Kuntien osallistuminen automaattiseen liikennevalvontaan. Lausuntoyhteenveto
Jahkola, Katariina; Tallqvist, Janina (2008-12-31)
Jahkola, Katariina
Tallqvist, Janina
oikeusministeriö
31.12.2008
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 2008:23This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-466-790-6Tiivistelmä
Oikeusministeriö asetti 30.10.2007 työryhmän, jonka tehtäväksi annettiin laatia ehdotukset siitä, miten voitaisiin lisätä poliisin ja kuntien välistä yhteistyötä automaattisessa liikennevalvonnassa.
Työryhmä luovutti yksimielisen mietintönsä 16.6.2008. Mietinnössä ehdotetaan säädettäväksi laki poliisin ja kuntien välisestä yhteistoiminnasta automaattisessa liikennevalvonnassa. Laki mahdollistaisi kuntien osallistumisen liikennevalvontaan poliisin ohjauksessa ja valvonnassa. Osallistuminen olisi vapaaehtoista ja edellyttäisi kihlakunnan poliisilaitoksen poliisipäällikön suostumusta. Yhteistyö voisi käsittää tietojenvaihtoa, poliisin avustamista valvontakohteiden valinnassa, valvonnan teknisessä toteuttamisessa ja valvontamateriaalin purkamisessa sekä muussa toimistotyössä. Valvontaan osallistuvalla kunnalla olisi oikeus saada valtion varoista korvaus valvontaan käyttämistään tarpeellisista kuluista.
Mietinnössä ehdotetaan myös rikesakkomenettelystä annetun lain muuttamista siten, että vuonna 2006 voimaan tulleessa niin sanotussa kevennetyssä rikesakkomenettelyssä rikesakkomääräyksen voisi automaattisessa liikennevalvonnassa paljastuneesta ylinopeudesta tai joukkoliikennekaistalla ajosta antaa myös poliisin toimistohenkilöstöön kuuluva tai liikennevalvontaan osallistuvan kunnan virkamies. Edellytyksenä olisi, että kihlakunnan poliisilaitoksen poliisipäällikkö on tehnyt asiasta päätöksen ja todennut, että virkamiehellä on tehtävän edellyttämä koulutus ja taito.
Oikeusministeriö pyysi ehdotuksesta lausunnon yhteensä 44 viranomaiselta, järjestöltä ja henkilöltä. Pyydetyistä lausunnoista saapui 37. Tähän lausuntotiivistelmään on koottu mietinnöstä annetut lausunnot.
Kaikki lausunnonantajat ovat pitäneet liikenneturvallisuuden edistämistä tärkeänä ja suhtautuneet myönteisesti kuntien ja poliisin väliseen yhteistyön tiivistämiseen. Osa lausunnonantajista kannattaa ehdotuksia kokonaisuudessaan. Eräät lausunnonantajat ovat kuitenkin katsoneet, että yhteistyö on riittävässä määrin mahdollista jo nykyisin ilman uutta lainsäädäntöä. Monet lausunnonantajat ovat suhtautuneet varauksellisesti siihen, että muulle kuin poliisimiehelle myönnettäisiin toimivalta antaa rikesakkomääräyksiä. Erilaisia näkemyksiä on esitetty myös ehdotusten taloudellisista vaikutuksista ja erityisesti siitä, miten kustannukset tulisi valvontaan osallistuvalle kunnalle korvata. Lausunnoissa on kiinnitetty huomiota myös eräisiin ehdotusten yksityiskohtiin.
Työryhmä luovutti yksimielisen mietintönsä 16.6.2008. Mietinnössä ehdotetaan säädettäväksi laki poliisin ja kuntien välisestä yhteistoiminnasta automaattisessa liikennevalvonnassa. Laki mahdollistaisi kuntien osallistumisen liikennevalvontaan poliisin ohjauksessa ja valvonnassa. Osallistuminen olisi vapaaehtoista ja edellyttäisi kihlakunnan poliisilaitoksen poliisipäällikön suostumusta. Yhteistyö voisi käsittää tietojenvaihtoa, poliisin avustamista valvontakohteiden valinnassa, valvonnan teknisessä toteuttamisessa ja valvontamateriaalin purkamisessa sekä muussa toimistotyössä. Valvontaan osallistuvalla kunnalla olisi oikeus saada valtion varoista korvaus valvontaan käyttämistään tarpeellisista kuluista.
Mietinnössä ehdotetaan myös rikesakkomenettelystä annetun lain muuttamista siten, että vuonna 2006 voimaan tulleessa niin sanotussa kevennetyssä rikesakkomenettelyssä rikesakkomääräyksen voisi automaattisessa liikennevalvonnassa paljastuneesta ylinopeudesta tai joukkoliikennekaistalla ajosta antaa myös poliisin toimistohenkilöstöön kuuluva tai liikennevalvontaan osallistuvan kunnan virkamies. Edellytyksenä olisi, että kihlakunnan poliisilaitoksen poliisipäällikkö on tehnyt asiasta päätöksen ja todennut, että virkamiehellä on tehtävän edellyttämä koulutus ja taito.
Oikeusministeriö pyysi ehdotuksesta lausunnon yhteensä 44 viranomaiselta, järjestöltä ja henkilöltä. Pyydetyistä lausunnoista saapui 37. Tähän lausuntotiivistelmään on koottu mietinnöstä annetut lausunnot.
Kaikki lausunnonantajat ovat pitäneet liikenneturvallisuuden edistämistä tärkeänä ja suhtautuneet myönteisesti kuntien ja poliisin väliseen yhteistyön tiivistämiseen. Osa lausunnonantajista kannattaa ehdotuksia kokonaisuudessaan. Eräät lausunnonantajat ovat kuitenkin katsoneet, että yhteistyö on riittävässä määrin mahdollista jo nykyisin ilman uutta lainsäädäntöä. Monet lausunnonantajat ovat suhtautuneet varauksellisesti siihen, että muulle kuin poliisimiehelle myönnettäisiin toimivalta antaa rikesakkomääräyksiä. Erilaisia näkemyksiä on esitetty myös ehdotusten taloudellisista vaikutuksista ja erityisesti siitä, miten kustannukset tulisi valvontaan osallistuvalle kunnalle korvata. Lausunnoissa on kiinnitetty huomiota myös eräisiin ehdotusten yksityiskohtiin.