministeriö nimittäisi neuvottelukunnan enintään kolmivuotiskaudeksi. Rikosseuraamusviraston tulisi huolehtia noin puolta henkilötyövuotta vastaavan sihteerityövoiman järjestämisestä neuvottelukunnan käyttöön. Uuden kriminaalityön neuvottelukunnan ja rikoksentorjuntaneuvoston välistä yhteistyötä ja tietojen vaihtoa edistettäisiin sopimalla yhteisistä säännöllisistä kokoontumisista. Nyt perustettava kriminaalityön neuvottelukunta valmistelisi oman viestintästrategian esimerkiksi rikoksentorjuntaneuvoston antaman mallin mukaisesti.
Rikoksentorjuntaneuvoston työtä kehitettäisiin nykyisen toimintamallin puitteissa. Uusintarikollisuuden ehkäisy ja rikoksentekijöiden yhteiskuntaan integroiminen kuuluisivat rikoksentorjuntaneuvoston toimialaan.
Työryhmän näkemyksen mukaan vankeinhoitoasian neuvottelukunnan nykyistä, lähinnä vankeinhoitoon keskittyvää tehtäväkenttää tulisi laajentaa koskemaan muun muassa yhdyskuntaseuraamu ksia. Vankeinhoitoasiain neuvottelukunnan tilalle perustettaisiin uusi "kriminaalityön neuvottelukunta". Oikeusministeriö nimittäisi neuvottelukunnan enintään kolmivuotiskaudeksi. Rikosseuraamusviraston tulisi huolehtia noin puolta henkilötyövuotta vastaavan sihteerityövoiman järjestämisestä neuvottelukunnan käyttöön. Uuden kriminaalityön neuvottelukunnan ja rikoksentorjuntaneuvoston välistä yhteistyötä ja tietojen vaihtoa edistettäisiin sopimalla yhteisistä säännöllisistä kokoontumisista. Nyt perustettava kriminaalityön neuvottelukunta valmistelisi oman viestintästrategian esimerkiksi rikoksentorjuntaneuvoston antaman mallin mukaisesti.
Rikoksentorjuntaneuvoston työtä kehitettäisiin nykyisen toimintamallin puitteissa. Uusintarikollisuuden ehkäisy ja rikoksentekijöiden yhteiskuntaan integroiminen kuuluisivat rikoksentorjuntaneuvoston toimialaan.