Vankeusrangaistuskomitean mietintö (2001)
oikeusministeriö
02.06.2001
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 2001:6This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tiivistelmä
Komitea: Markku Arponen (puheenjohtaja), Kauko Aaltomaa, Anna-Katrina Grönholm, Aino-Inkeri Hansson, Aulikki Kananoja, Maija-Liisa Kukkonen, Tapio Lappi-Seppälä, Markku Salminen. Jan Törnqvist, Terttu Utriainen, Pekka Koskinen (asiantuntija), Kerstin Kronqvist (asiantuntija), Ari-Matti Nuutila (asiantuntija) Jouni Välkki (asiantuntija), Ulla Mohell (sihteeri) ja Jussi Pajuoja (sihteeri). Julkaisun laji: Komiteanmietintö Toimeksiantaja: Valtioneuvosto Asettamispäivä 23.9.2000 TIIVISTELMÄ Vankeusrangaistuskomitea on valmistellut hallituksen esityksen muotoon laaditun ehdotuksen vankeusrangaistuksen täytäntöönpanoa ja tutkintavankeuden toimeenpanoa koskevaksi kokonaisuudistukseksi sekä uusiksi säännöksiksi vangin ehdonalaisesta vapautumisesta. Kokonaisuudistuksessa säädettäisiin vankien oikeuksista ja velvollisuuksista sekä vankien perusoikeuksien rajoituksista täsmällisesti ja kattavasti lain tasolla perustuslain asettamien vaatimusten ja ihmisoikeussopimusten velvoitteiden mukaisesti. Eräitä ihmisoikeusvelvoitteita ehdotetaan kirjoitettavaksi myös kansalliseen lainsäädäntöön. Keskeisenä tarkoituksena uudistuksessa on ollut lakiteknisen selkeyden lisääminen. Keskeisimpiä vankeuslakiin sisältyviä muutosehdotuksia ovat vankeinhoidon tavoitteiden uudelleen määritteleminen, toimivaltuuksia koskevan lainsäädännön uudistaminen, sijoittajayksiköiden toiminnan säätely, poistumislupajärjestelmän uudistaminen, rangaistusajan laskemisen uudistaminen, laitosten turvallisuusluokituksen vahvistaminen ja vankien sijoittamista ja siirtoa koskevan menettelyn uudistaminen. Keskeinen muutos on myös kaikille vangeille laadittava rangaistusajan suunnitelma, johon vangin sijoittaminen, toiminta rangaistusaikana, siirrot, poistumisluvat ja ehdonalainen vapaus perustuisivat. Tämä lisäisi vankeusrangaistuksen täytäntöönpanon ennustettavuutta ja vahvistaisi vangin edellytyksiä rikoksettomaan elämäntapaan. Myös vankien rangaistuslaitoksen ulkopuolisia yhteyksiä, tapaamisia, tarkastamista ja valvontaa koskevia säännöksiä ehdotetaan täsmennettäviksi. Vankien muutoksenhakuoikeutta ehdotetaan laajennettavaksi. Komitean ehdotuksen mukaan vankien asuintilojen tulee vastata yleisen lainsäädännön vaatimuksia viimeistään 1.1.2011. Komitea pitää välttämättömänä, että vankien asuintilat ja henkilökunnan työtilat kunnostetaan yleisessä lainsäädännössä asetettuja vaatimuksia vastaaviksi. Tuotannollista työtä, josta maksetaan täysi palkka, tulisi komitean ehdotuksen mukaan voida tehdä myös suljetuissa laitoksissa. Tästä aiheutuvat lisäkustannukset komitea arvioi 3,4 miljoonaksi markaksi. Komitea ehdottaa, että poliisin ylläpitämien tutkintavankien säilytystilojen hyväksyminen siirretään sisäasiainministeriölle oikeusministeriöltä. Kansainvälisten ihmisoikeuksien valvontaelinten kannanottoihin perustuen komitea ehdottaa, että poliisivankilassa säilyttämiselle säädettäisiin enimmäisaika. Päätösvalta sijoittamisesta siirrettäisiin tuomioistuimelle. Tuomioistuin päättäisi myös tutkintavangille määrättävistä yhteydenpitorajoituksista esitutkinnan aikana. Uutta olisi, että myös tutkintavangille voitaisiin määrätä kurinpitorangaistus. Ehdonalaisen vapauttamisen pääsääntöjä ei ehdoteta muutettavaksi. Ensikertainen vanki vapautuisi ehdonalaiseen vapauteen suoritettuaan puolet ja tätä useampikertainen kaksikolmasosaa rangaistuksestaan. Kaikki rikoksensa alle 21-vuotiaana tehneet vapautettaisiin heidän suoritettuaan puolet rangaistuksestaan. Nykyisestä mahdollisuudesta, jonka mukaan nuorisovankilaan määrätty voidaan päästää ehdonalaiseen vapauteen hänen suoritettuaan kolmasosan rangaistuksestaan, luovuttaisiin. Vankien yhteiskuntaan sijoittumisen edistämiseksi ehdotetaan siirryttäväksi asteittaiseen vapauttamisjärjestelmään. Ehdotuksen mukaan vanki voitaisiin sijoittaa vankilan ulkopuolelle valvottuun koevapauteen enintään kuusi kuukautta ennen ehdonalaista vapauttamista. Valvottuun koevapauteen sijoittaminen edellyttäisi, että sijoitus perustuu rangaistusajan suunnitelmaan, vanki sitoutuu päihteettömyyteen ja noudattamaan hänelle annettuja ehtoja. Koevapautta voitaisiin valvoa teknisin laittein. Nykyinen pakkolaitosjärjestelmä ehdotetaan muutettavaksi koko rangaistusajan suorittamiseksi. Koko rangaistuksen suorittamisen edellytykset vastaisivat pääpiirteissään nykyisiä pakkolaitossäännöksiä. Vankilaoikeus ehdotetaan lakkautettavaksi. Koko rangaistuksen suorittamista koskevat päätökset siirrettäisiin yleiseen tuomioistuimeen. Myös elinkautisvankien vapautumista koskevaan menettelyyn ehdotetaan muutoksia. Ehdonalaisen vapauden mahdollisuus tulisi harkittavaksi, kun rangaistuksesta on suoritettu kaksitoista vuotta. Ehdonalaiseen vapauteen päästämisestä päättäisi korkein oikeus. Nykyisin elinkautista vankeusrangaistusta suorittava vanki voidaan päästää ehdonalaiseen vapauteen ainoastaan armahduksella.