Kansainvälisen yksikön tehtävien integrointimahdollisuudet. Työryhmän loppuraportti
oikeusministeriö
01.04.2011
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 19/2011This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-109-8Tiivistelmä
Oikeusministeriö asetti 20.12.2010 työryhmän selvittämään mahdollisuuksia sisällyttää kansainvälisen yksikön tehtävät ja resurssit ministeriön muiden osastojen ja yksiköiden tehtäviin ja resursseihin. Työryhmän tehtävänä oli kartoittaa ministeriön vastuulla olevien kansainvälisten tehtävien hoitaminen sekä selvittää mahdollisuudet integroida kansainvälisen oikeusavun ja elatusavun tehtävät oikeushallinto-osaston tehtäviin ja sijoittaa yksikön muut tehtävät ministeriön muille osastoille tai yksiköille. Työryhmän tuli tehdä esitys valitusta kehittämisvaihtoehdosta sekä resurssien kohdentamisesta ja määrästä. Näiden ohella työryhmän tuli tarvittaessa laatia tekemälleen esitykselle toimeenpanosuunnitelma sekä esitykset hallinnollisista muutoksista.
Työryhmä on suorittanut tehtävänsä toimeksiannon mukaisesti ja ehdottaa, että kansainvälisen oikeusavun sekä Kiina-, Venäjä- ja siviilikriisinhallintayhteistyön tehtävät sijoitetaan oikeushallinto-osastoon. Lisäksi ehdotetaan, että korruption vastaisen työn ja terrorismin torjunnan koordinaatio vastuutetaan kriminaalipoliittiselle osastolle.
Työryhmä ehdottaa, että ministeriön kansainvälisen toiminnan kokonaisohjauksen ja -johtamisen edellytyksiä vahvistetaan nykyisestä ja vastuutetaan ministeriön organisaatio kansainvälisiin tehtäviin läpäisyperiaatteen mukaisesti. Tämä edellyttää mm. toimivien koordinaatio- ja yhteistyömenettelyiden kehittämistä. Lisäksi kansainvälisten tehtävien hoitamisesta tulisi laatia lähivuosina operatiivinen strategia (suunnitelma), jossa ohjaus- ja koordinaatiovastuut täsmennetään.
Jatkovalmistelussa tulee päättää tehtäväjaosta koskien mm. EU-ulkosuhde- ja -laajentumisasioita sekä EU-rahoitusinstrumentteja sekä toisaalta pohjoismaisen ja Baltia-yhteistyön sekä lähialue- ja itäyhteistyön koordinaatiota.
Työryhmä on suorittanut tehtävänsä toimeksiannon mukaisesti ja ehdottaa, että kansainvälisen oikeusavun sekä Kiina-, Venäjä- ja siviilikriisinhallintayhteistyön tehtävät sijoitetaan oikeushallinto-osastoon. Lisäksi ehdotetaan, että korruption vastaisen työn ja terrorismin torjunnan koordinaatio vastuutetaan kriminaalipoliittiselle osastolle.
Työryhmä ehdottaa, että ministeriön kansainvälisen toiminnan kokonaisohjauksen ja -johtamisen edellytyksiä vahvistetaan nykyisestä ja vastuutetaan ministeriön organisaatio kansainvälisiin tehtäviin läpäisyperiaatteen mukaisesti. Tämä edellyttää mm. toimivien koordinaatio- ja yhteistyömenettelyiden kehittämistä. Lisäksi kansainvälisten tehtävien hoitamisesta tulisi laatia lähivuosina operatiivinen strategia (suunnitelma), jossa ohjaus- ja koordinaatiovastuut täsmennetään.
Jatkovalmistelussa tulee päättää tehtäväjaosta koskien mm. EU-ulkosuhde- ja -laajentumisasioita sekä EU-rahoitusinstrumentteja sekä toisaalta pohjoismaisen ja Baltia-yhteistyön sekä lähialue- ja itäyhteistyön koordinaatiota.