Ehdotus sakon muuntorangaistussäännösten muuttamiseksi
Hartoneva, Anne; Kanerva, Janne (2004-11-18)
Hartoneva, Anne
Kanerva, Janne
oikeusministeriö
18.11.2004
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 2004:25This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-466-267-1Tiivistelmä
Esitys sisältää lakiehdotukset, joilla on tarkoitus vähentää ja lyhentää sakon muuntorangaistuksia. Muuntorangaistuksen vaatimatta jättämistä tai sakon muuntamatta jättämistä koskevia edellytyksiä ei ehdoteta muutettavaksi.
Rikoslain 2 a luvun 5 §:ssä säädettyä päiväsakoin määrättyjen sakkojen muuntosuhdetta ehdotetaan muutettavaksi niin, että nykyisen kahden päiväsakon asemesta kolmea maksamatta olevaa päiväsakkoa vastaa yhden päivän vankeus. Vastaavasti uhkasakoissa yhden päivän vankeutta vastaisi täyden 30 euron määrä nykyisen 20 euron asemesta. Muuntorangaistuksen enimmäispituutta alennettaisiin 90 päivästä 60 päivään. Muuntorangaistusta ei saisi määrätä ilman erityistä syytä, jos maksamatta olevia päiväsakkoja on vähemmän kuin 12.
Rangaistusten täytäntöönpanosta annetun lain 2 luvun 1 a §:n 1 momenttia muutettaisiin niin, että kun vankeusrangaistus ja sakon muuntorangaistus on laskettu yhteen, tuomitun katsotaan ensin suorittavan vankeusrangaistuksen. Samassa lainkohdassa oleva usean muuntorangaistuksen täytäntöönpanon enimmäispituus ehdotetaan alennettavaksi sadastakahdestakymmenestä päivästä yhdeksäänkymmeneen päivään. Mainitun lain 2 luvun 1 d §:n 6 momenttia ehdotetaan muutettavaksi niin, että luovutaan viiden päivän määräajasta, jonka aikana sakkovanki vielä rangaistuslaitokseen saavuttuaan voi maksaa muunnetuista sakoista maksamatta olevan koko rahamäärän. Sakoista maksamatta oleva rahamäärä voitaisiin maksaa kunnes muuntorangaistus on kokonaan suoritettu. Maksamisen yhteydessä otettaisiin maksettavan rahamäärän vähennyksenä huomioon jo suoritettu muuntorangaistuksen osa.
Muuntorangaistuksen määräämismenettelyä ehdotetaan muutettavaksi niin, että oikeudenkäyntiin haastettu voi toimittaa kirjallisen vastineensa tuomioistuimen lisäksi myös viralliselle syyttäjälle. Tätä koskevat muutokset tehtäisiin sakon täytäntöönpanosta annetun lain 25 §:n 2 momenttiin ja 30 §:n 3 momenttiin. Lakiin ehdotetaan lisättäväksi 30 a §, jonka mukaan syyttäjän olisi aiheen ilmetessä omasta aloitteestaan tai tuomioistuimen pyynnöstä pyydettävä ulosottomieheltä selvitys maksuvelvollisen taloudellisesta asemasta ja siihen johtaneista syistä. Tuomioistuimen mahdollisuuksia lykätä muuntorangaistuksen määräämistä koskevan asian käsittelyä parannettaisiin sakon täytäntöönpanosta annetun lain 31 §:n 1 momentissa niin, että käsittely voitaisiin lykätä myös maksuvelvollisen taloudellisen aseman ja siihen johtaneiden syiden taikka muiden rikoslain 2 a luvun 6 §:n 1 momentin 3 kohdassa tai 7 §:n 2 kohdassa tarkoitettujen muuntorangaistuksen kohtuuttomuuteen tai tarkoituksettomuuteen mahdollisesti johtavien seikkojen selvittämistä varten.
Rikoslain 2 a luvun 5 §:ssä säädettyä päiväsakoin määrättyjen sakkojen muuntosuhdetta ehdotetaan muutettavaksi niin, että nykyisen kahden päiväsakon asemesta kolmea maksamatta olevaa päiväsakkoa vastaa yhden päivän vankeus. Vastaavasti uhkasakoissa yhden päivän vankeutta vastaisi täyden 30 euron määrä nykyisen 20 euron asemesta. Muuntorangaistuksen enimmäispituutta alennettaisiin 90 päivästä 60 päivään. Muuntorangaistusta ei saisi määrätä ilman erityistä syytä, jos maksamatta olevia päiväsakkoja on vähemmän kuin 12.
Rangaistusten täytäntöönpanosta annetun lain 2 luvun 1 a §:n 1 momenttia muutettaisiin niin, että kun vankeusrangaistus ja sakon muuntorangaistus on laskettu yhteen, tuomitun katsotaan ensin suorittavan vankeusrangaistuksen. Samassa lainkohdassa oleva usean muuntorangaistuksen täytäntöönpanon enimmäispituus ehdotetaan alennettavaksi sadastakahdestakymmenestä päivästä yhdeksäänkymmeneen päivään. Mainitun lain 2 luvun 1 d §:n 6 momenttia ehdotetaan muutettavaksi niin, että luovutaan viiden päivän määräajasta, jonka aikana sakkovanki vielä rangaistuslaitokseen saavuttuaan voi maksaa muunnetuista sakoista maksamatta olevan koko rahamäärän. Sakoista maksamatta oleva rahamäärä voitaisiin maksaa kunnes muuntorangaistus on kokonaan suoritettu. Maksamisen yhteydessä otettaisiin maksettavan rahamäärän vähennyksenä huomioon jo suoritettu muuntorangaistuksen osa.
Muuntorangaistuksen määräämismenettelyä ehdotetaan muutettavaksi niin, että oikeudenkäyntiin haastettu voi toimittaa kirjallisen vastineensa tuomioistuimen lisäksi myös viralliselle syyttäjälle. Tätä koskevat muutokset tehtäisiin sakon täytäntöönpanosta annetun lain 25 §:n 2 momenttiin ja 30 §:n 3 momenttiin. Lakiin ehdotetaan lisättäväksi 30 a §, jonka mukaan syyttäjän olisi aiheen ilmetessä omasta aloitteestaan tai tuomioistuimen pyynnöstä pyydettävä ulosottomieheltä selvitys maksuvelvollisen taloudellisesta asemasta ja siihen johtaneista syistä. Tuomioistuimen mahdollisuuksia lykätä muuntorangaistuksen määräämistä koskevan asian käsittelyä parannettaisiin sakon täytäntöönpanosta annetun lain 31 §:n 1 momentissa niin, että käsittely voitaisiin lykätä myös maksuvelvollisen taloudellisen aseman ja siihen johtaneiden syiden taikka muiden rikoslain 2 a luvun 6 §:n 1 momentin 3 kohdassa tai 7 §:n 2 kohdassa tarkoitettujen muuntorangaistuksen kohtuuttomuuteen tai tarkoituksettomuuteen mahdollisesti johtavien seikkojen selvittämistä varten.