Tuomarikoulutusjärjestelmä
oikeusministeriö
13.06.2006
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 2006:11This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-466-364-3Tiivistelmä
Tuomarikoulutussuunnittelun ohjausryhmän tehtävänä on ollut valmistella luonnos tuomarikoulutuksen valintajärjestelmäksi, koulutussuunnitelmaksi ja tuomarinkoulutuslautakunnan työjärjestykseksi. Koulutusjärjestelmä on suunniteltu osin samanaikaisesti oikeusministeriössä valmistellun tuomareiden kouluttamisesta annettavan puitelain kanssa. Tavoitteena on ollut mahdollisimman yksityiskohtaisen ja konkreettisen koulutussuunnitelman laatiminen.
Mietinnössä ehdotetun tuomarikoulutusjärjestelmän keskeisiä osa-alueita olisivat kaksivaiheinen, esivalintapisteytykseen ja henkilökohtaiseen haastatteluun perustuva koulutukseen valinta, työssäoppimisjaksot harjoittelupaikoissa ja koulutuksen aikaiset teoriaopinnot sekä koulutettavan ohjaus ja arviointi. Kullekin koulutettavalle vahvistettaisiin henkilökohtainen opintosuunnitelma, joka määräytyisi hänen aikaisemman työkokemuksensa ja opintojensa perusteella.
Koulutuksen oppimismuodot rakentuisivat nykyaikaisille oppimiskäsityksille. Koulutuksessa käytettäisiin tuomarin ammatillista osaamista kasvattavia sekä koulutettavan aktiivisuutta, yhteisöllisyyttä ja tuomioistuintoiminnan jatkuvaa kehittämistä edistäviä oppimismuotoja, kuten oppimistehtäviä, oppimispäiväkirjan laatimista, lukupiiritoimintaa, ryhmätöitä ja keskustelutilaisuuksia. Koulutuksen vaihtoehtoisina loppusuorituksina olisivat laajan tuomion laatiminen tai oikeudellisen esseen kirjoittaminen tai kehittämishankkeen suunnittelu ja raportoiminen. Koulutuksen päätteeksi koulutettavat kokoaisivat parhaista saavutuksistaan ja loppusuorituksistaan portfoliot.
Mietinnössä on myös esitetty suunnitelma tuomareiden ja esittelijöiden täydennyskoulutuksen kehittämiseksi. Mietinnössä on lisäksi koulutuksen ajanmukaisuuden ja laadukkuuden varmistamiseksi hahmoteltu laadun arvioinnin ja kehittämisen järjestelmä. Mietintöön sisältyy luonnos tuomarikoulutuslautakunnan työjärjestykseksi.
Mietinnössä ehdotetun tuomarikoulutusjärjestelmän keskeisiä osa-alueita olisivat kaksivaiheinen, esivalintapisteytykseen ja henkilökohtaiseen haastatteluun perustuva koulutukseen valinta, työssäoppimisjaksot harjoittelupaikoissa ja koulutuksen aikaiset teoriaopinnot sekä koulutettavan ohjaus ja arviointi. Kullekin koulutettavalle vahvistettaisiin henkilökohtainen opintosuunnitelma, joka määräytyisi hänen aikaisemman työkokemuksensa ja opintojensa perusteella.
Koulutuksen oppimismuodot rakentuisivat nykyaikaisille oppimiskäsityksille. Koulutuksessa käytettäisiin tuomarin ammatillista osaamista kasvattavia sekä koulutettavan aktiivisuutta, yhteisöllisyyttä ja tuomioistuintoiminnan jatkuvaa kehittämistä edistäviä oppimismuotoja, kuten oppimistehtäviä, oppimispäiväkirjan laatimista, lukupiiritoimintaa, ryhmätöitä ja keskustelutilaisuuksia. Koulutuksen vaihtoehtoisina loppusuorituksina olisivat laajan tuomion laatiminen tai oikeudellisen esseen kirjoittaminen tai kehittämishankkeen suunnittelu ja raportoiminen. Koulutuksen päätteeksi koulutettavat kokoaisivat parhaista saavutuksistaan ja loppusuorituksistaan portfoliot.
Mietinnössä on myös esitetty suunnitelma tuomareiden ja esittelijöiden täydennyskoulutuksen kehittämiseksi. Mietinnössä on lisäksi koulutuksen ajanmukaisuuden ja laadukkuuden varmistamiseksi hahmoteltu laadun arvioinnin ja kehittämisen järjestelmä. Mietintöön sisältyy luonnos tuomarikoulutuslautakunnan työjärjestykseksi.