Asiakirjahallinnan, raportoinnin ja sähköisen asioinnin kehittäminen hallintotuomioistuimissa
oikeusministeriö
23.03.2010
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 30/2010This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-466-744-9Tiivistelmä
Hallintotuomioistuinsektorilla osa muutoksenhakijoista, viranomaisista sekä sektorin muista toimijoista olisi kiinnostunut käyttämään hallintotuomioistuinten kanssa asioidessaan nykyistä laajemmin erilaisia sähköisen asioinnin muotoja. Hallintotuomioistuinten mahdollisuudet sähköisten asiointipalvelujen tarjoamiseen ovat kuitenkin tällä hetkellä hyvin rajalliset. Hallintotuomioistuinten asianhallintajärjestelmissä on muutoinkin kehittämistarvetta. Asianhallintajärjestelmiä kehittämällä voitaisiin merkittävästi tehostaa tuomioistuinten sisäistä työskentelyä.
Oikeushallinnon tietoteknisissä palveluissa esiintyneet ongelmat ovat vaikeuttaneet asianhallintajärjestelmien sekä sähköisen asioinnin kehittämistä. Kehittämishankkeet ovat edenneet hitaasti ja jo käytössä olevissa tietoteknisissä ratkaisuissa on esiintynyt merkittäviä ongelmia. Kehittämistyö ei työryhmän mielestä ole myöskään ollut riittävän kokonaisvaltaista. Työryhmä edellyttää, että tietoteknisissä peruspalveluissa esiintyneet ongelmat ratkaistaan ja lisäksi muun muassa kehittämistyön kokonaisvaltaisuuden turvaamiseksi asetetaan erityinen, lähinnä tuomioistuinten edustajista koostuva tukirakenne. Asianhallintajärjestelmien kehittyminen tulee edellyttämään myös työskentelymenetelmien muuttamista tuomioistuimissa.
Hallintotuomioistuinten toimintasektori on laaja-alainen ja tämä asettaa kehittämistyöhön omat haasteensa. Kuitenkin esimerkiksi tietojen ja asiakirjojen siirtäminen sähköisesti tuomioistuimen ja viranomaisen välillä säästäisi sekä aikaa että mekaanista työtä. Asianhallintajärjestelmään kehitettävillä uudentyyppisillä asioiden käsittelyn seurantatoiminnoilla voitaisiin taas välttää asioiden käsittelyssä esiintyviä viiveitä sekä ennakoida tuomioistuimen resurssitarpeita tulevaisuudessa.
Asianhallintajärjestelmien kokonaisuudistus tapahtuu hallintotuomioistuimissa näillä näkymin noin viiden vuoden kuluttua. Tähän tulisi valmistautua hyvissä ajoin etukäteen selvittämällä ja harkitsemalla tarkoin erilaisia toteutusvaihtoehtoja. Nykyisin käytössä olevien asianhallintajärjestelmien kehittämistä ei kuitenkaan tulisi vielä lopettaa sillä perusteella, että uusien järjestelmien käyttöönotto lähestyy.
Oikeushallinnon tietoteknisissä palveluissa esiintyneet ongelmat ovat vaikeuttaneet asianhallintajärjestelmien sekä sähköisen asioinnin kehittämistä. Kehittämishankkeet ovat edenneet hitaasti ja jo käytössä olevissa tietoteknisissä ratkaisuissa on esiintynyt merkittäviä ongelmia. Kehittämistyö ei työryhmän mielestä ole myöskään ollut riittävän kokonaisvaltaista. Työryhmä edellyttää, että tietoteknisissä peruspalveluissa esiintyneet ongelmat ratkaistaan ja lisäksi muun muassa kehittämistyön kokonaisvaltaisuuden turvaamiseksi asetetaan erityinen, lähinnä tuomioistuinten edustajista koostuva tukirakenne. Asianhallintajärjestelmien kehittyminen tulee edellyttämään myös työskentelymenetelmien muuttamista tuomioistuimissa.
Hallintotuomioistuinten toimintasektori on laaja-alainen ja tämä asettaa kehittämistyöhön omat haasteensa. Kuitenkin esimerkiksi tietojen ja asiakirjojen siirtäminen sähköisesti tuomioistuimen ja viranomaisen välillä säästäisi sekä aikaa että mekaanista työtä. Asianhallintajärjestelmään kehitettävillä uudentyyppisillä asioiden käsittelyn seurantatoiminnoilla voitaisiin taas välttää asioiden käsittelyssä esiintyviä viiveitä sekä ennakoida tuomioistuimen resurssitarpeita tulevaisuudessa.
Asianhallintajärjestelmien kokonaisuudistus tapahtuu hallintotuomioistuimissa näillä näkymin noin viiden vuoden kuluttua. Tähän tulisi valmistautua hyvissä ajoin etukäteen selvittämällä ja harkitsemalla tarkoin erilaisia toteutusvaihtoehtoja. Nykyisin käytössä olevien asianhallintajärjestelmien kehittämistä ei kuitenkaan tulisi vielä lopettaa sillä perusteella, että uusien järjestelmien käyttöönotto lähestyy.