Rahanpesukriminalisointien muutostarpeet. Lausuntotiivistelmä
Lindstedt, Salli (2010-09-21)
Lindstedt, Salli
oikeusministeriö
21.09.2010
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 68/2010This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-057-2Tiivistelmä
Oikeusministeriö asetti 30.6.2009 työryhmän, jonka tehtävänä oli pohtia rikoslain 32 luvun rahanpesua koskevien kriminalisointien muutostarvetta. Työryhmän tuli arvioida, antavatko OECD:n yhteydessä työskentelevän rahanpesun vastaisen työryhmän FATF:n (Financial Action Task Force on Money Laundering) Suomea koskevat suositukset aihetta muuttaa lainsäädäntöä. Työryhmän yksimielinen mietintö julkaistiin 22.3.2010 (oikeusministeriön työryhmämietintö 2010:27).
Työryhmä on arvioinut, että rahanpesukriminalisoinnit täyttävät kansainvälisissä velvoitteissa asetetut velvoitteet. Siltä osin kuin kriminalisointivelvoitteista on poikettu, se on tehty kansainvälisten velvoitteiden sallimien poikkeamismahdollisuuksien rajoissa.
Työryhmä päätyi ehdottamaan, että rahanpesun tunnusmerkistöön lisätään tekotavaksi rikoshyödyn hallussapito. Lisäksi oikeushenkilön rangaistusvastuun soveltamisalaa ehdotettiin laajennettavaksi tuottamukselliseen rahanpesuun. Sen sijaan salahankkeen rangaistavuuden alan sekä itsepesun ja samassa taloudessa asuvien rajoitussäännöksien osalta työryhmä ei esittänyt muutoksia voimassa olevaan lainsäädäntöön.
Oikeusministeriö pyysi ehdotuksista lausunnon 25 viranomaiselta, organisaatiolta ja asiantuntijalta. Lausuntoja saapui 17, joiden lisäksi Korkein oikeus toimitti työryhmässä valmistellun muistion. Tähän lausuntotiivistelmään on koottu mietinnöstä annetut lausunnot. Johdannon jälkeen lausuntopalautetta käsitellään ensin yleisluonteisemmin ja sitten yksityiskohtaisemmin.
Enemmistö lausunnonantajista pitää työryhmän muutosehdotuksia kannatettavina; lausunnonantajista 15 kannattaa rikoshyödyn hallussapitoa lisättäväksi tekotavaksi rahanpesun tunnusmerkistöön ja 12 oikeushenkilön rangaistusvastuun soveltamisalaa laajennettavaksi tuottamukselliseen rahanpesuun. Enemmistö myös yhtyy työryhmän ehdotuksiin pitää nykyinen sääntely ennallaan; lausunnonantajista 14 on työryhmän kanssa samaa mieltä, ettei salahankkeen rangaistavuuden alaa tule laajentaa rahanpesun perustunnusmerkistöön, 15 lausunnonantajaa kannattaa rajoitussäännöksen säilyttämistä samassa taloudessa asuvien osalta ja vastaavasti 11 itsepesun osalta.
Työryhmä on arvioinut, että rahanpesukriminalisoinnit täyttävät kansainvälisissä velvoitteissa asetetut velvoitteet. Siltä osin kuin kriminalisointivelvoitteista on poikettu, se on tehty kansainvälisten velvoitteiden sallimien poikkeamismahdollisuuksien rajoissa.
Työryhmä päätyi ehdottamaan, että rahanpesun tunnusmerkistöön lisätään tekotavaksi rikoshyödyn hallussapito. Lisäksi oikeushenkilön rangaistusvastuun soveltamisalaa ehdotettiin laajennettavaksi tuottamukselliseen rahanpesuun. Sen sijaan salahankkeen rangaistavuuden alan sekä itsepesun ja samassa taloudessa asuvien rajoitussäännöksien osalta työryhmä ei esittänyt muutoksia voimassa olevaan lainsäädäntöön.
Oikeusministeriö pyysi ehdotuksista lausunnon 25 viranomaiselta, organisaatiolta ja asiantuntijalta. Lausuntoja saapui 17, joiden lisäksi Korkein oikeus toimitti työryhmässä valmistellun muistion. Tähän lausuntotiivistelmään on koottu mietinnöstä annetut lausunnot. Johdannon jälkeen lausuntopalautetta käsitellään ensin yleisluonteisemmin ja sitten yksityiskohtaisemmin.
Enemmistö lausunnonantajista pitää työryhmän muutosehdotuksia kannatettavina; lausunnonantajista 15 kannattaa rikoshyödyn hallussapitoa lisättäväksi tekotavaksi rahanpesun tunnusmerkistöön ja 12 oikeushenkilön rangaistusvastuun soveltamisalaa laajennettavaksi tuottamukselliseen rahanpesuun. Enemmistö myös yhtyy työryhmän ehdotuksiin pitää nykyinen sääntely ennallaan; lausunnonantajista 14 on työryhmän kanssa samaa mieltä, ettei salahankkeen rangaistavuuden alaa tule laajentaa rahanpesun perustunnusmerkistöön, 15 lausunnonantajaa kannattaa rajoitussäännöksen säilyttämistä samassa taloudessa asuvien osalta ja vastaavasti 11 itsepesun osalta.