Puoluerahoituksen avoimuus. Vaali- ja puoluerahoitustoimikunnan mietintö
oikeusministeriö
06.11.2009
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 2009:3This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-466-827-9Tiivistelmä
Toimikunnan mietintö sisältää hallituksen esityksen muotoon tehdyt ehdotukset muutoksiksi puoluelakiin ja lakiin ehdokkaan vaalirahoituksesta. Lakiehdotuksissa on otettu huomioon Euroopan neuvoston korruption vastaisen toimielimen GRECO:n Suomelle antamat vaali- ja puoluerahoitusta koskevat suositukset.
Merkittävin ehdotus on ajantasainen ilmoitusvelvollisuus 2 000 euron ylittävistä tuista. Ilmoitusvelvollisuus ulottuisi kaikkiin puolueyhdistyksiin sekä ulkoistettuun varainhankintaan ja eräin edellytyksin muihin puolueen vaalikampanjaan tai muuhun poliittiseen toimintaan osallistuviin tahoihin. Ilmoitukset julkistettaisiin internetissä.
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi sekä ehdokasta että puolueyhdistyksiä koskeva maksettuun vaalimainontaan käytettäviä varoja rajoittava kampanjakatto. Puolueyhdistykset ja ehdokkaat tukiryhmineen olisivat velvollisia ilmoittamaan maksetussa vaalimainonnassaan mainoksen maksajan nimi.
Puolueyhdistyksiä kiellettäisiin ottamasta vastaan tukea, jonka antajaa ei voida selvittää. Niin ikään tuki ulkomaiselta taholta olisi pääsääntöisesti kielletty, sama koskisi ehdokasta. Valtion ja kunnan tulisi kohdella puolueita tasapuolisesti ja yhdenmukaisia perusteita noudattaen eivätkä puolueyhdistykset saisi pääsääntöisesti vastaanottaa tukea tai avustusta muilta julkisyhteisöiltä tai valtio- tai kuntaenemmistöisiltä yrityksiltä. Ehdokas ja tukiryhmä eivät saisi vastaanottaa tukea valtion tai kunnan viranomaiselta taikka niiden määräysvallasta olevalta yritykseltä eikä julkisoikeudellisilta yhteisöiltä tai säätiöiltä.
Valtionavustusta eli puoluetukea saavien puolueyhdistysten tilinpäätökset liitteineen sekä ilmoitukset vaalikampanjan kuluista ja rahoituksesta julkistettaisiin internetissä. Puoluetuen ensiasteen valvonta säilyisi oikeusministeriöllä, muutoin puolueiden varainkäytön valvonta siirrettäisiin valtiontalouden tarkastusvirastolle. Tarkastusvirastolla olisi käytettävissään mahdollisuus velvoittaa ilmoitusvelvollinen tarvittaessa sakon uhalla toimittamaan puuttuvat tiedot tai korjaamaan virhe. Puoluetukea saavien yhdistysten laiminlyödessä olennaisesti ehdotettujen säännösten noudattamisen siitä voisi seurata puoluetuen pidättäminen.
Tämän ohella toimikunta esittää puoluetuen jakoperusteita arvioitaviksi uudelleen, vaalitiedotuksen tehostamista, selvitettäväksi kunnallisen demokratian kannalta poliittisen toiminnan tukemisen perusteita ja vaaleihin ja puolueisiin liittyvien tietojärjestelmien yhteensovittamista sekä suosittaa puolueille yhteisten eettisten mainontasäännösten laatimista.
Mietintöön on jätetty neljä eriävää mielipidettä, jotka ovat mietinnön liitteenä. Lisäksi mietinnön liitteenä on valtiotieteen tohtori Tomi Venhon laatima selvitys Puoluerahoituksen perusteita.
Merkittävin ehdotus on ajantasainen ilmoitusvelvollisuus 2 000 euron ylittävistä tuista. Ilmoitusvelvollisuus ulottuisi kaikkiin puolueyhdistyksiin sekä ulkoistettuun varainhankintaan ja eräin edellytyksin muihin puolueen vaalikampanjaan tai muuhun poliittiseen toimintaan osallistuviin tahoihin. Ilmoitukset julkistettaisiin internetissä.
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi sekä ehdokasta että puolueyhdistyksiä koskeva maksettuun vaalimainontaan käytettäviä varoja rajoittava kampanjakatto. Puolueyhdistykset ja ehdokkaat tukiryhmineen olisivat velvollisia ilmoittamaan maksetussa vaalimainonnassaan mainoksen maksajan nimi.
Puolueyhdistyksiä kiellettäisiin ottamasta vastaan tukea, jonka antajaa ei voida selvittää. Niin ikään tuki ulkomaiselta taholta olisi pääsääntöisesti kielletty, sama koskisi ehdokasta. Valtion ja kunnan tulisi kohdella puolueita tasapuolisesti ja yhdenmukaisia perusteita noudattaen eivätkä puolueyhdistykset saisi pääsääntöisesti vastaanottaa tukea tai avustusta muilta julkisyhteisöiltä tai valtio- tai kuntaenemmistöisiltä yrityksiltä. Ehdokas ja tukiryhmä eivät saisi vastaanottaa tukea valtion tai kunnan viranomaiselta taikka niiden määräysvallasta olevalta yritykseltä eikä julkisoikeudellisilta yhteisöiltä tai säätiöiltä.
Valtionavustusta eli puoluetukea saavien puolueyhdistysten tilinpäätökset liitteineen sekä ilmoitukset vaalikampanjan kuluista ja rahoituksesta julkistettaisiin internetissä. Puoluetuen ensiasteen valvonta säilyisi oikeusministeriöllä, muutoin puolueiden varainkäytön valvonta siirrettäisiin valtiontalouden tarkastusvirastolle. Tarkastusvirastolla olisi käytettävissään mahdollisuus velvoittaa ilmoitusvelvollinen tarvittaessa sakon uhalla toimittamaan puuttuvat tiedot tai korjaamaan virhe. Puoluetukea saavien yhdistysten laiminlyödessä olennaisesti ehdotettujen säännösten noudattamisen siitä voisi seurata puoluetuen pidättäminen.
Tämän ohella toimikunta esittää puoluetuen jakoperusteita arvioitaviksi uudelleen, vaalitiedotuksen tehostamista, selvitettäväksi kunnallisen demokratian kannalta poliittisen toiminnan tukemisen perusteita ja vaaleihin ja puolueisiin liittyvien tietojärjestelmien yhteensovittamista sekä suosittaa puolueille yhteisten eettisten mainontasäännösten laatimista.
Mietintöön on jätetty neljä eriävää mielipidettä, jotka ovat mietinnön liitteenä. Lisäksi mietinnön liitteenä on valtiotieteen tohtori Tomi Venhon laatima selvitys Puoluerahoituksen perusteita.