Hyppää sisältöön
    • Suomi
    • Svenska
    • English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Valto etusivu
  • Oikeusministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  • Valto etusivu
  • Oikeusministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Julkisen hyvinvointipalvelun asiakkaan asema. Lausuntotiivistelmä


Avaa tiedosto
omml_75_2010_lausuntotiivistelma_22_s.pdf (615.3Kt)
Lataukset: 

oikeusministeriö
12.10.2010
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
 
Tweet refworks
 

Julkaisun pysyvä osoite on

http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-069-5
Tiivistelmä
Julkisen hyvinvointipalvelun asiakkaan asemaa koskevasta kuluttajaoikeudellisesta selvityksestä saatiin lausunnot yhteensä 27 viranomaiselta ja yhteisöltä.
Selvityksessä ehdotettiin, että kuluttajansuojalain (38/1978) 2 luvun soveltamisalaa laajennettaisiin koskemaan myös julkisia palveluita. Asiakkaalle kuuluvasta vahingonkorvauksesta säädettäisiin potilaan asemasta ja oikeuksista annetussa laissa (785/1992) ja sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetussa laissa (812/2000). Palvelun puutteellisuuden perusteella tehtävästä asiakasmaksun alentamisesta tai poistamisesta säädettäisiin sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetussa laissa (734/1992). Lisäksi selvityksessä ehdotettiin, että julkisen palvelun asiakkaalle tarjottavaa neuvontaa kehitettäisiin joko potilas- ja sosiaaliasiamies-toimintaa kehittämällä tai kuluttajaneuvonnan toimialaa laajentamalla, ja asiakkaan vahingonkorvausvaatimuksia koskevien ratkaisusuositusten antaminen säädettäisiin kuluttajariitalautakunnan tai muun viranomaisen tehtäväksi.
Lausuntopalaute oli suurelta osin yleisluontoista, mutta yksittäisiin ehdotuksiin kohdistuva lausuntopalaute jakaantui. Lisäksi lausunnonantajat nostivat esiin seikkoja, joihin tulisi jatkovalmistelussa kiinnittää erityistä huomiota. Valtaosa lausunnonantajista toivoi selvityksen johtavan jatkotyöskentelyyn, jossa mm. selvitettäisiin tarkemmin ehdotusten taloudellisia vaikutuksia sekä mahdollisuuksia selkeyttää jo olemassa olevia keinoja.

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajan mukaanViimeksi lisätytAsiasanatJulkaisijat

Aineistojen tallennus

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Valtioneuvoston kanslia
Puolustusministeriö
Liikenne- ja viestintäministeriö
Ulkoministeriö
Valtiovarainministeriö
Työ- ja elinkeinoministeriö
Oikeusministeriö
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Sosiaali- ja terveysministeriö
Sisäministeriö
Maa- ja metsätalousministeriö
Ympäristöministeriö

Valtioneuvoston kanslia
|
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
·julkaisutuotanto(at)vnk.fi | vnk.fi·
Palvelun tuottaja
Kansalliskirjasto
Valtioneuvoston kanslia
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
julkaisutuotanto(at)vnk.fi | vnk.fi
Palvelun tuottaja Kansalliskirjasto