Nuorisorikostoimikunnan mietintö
oikeusministeriö
06.03.2003
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 2003:2This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-466-014-8Tiivistelmä
Nuorisorikostoimikunnan mietinnön I osa sisältää hallituksen esityksen muodossa nuorten rikoksentekijöiden asioiden käsittelyä ja seuraamusjärjestelmää koskevat lainsäädäntöehdotukset. Esitutkintalakiin ehdotetaan otettavaksi nuoren kohtelua esitutkinnassa koskevia säännöksiä, joista osa perustuu nykyisin asetuksessa oleviin. Uusilla säännöksillä korostettaisiin esitutkinnan kiireellisyyttä, avustajan hankkimista epäillylle esitutkintaan ja epäillyn laillisen edustajan kutsumista kuulusteluun. Pakkokeinolaissa ehdotetaan säädettäväksi alle 15-vuotiaan rikollisesta teosta epäillyn kiinniottamisesta.
Virallinen syyttäjä voisi jättää syyttämättä ja tuomioistuin tuomitsematta epäillyn sosiaalista selviytymistä edistävään hankkeeseen osallistumisen vuoksi. Syyttäjä voisi lisäksi lykätä syyteratkaisuaan esimerkiksi mainittuun hankkeeseen osallistumisen tai epäillyn hoitoon hakeutumisen vuoksi. Syyttäjä voisi myös tehdä syyttämättä jättämistä koskevan päätöksen ehdollisena.
Alle 21-vuotiaina rikoksia tehneiden asioita käsiteltäessä syyttäjän ja käräjäoikeuden puheenjohtajan tulisi olla mahdollisuuksien mukaan sellaisten asioiden käsittelyyn erikoistuneita. Alle 18-vuotiaan vastaajan asian tuomioistuinkäsittelyyn liittyen korostettaisiin hänen henkilökohtaista läsnäoloaan ja tuomioistuimen puheenjohtajan suorittamaa puhuttelua tuomion yhteydessä. Henkilötutkinta ehdotetaan korvattavaksi nuoren rikoksentekijän tilanteen selvittämisellä, joka jakaantuisi samassa asiassa tehtäviin sosiaaliviranomaisen sosiaaliselvitykseen ja Kriminaalihuoltolaitoksen seuraamusselvitykseen.
Rikoslain 6 luvun 9 §:n 2 momenttiin tehtävässä lisäyksessä ehdotetaan säädettäväksi, että tuomittaessa alle 21-vuotiaana tehdystä rikoksesta on kiinnitettävä erityistä huomiota mahdollisuuksiin ehdotonta vankeutta tuomitsematta seuraamusvalinnan kautta vaikuttaa tekijän uusia rikoksia ehkäisevästi. Ehdollisen vankeuden valvonnasta ehdotetaan säädettäväksi uusi laki. Nuorisorangaistus ehdotetaan otettavaksi uudella seuraamusta koskevalla lailla vakinaiseksi seuraamukseksi rangaistusjärjestelmään. Se voitaisiin tuomita alle 21-vuotiaana tehdystä rikoksesta. Nuorisorangaistus voitaisiin määrätä suoritettavaksi mielenterveys- tai päihdehoitona. Nuorista rikoksentekijöistä annettu laki kumottaisiin osittain tämän uudistuksen yhteydessä.
Nuorisorikostoimikunnan mietinnön II osa sisältää selostuksen nuoria koskevan rangaistusjärjestelmän kehityksestä ja aikaisemmista uudistushankkeista, kansainväliset vertailutiedot, prosessioikeuteen ja seuraamusjärjestelmään liittyviä näkökohtia sekä toimikunnan arviot rikosoikeudellisesta vastuuikärajasta, sovittelusta, viranomaisyhteistyöstä ja rikosoikeudellista vastuuikärajaa nuorempiin lapsiin liittyvistä kysymyksistä.
Virallinen syyttäjä voisi jättää syyttämättä ja tuomioistuin tuomitsematta epäillyn sosiaalista selviytymistä edistävään hankkeeseen osallistumisen vuoksi. Syyttäjä voisi lisäksi lykätä syyteratkaisuaan esimerkiksi mainittuun hankkeeseen osallistumisen tai epäillyn hoitoon hakeutumisen vuoksi. Syyttäjä voisi myös tehdä syyttämättä jättämistä koskevan päätöksen ehdollisena.
Alle 21-vuotiaina rikoksia tehneiden asioita käsiteltäessä syyttäjän ja käräjäoikeuden puheenjohtajan tulisi olla mahdollisuuksien mukaan sellaisten asioiden käsittelyyn erikoistuneita. Alle 18-vuotiaan vastaajan asian tuomioistuinkäsittelyyn liittyen korostettaisiin hänen henkilökohtaista läsnäoloaan ja tuomioistuimen puheenjohtajan suorittamaa puhuttelua tuomion yhteydessä. Henkilötutkinta ehdotetaan korvattavaksi nuoren rikoksentekijän tilanteen selvittämisellä, joka jakaantuisi samassa asiassa tehtäviin sosiaaliviranomaisen sosiaaliselvitykseen ja Kriminaalihuoltolaitoksen seuraamusselvitykseen.
Rikoslain 6 luvun 9 §:n 2 momenttiin tehtävässä lisäyksessä ehdotetaan säädettäväksi, että tuomittaessa alle 21-vuotiaana tehdystä rikoksesta on kiinnitettävä erityistä huomiota mahdollisuuksiin ehdotonta vankeutta tuomitsematta seuraamusvalinnan kautta vaikuttaa tekijän uusia rikoksia ehkäisevästi. Ehdollisen vankeuden valvonnasta ehdotetaan säädettäväksi uusi laki. Nuorisorangaistus ehdotetaan otettavaksi uudella seuraamusta koskevalla lailla vakinaiseksi seuraamukseksi rangaistusjärjestelmään. Se voitaisiin tuomita alle 21-vuotiaana tehdystä rikoksesta. Nuorisorangaistus voitaisiin määrätä suoritettavaksi mielenterveys- tai päihdehoitona. Nuorista rikoksentekijöistä annettu laki kumottaisiin osittain tämän uudistuksen yhteydessä.
Nuorisorikostoimikunnan mietinnön II osa sisältää selostuksen nuoria koskevan rangaistusjärjestelmän kehityksestä ja aikaisemmista uudistushankkeista, kansainväliset vertailutiedot, prosessioikeuteen ja seuraamusjärjestelmään liittyviä näkökohtia sekä toimikunnan arviot rikosoikeudellisesta vastuuikärajasta, sovittelusta, viranomaisyhteistyöstä ja rikosoikeudellista vastuuikärajaa nuorempiin lapsiin liittyvistä kysymyksistä.