Julkisten hankintojen oikeussuojajärjestelmän uudistaminen
oikeusministeriö
07.11.2008
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 2008:06This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-466-761-6Tiivistelmä
Oikeusministeriö ja kauppa- ja teollisuusministeriö (1.1.2008 alkaen työ- ja elinkeinoministeriö) asettivat 30.11.2007 työryhmän valmistelemaan julkisten hankintojen oikeussuojajärjestelmän uudistamista. Asettamispäätöksen mukaan työryhmä antaa uudistuksen linjauksista periaatemietinnön 31.10.2008 mennessä.
Mietinnössä työryhmä ehdottaa, että oikeussuojadirektiivin 2007/66/EY kansallisessa täytäntöönpanossa odotusaikasääntely, suorahankintojen avoimuutta koskeva sääntely ja sopimuksen pätemättömyyssääntely koskisivat hankintadirektiivien 2004/18/EY ja 2004/17/EY soveltamisalaan kuuluvia hankintoja. EU-kynnysarvon ylittävissä hankinnoissa hankintapäätöksen ja hankintasopimuksen välinen odotusaika pysyisi nykyisessä 21 päivässä. Hankintapäätöksen sähköisestä tiedoksiannosta säädettäisiin erikseen. Hankintalainsäädännössä tulisi säätää oikeustoimilaista poikkeavalla erityissäännöksellä hankintasopimuksen syntymisestä.
Uutena oikeussuojakeinona työryhmä ehdottaa hankintaoikaisua. Hankintaoikaisu ei kuitenkaan olisi markkinaoikeudelle tehtävää hakemusta edeltävä pakollinen menettelyvaihe. Hankintaoikaisua voitaisiin käyttää ilmeisten virheiden korjaamiskeinona myös niissä hankinnoissa, jotka jäävät markkinaoikeuden toimivallan ulkopuolelle. Kuntalain ja kirkkolain mukaisista oikaisu- ja muutoksenhakumahdollisuuksista luovuttaisiin markkinaoikeuden menettelyn kanssa päällekkäisinä oikeussuojakeinoina.
Työryhmä ehdottaa, että hankinta-asiat käsiteltäisiin edelleenkin markkinaoikeudessa. Hankinta-asioiden käsittelyajan olennainen lyhentäminen nykyisestä edellyttää ensisijaisesti markkinaoikeuden riittävien resurssien turvaamisesta. Työryhmä esittää, että hankinta-asioiden oikeussuojakäsittelyn rajoittamista valituslupajärjestelmällä harkittaisiin asioiden kokonaiskäsittelyajan turvaamiseksi kohtuullisen mittaisena.
Julkisten hankintojen valvonta tulisi uskoa erilliselle valvontaviranomaiselle, joka työryhmän esityksen mukaan olisi Kilpailuvirasto. Toimivaltuuksien tarkempi sisältö edellyttää jatkoselvitystä.
Mietintöön liittyy eriäviä mielipiteitä.
Mietinnössä työryhmä ehdottaa, että oikeussuojadirektiivin 2007/66/EY kansallisessa täytäntöönpanossa odotusaikasääntely, suorahankintojen avoimuutta koskeva sääntely ja sopimuksen pätemättömyyssääntely koskisivat hankintadirektiivien 2004/18/EY ja 2004/17/EY soveltamisalaan kuuluvia hankintoja. EU-kynnysarvon ylittävissä hankinnoissa hankintapäätöksen ja hankintasopimuksen välinen odotusaika pysyisi nykyisessä 21 päivässä. Hankintapäätöksen sähköisestä tiedoksiannosta säädettäisiin erikseen. Hankintalainsäädännössä tulisi säätää oikeustoimilaista poikkeavalla erityissäännöksellä hankintasopimuksen syntymisestä.
Uutena oikeussuojakeinona työryhmä ehdottaa hankintaoikaisua. Hankintaoikaisu ei kuitenkaan olisi markkinaoikeudelle tehtävää hakemusta edeltävä pakollinen menettelyvaihe. Hankintaoikaisua voitaisiin käyttää ilmeisten virheiden korjaamiskeinona myös niissä hankinnoissa, jotka jäävät markkinaoikeuden toimivallan ulkopuolelle. Kuntalain ja kirkkolain mukaisista oikaisu- ja muutoksenhakumahdollisuuksista luovuttaisiin markkinaoikeuden menettelyn kanssa päällekkäisinä oikeussuojakeinoina.
Työryhmä ehdottaa, että hankinta-asiat käsiteltäisiin edelleenkin markkinaoikeudessa. Hankinta-asioiden käsittelyajan olennainen lyhentäminen nykyisestä edellyttää ensisijaisesti markkinaoikeuden riittävien resurssien turvaamisesta. Työryhmä esittää, että hankinta-asioiden oikeussuojakäsittelyn rajoittamista valituslupajärjestelmällä harkittaisiin asioiden kokonaiskäsittelyajan turvaamiseksi kohtuullisen mittaisena.
Julkisten hankintojen valvonta tulisi uskoa erilliselle valvontaviranomaiselle, joka työryhmän esityksen mukaan olisi Kilpailuvirasto. Toimivaltuuksien tarkempi sisältö edellyttää jatkoselvitystä.
Mietintöön liittyy eriäviä mielipiteitä.