Hyppää sisältöön
    • Suomi
    • Svenska
    • English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Haku- ja käyttöohje
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Oikeusministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  • Etusivu
  • Oikeusministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Yrityssaneerausta koskevan lainsäädännön tarkistaminen (lausuntotiivistelmä)

Lehtimäki, Liisa (2006-09-26)

Avaa tiedosto
omls_2006_22.pdf (414.4Kt)
Lataukset: 

Lehtimäki, Liisa
oikeusministeriö
26.09.2006
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 2006:22
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot

Julkaisun pysyvä osoite on

http://urn.fi/URN:ISBN:952-466-409-7
Tiivistelmä
Oikeusministeriö asetti 20.1.2005 työryhmän arvioimaan yrityksen saneerauksesta annetun lain toimivuutta. Työryhmän asettaminen liittyi pääministeri Matti Vanhasen hallituksen yrittäjyyden politiikkaohjelmaan. Työryhmän mietintö valmistui 28.2.2006 (työryhmämietintö 2006:5). Oikeusministeriö pyysi mietinnöstä lausunnon 75 viranomaiselta ja järjestöltä. Lausuntoja saatiin 63.
Suuri osa lausunnonantajista pitää yrityssaneerauslainsäädäntöä varsin toimivana ja suhtautuvat ehdotettuihin muutoksiin pääosin myönteisesti. Yleisesti arvioidaan, että yritykset hakeutuvat saneeraukseen liian myöhään ja osa saneerauksista epäonnistuu sen vuoksi. Ehdotusta saneeraussuojasta, joka määrittäisi saneerausvelat, kannatetaan laajasti.
Velkojia edustavat lausunnonantajat kannattavat yleisesti lain muuttamista niin, että saneerauksen olisi oltava velkojalle konkurssia selvästi edullisempi vaihtoehto. Muun muassa Suomen Yrittäjät, Suomen Asianajajaliitto ja velkaantuneita edustavat lausunnonantajat sekä osa tuomioistuimista vastustaa ehdotusta. Sitä ei pidetä riittävän täsmällisenä, minkä vuoksi sen tulkinta tulee olemaan vaikeaa. Muutamat lausunnonantajat vaativat, että saneerauksen olisi tuotettava velkojille aina tietty vähimmäisjako-osuus.
Osa tuomioistuimista sekä useat velkojia ja elinkeinoelämää edustavat lausunnonantajat pitävät tarpeellisena muuttaa velkojien ryhmäjakoa ehdotetuin tavoin niin, että tavalliset velkojat muodostaisivat aina yhden ryhmän saneerausohjelmasta äänestettäessä.
Konkurssin ja yrityssaneerauksen suhteesta lausunnonantajat ovat erimielisiä. Osa katsoo, että nykytila tulisi säilyttää, jolloin velallinen voidaan asettaa konkurssiin, kun saneeraushakemus on hylätty. Osa katsoo, että konkurssiin asettamisen tulisi aina lykkääntyä siihen saakka, kunnes päätös saneeraushakemuksen hylkäämisestä on lainvoimainen. Useat lausunnonantajat kannattavat työryhmän ehdotusta siitä, että konkurssi voisi määrätyin edellytyksin estyä tuomioistuimen päätöksellä.
Ehdotusta siitä, että saneerausasiat olisi käsiteltävä tuomioistuimissa kiireellisinä, kannatetaan laajasti. Joidenkin lausunnonantajien mielestä lakiin tulisi ottaa tuomioistuinkäsittelyä koskevia ehdottomia määräaikoja. Suurin osa lausunnonantajista pitää perusteltuna vähentää saneerausasioita käsittelevien käräjäoikeuksien määrää.

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajan mukaanViimeksi lisätytAsiasanatJulkaisijat

Aineistojen tallennus

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Valtioneuvoston kanslia
Puolustusministeriö
Liikenne- ja viestintäministeriö
Ulkoministeriö
Valtiovarainministeriö
Työ- ja elinkeinoministeriö
Oikeusministeriö
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Sosiaali- ja terveysministeriö
Sisäministeriö
Maa- ja metsätalousministeriö
Ympäristöministeriö

Valtioneuvoston kanslia
|
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
·julkaisutuotanto(at)gov.fi | vnk.fi·
Palvelun tuottaja
Kansalliskirjasto
Valtioneuvoston kanslia
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
julkaisutuotanto(at)gov.fi | vnk.fi
Palvelun tuottaja Kansalliskirjasto