Sähköinen kaupankäynti
oikeusministeriö
08.03.2001
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisuThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tiivistelmä
SÄHKÖKAUPPATYÖRYHMÄN MIETINTÖ 8.3.2001 Ehdotus hallituksen esitykseksi Eduskunnalle laiksi tietoyhteiskunnan palvelujen tarjoamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki tietoyhteiskunnan palvelujen tarjoamisesta sekä muutettaviksi yksityisyyden suojasta televiestinnässä ja teletoiminnan tietoturvasta annettua lakia, kuluttajansuojalakia ja sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annettua lakia Laeilla pantaisiin kansallisesti täytäntöön tietoyhteiskunnan palveluja, erityisesti sähköistä kaupankäyntiä sisämarkkinoilla koskevista tietyistä oikeudellisista näkökohdista annettu Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2000/31/EY ("Direktiivi sähköisestä kaupan-käynnistä") Ehdotuksen perustavoitteena on edistää sähköistä kaupankäyntiä Euroopan talousalueella varmistamalla ensinnäkin tietoyhteiskunnan palvelujen vapaa tarjonta. Tietoyhteiskunnan palveluilla tarkoitetaan ehdotuksessa kaikentyyppistä tietoverkkojen avulla harjoitettavaa taloudellista toimintaa Ehdotuksen mukaan toiseen Euroopan talousalueeseen kuuluvaan valtioon sijoittautuneelle palvelun tarjoajalle ei saa asettaa sellaisia, yhteensovitettuun alaan kuuluvia vaatimuksia, jotka rajoittava t tietoyhteiskunnan palvelujen tarjontaa Suomessa Yhteensovitettuun alaan kuuluisivat kaikki kansallisen oikeusjärjestyksen vaatimukset, jotka koskevat palvelun tarjoajien toiminnan harjoittamista tai tarjottuja palveluita. Suomen viranomaiset valvoisivat sitä, että Suomeen sijoittautuneet palvelujen tarjoajat noudattavat yhteensovitettuun alaan kuuluvissa kysymyksissä Suomen lakia myös silloin, kun palvelujen tarjonta kohdistuu toiseen ETA- valtioon. Kuluttajien luottamuksen vahvistamiseksi rajat ylittävään sähköiseen tarjontaan ehdotetaan, että palvelujen tarjoajien olisi pidettävä palvelun vastaanottajien ja viranomaisten saatavilla jatkuvasti määrätyt tiedot itsestään ja toiminnastaan Ennen sähköisen tilauksen tekemistä kuluttajille olisi annettava ohjeita ja tietoja sekä järjestettävä kuluttajien käyttöön menettelyt, joiden avulla mahdolliset virheet tilauksissa voidaan etukäteen havaita ja korjata Telehallintokeskuksen tehtävänä olisi valvoa näiden säännösten noudattamista. Ehdotuksessa on lisäksi säännökset siitä, miten muualla laissa säädetyt sopimuksen kirjallista muotoa ja allekirjoittamista koskevat vaatimukset voidaan täyttää sähköisesti. Ehdotuksessa säädettäisiin edellytykset, joiden täyttyessä välittäjänä toimiva palvelun tarjoaja, esimerkiksi teleoperaattori, vapautuu vastuusta siirtämiensä tai tallentamiensa tietojen lainvastaisesta sisällöstä tai oikeudettomasta levittämisestä Vastuuvapauden perusedellytys olisi se, että välittäjän toiminta on luonteeltaan teknistä eikä hän itse osallistu lainvastaisen sisällön tuottamiseen. Esityksessä ehdotetaan direktiiviä täydellisempiä säännöksiä menettelytavoista, joita on noudatettava palvelimelle tallennetun lainvastaisen aineiston poistamisesta tai sen saannin estämisestä. Poisto tai esto perustuisi yleensä tuomioistuimen määräykseen Jos palvelimelle tallennettu aineisto sisältää lasta, väkivaltaa tai eläimeen sekaantumista esittäviä pornografisia kuvia taikka kiihottamista kansanryhmää vastaan, palvelun tarjoajan olisi poistettava tällainen aineisto omasta aloitteestaan heti saatuaan siitä tiedon Tekijänoikeutta loukkaavan aineiston poistaminen perustuisi ehdotuksen mukaan oikeuden haltijan tai hänen edustajansa palvelun tarjoajalle toimittamaan määrämuotoiseen ilmoitukseen Kaupallista viestintää koskevat direktiivin säännökset pantaisiin täytäntöön ehdotetuilla yksityisyyden suojasta televiestinnässä ja teletoiminnan tietoturvasta annetun lain, kuluttajan-suojalain ja sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain muutoksilla Tarkoituksena on, että ehdotetut lait tulevat voimaan 16 päivänä tammikuuta 2002, jolloin direktiivin täytäntöönpanoaika päättyy. SISÄLLYSLUETTELO ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ YLEISPERUSTELUT 1. Johdanto 2. Direktiivi sähköisestä kaupankäynnistä 2.1. Tavoite 2.2. SisältöSoveltamisala ja sääntelyn peruslähtökohdat Palvelujen tarjoamisen vapaus ja alkuperämaaperiaate Sijoittautumisoikeus ja yleinen tiedonantovelvollisuus Kaupallinen viestintä Sähköiset sopimukset ja tilaukset Välittäjinä toimivien palvelun tarjoajien vastuu ja valvontavelvollisuus Muut säännökset 3. Direktiivin täytäntöönpanon kannalta merkityksellinen nykyinen lainsäädäntö 3.1. Palvelujen tarjonnan vapaus 3.2. Kaupallinen viestintä ja tiedonantovelvoitteet 3.3. Sähköiset sopimukset 3.4. Välittäjien vastuu 3.5. Oikeussuojakeinot 4. Esityksen tavoitteet ja keskeiset ehdotukset 4.1. Yleistä 4.2. Keskeiset ehdotuksetSäännösten soveltamisalaPalvelujen tarjonnan vapaus ja alkuperämaaperiaatePalvelun tarjoajan yleinen tiedonantovelvollisuusKaupallinen viestintäSähköiset sopimukset ja tilauksetVälittäjien vastuuValvonta ja seuraamukset 4.3. Direktiivin säännökset, joiden täytäntöönpano ei edellytä lainsäädäntöä 5. Esityksen vaikutukset 5.1. Taloudelliset ja muut vaikutukset julkisyhteisön kannalta 5.2. Vaikutukset tietoyhteiskunnan palvelun tarjoajien kannalta 5.3. Vaikutukset kuluttajien ja muiden palvelun vastaanottajien asemaan 6. Asian valmistelu 7. Muita esitykseen vaikuttavia seikkoja 7.1. Valmisteilla oleva laki sähköisistä allekirjoituksista 7.2. Valmisteilla oleva laki sananvapauden käyttämisestä joukkoviestinnässä 7.3. Lähiaikoina annattava direktiivi tekijänoikeuksista tietoyhteiskunnassa