Hyppää sisältöön
    • Suomi
    • Svenska
    • English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Haku- ja käyttöohje
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Oikeusministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  • Etusivu
  • Oikeusministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Velkajärjestelyn uudistaminen


Avaa tiedosto
omml_11_2011_mietinto_254_s.pdf (5.107Mt)
Lataukset: 

oikeusministeriö
08.03.2011
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 11/2011
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot

Julkaisun pysyvä osoite on

http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-119-7
Tiivistelmä
Työryhmä ehdottaa uuden velkajärjestelylain säätämistä, jossa olisi säännösainesta nykyisestä velkajärjestelylaista, mutta myös uusia periaatteita. Keskeinen muutos nykytilaan olisi se, että velalliselta perittävä määrä vaihtelisi velallisen tulojen mukaan, jolloin lisäsuoritusvelvollisuutta ei synny. Mietinnössä pidetään tärkeänä, että velkajärjestelyn sähköistä asiointijärjestelmää ryhdyttäisiin kehittämään. Velkajärjestelyn edellytyksenä olisi nykyiseen tapaan velallisen maksukyvyttömyys. Velkajärjestelyn esteissä on pyritty ottamaan huomioon myös luotonantajan oma toiminta. Velalliselle ja hänen elatuksenvarassa oleville perheenjäsenille varattaisiin elinkustannusosa, joka vastaa Kuluttajaviraston tutkimuksen mukaista vähimmäisbudjettia. Vakuusvelkaa ei järjesteltäisi. Kuitenkin sellaisen vakuusvelan maksuaikataulua ja korkoa voitaisiin järjestellä, jonka vakuutena on velallisen säilyttämä asunto. Maksuohjelman normaalikesto olisi nykyisen lain mukaisesti kolme vuotta. Jos velkajärjestely on myönnetty esteestä huolimatta, maksuohjelman pituus olisi kuitenkin viisi vuotta. Viiden vuoden nollaohjelman sijasta vahvistettaisiin viiden vuoden ohjelma, joka lyhentyisi maksusuorituksilla. Velallisella olisi oikeus saada vuosittain kolme vapaakuukautta. Velallinen voisi säilyttää asuntonsa, jos kykenisi muun maksuohjelman päättymisen jälkeen 12 vuoden aikana maksamaan tiettyjen erien vähentämisen jälkeen asuntoon mahdollisesti jäävän vapaan arvon. Yksityisen ammatin- tai elinkeinonharjoittajan pienimuotoisen yritystoiminnan velat voitaisiin tietyin edellytyksin järjestellä velkajärjestelylain mukaisesti. Maksuohjelman toteuttamisen valvonta ja jako-osuuksien jakaminen velkojille kuuluisi ulosottoviranomaisille. Velkajärjestelyrekisteriä koskevat asetuksen säännökset otettaisiin lain tasolle. Yrittäjävelalliset voisivat saada oikeusapua velkajärjestelyhakemuksen tekemisessä. Vanhentumislakiin lisättäisiin säännös velan toissijaisesta lopullisesta vanhentumisesta. Vanhentumisaika (18/23 vuotta) laskettaisiin eräpäivästä. Toissijaista vanhentumista koskisi siirtymäaika.

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajan mukaanViimeksi lisätytAsiasanatJulkaisijat

Aineistojen tallennus

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Valtioneuvoston kanslia
Puolustusministeriö
Liikenne- ja viestintäministeriö
Ulkoministeriö
Valtiovarainministeriö
Työ- ja elinkeinoministeriö
Oikeusministeriö
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Sosiaali- ja terveysministeriö
Sisäministeriö
Maa- ja metsätalousministeriö
Ympäristöministeriö

Valtioneuvoston kanslia
|
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
·julkaisutuotanto(at)gov.fi | vnk.fi·
Palvelun tuottaja
Kansalliskirjasto
Valtioneuvoston kanslia
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
julkaisutuotanto(at)gov.fi | vnk.fi
Palvelun tuottaja Kansalliskirjasto