Oikeusministeriön sähköisen asioinnin arkkitehtuuri
oikeusministeriö
21.01.2008
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 2008:1This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-466-666-4Tiivistelmä
Julkaisussa esitetään oikeusministeriön ja hallinnonalan sähköisen asioinnin arkkitehtuuri. Sähköisellä asioinnilla tarkoitetaan julkisen hallinnon palvelujen käyttämistä tieto- ja viestintätekniikan avulla. Sähköisen asioinnin asiakkaita voivat olla kansalaiset, yritykset tai yhteisöt sekä viranomaiset.
Arkkitehtuurissa käytetään laajasti hyväksi valtionhallinnossa tehtyjä sähköisen asioinnin selvityksiä ja suunnitelmia.
Julkaisuun on otettu keskeiset kohdat seuraavista merkittävistä 2000-luvun selvityksistä: - Valtion tietotekniikan rajapintasuositukset (2001) - Julkisen hallinnon sähköisen asioinnin strategia (2005) - Sähköisen hallinnon viitearkkitehtuuri ja XML-tekniikat (2004-2005) - Julkisen hallinnon sähköisen asioinnin alustan esitutkimus (2007)
Arkkitehtuuri noudattaa mallia, jossa sovellukset nähdään monikerroksisena rakenteena. Arkkitehtuurin osiin sisältyvät toiminnot ovat palveluita, jotka ovat arkkitehtuurin toisten elementtien ja viime kädessä käyttäjien hyödynnettävissä hyvin määriteltyjen palveluliitäntöjen kautta. Palvelurajapinnat rakennetaan palveluarkkitehtuurin (SOA) mukaisesti, ja rajapinnoissa käytetään XML-tekniikoita.
Arkkitehtuurin sovellusalusta perustuu J2EE-tekniikkaan. Portaaliohjelmisto ja sähköiset asiointijärjestelmät toimivat sovellusalustan päällä. Asiointijärjestelmien kautta toteutetaan asiakkaille tarkoitetut asiointipalvelut. Asiointijärjestelmät käyttävät hyväkseen perusjärjestelmien palveluita, arkkitehtuuriin kuuluvia yleisiä tukipalveluita ja myös sidosryhmien perusjärjestelmien tarjoamia palveluita.
Arkkitehtuuri perustuu standardeihin rajapintatekniikoihin, jotka voidaan toteuttaa sekä kaupallisilla suljetun lähdekoodin ohjelmistoilla että avoimen lähdekoodin järjestelmillä. Arkkitehtuurissa käytetään hyväksi integraatioalustaa, joka tarjoaa liittymät oikeusministeriön perusjärjestelmiin, ulkoisten sidosryhmien järjestelmiin sekä ulkoisiin tukipalveluihin.
Arkkitehtuurissa käytetään laajasti hyväksi valtionhallinnossa tehtyjä sähköisen asioinnin selvityksiä ja suunnitelmia.
Julkaisuun on otettu keskeiset kohdat seuraavista merkittävistä 2000-luvun selvityksistä: - Valtion tietotekniikan rajapintasuositukset (2001) - Julkisen hallinnon sähköisen asioinnin strategia (2005) - Sähköisen hallinnon viitearkkitehtuuri ja XML-tekniikat (2004-2005) - Julkisen hallinnon sähköisen asioinnin alustan esitutkimus (2007)
Arkkitehtuuri noudattaa mallia, jossa sovellukset nähdään monikerroksisena rakenteena. Arkkitehtuurin osiin sisältyvät toiminnot ovat palveluita, jotka ovat arkkitehtuurin toisten elementtien ja viime kädessä käyttäjien hyödynnettävissä hyvin määriteltyjen palveluliitäntöjen kautta. Palvelurajapinnat rakennetaan palveluarkkitehtuurin (SOA) mukaisesti, ja rajapinnoissa käytetään XML-tekniikoita.
Arkkitehtuurin sovellusalusta perustuu J2EE-tekniikkaan. Portaaliohjelmisto ja sähköiset asiointijärjestelmät toimivat sovellusalustan päällä. Asiointijärjestelmien kautta toteutetaan asiakkaille tarkoitetut asiointipalvelut. Asiointijärjestelmät käyttävät hyväkseen perusjärjestelmien palveluita, arkkitehtuuriin kuuluvia yleisiä tukipalveluita ja myös sidosryhmien perusjärjestelmien tarjoamia palveluita.
Arkkitehtuuri perustuu standardeihin rajapintatekniikoihin, jotka voidaan toteuttaa sekä kaupallisilla suljetun lähdekoodin ohjelmistoilla että avoimen lähdekoodin järjestelmillä. Arkkitehtuurissa käytetään hyväksi integraatioalustaa, joka tarjoaa liittymät oikeusministeriön perusjärjestelmiin, ulkoisten sidosryhmien järjestelmiin sekä ulkoisiin tukipalveluihin.