Yhdyskuntaseuraamuksia koskevan lainsäädännön kokonaisuudistus
oikeusministeriö
07.03.2012
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 12/2012This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-188-3Tiivistelmä
Toimikunnan tehtävänä oli kehittää yhdyskuntaseuraamuskokonaisuus, jonka avulla voidaan kriminaalipoliittisten tavoitteiden mukaisesti muokata seuraamusjärjestelmästä lähitulevaisuuden vaatimukset täyttävä ja sosiaalisesti nykyistä tasa-arvoisempi. Keskeisenä seikkana olisi uusintarikollisuuden vähentäminen muun muassa lisäämällä rikoksentekijän valmiuksia elää rikoksetonta elämää ja katkaisemalla rikollisuutta ylläpitävä syrjäytyminen. Tavoitteeksi asetettiin myös yhdyskuntaseuraamuksia koskevan lainsäädännön selkeys ja kattavuus.
Toimikunta ehdottaa, että yhdyskuntaseuraamuksista säädettäisiin yksi yhtenäinen laki, josta kävisi ilmi eri yhdyskuntaseuraamusten yhteiset ja kunkin ominaiset piirteet sekä niiden keskinäiset suhteet.
Yhdyskuntaseuraamusten täytäntöönpanossa korostettaisiin tuomitun sosiaalisen selviytymisen edistämistä ja rikoksettoman elämän valmiuksien lisäämistä. Tässä tarkoituksessa ehdotetaan muun muassa täsmennettäväksi mahdollisuuksia käyttää esimerkiksi päihdehuollon avohoidon ja laitoshoidon palveluita.
Yhdyskuntaseuraamusten määräämiseen, valmisteluun ja täytäntöönpanoon liittyvien arviointi- ja lausuntotoimintaa ehdotetaan selkiinnytettäväksi. Yhdyskuntaseuraamusten täytäntöönpanoon sisältyvien toimintojen järjestämisessä ja toteutuksessa sovitettaisiin yhteen jo käynnissä olevat toiminnot ja palvelut ja täytäntöönpanoon liitettävät toiminnot. Niin ikään korostetaan toimintojen keskeytyksetöntä jatkumista seuraamuksen tultua suoritetuksi. Yhdyskuntaseuraamuksiin liitettävien toimintojen kustannustenjaossa Rikosseuraamuslaitos vastaisi täytäntöönpanoon kuuluvien toimintojen kustannuksista. Tuomitun kotikunta vastaisi kunnallisten peruspalveluiden järjestämisestä ja maksamisesta.
Nuorille, alle 21-vuotiaana rikoksen tehneille suunnattujen yhdyskuntaseuraamusten kokonaisuuteen ehdotetaan otettavaksi käyttöön tiukennettu, valvonnalla tehostettu yhdyskuntapalvelu, joka olisi käytettävissä, kun tavanomainen yhdyskuntapalvelu ei tulisi kyseeseen.
Toimikunta ehdottaa otettavaksi käyttöön sakkopalvelu ehdottoman vankeuden sijasta käytettävänä sakon muuntorangaistuksena. Muuntorangaistuksen suorittamisesta sakkopalveluna päättäisi Rikosseuraamuslaitos laissa säädettyjen edellytysten täyttyessä. Sakkopalvelun sisältönä olisi Rikosseuraamuslaitoksen järjestämä toiminta, jossa kukin toimintaa sisältävä päivä vastaisi yhtä muuntorangaistuspäivää. Sakon muuntorangaistus olisi määrättävissä myös rangaistusmääräysmenettelyssä annetun sakon jäädessä maksamatta, jos samanlaiset sakkorikokset toistuvat.
Toimikunta ehdottaa, että yhdyskuntaseuraamuksista säädettäisiin yksi yhtenäinen laki, josta kävisi ilmi eri yhdyskuntaseuraamusten yhteiset ja kunkin ominaiset piirteet sekä niiden keskinäiset suhteet.
Yhdyskuntaseuraamusten täytäntöönpanossa korostettaisiin tuomitun sosiaalisen selviytymisen edistämistä ja rikoksettoman elämän valmiuksien lisäämistä. Tässä tarkoituksessa ehdotetaan muun muassa täsmennettäväksi mahdollisuuksia käyttää esimerkiksi päihdehuollon avohoidon ja laitoshoidon palveluita.
Yhdyskuntaseuraamusten määräämiseen, valmisteluun ja täytäntöönpanoon liittyvien arviointi- ja lausuntotoimintaa ehdotetaan selkiinnytettäväksi. Yhdyskuntaseuraamusten täytäntöönpanoon sisältyvien toimintojen järjestämisessä ja toteutuksessa sovitettaisiin yhteen jo käynnissä olevat toiminnot ja palvelut ja täytäntöönpanoon liitettävät toiminnot. Niin ikään korostetaan toimintojen keskeytyksetöntä jatkumista seuraamuksen tultua suoritetuksi. Yhdyskuntaseuraamuksiin liitettävien toimintojen kustannustenjaossa Rikosseuraamuslaitos vastaisi täytäntöönpanoon kuuluvien toimintojen kustannuksista. Tuomitun kotikunta vastaisi kunnallisten peruspalveluiden järjestämisestä ja maksamisesta.
Nuorille, alle 21-vuotiaana rikoksen tehneille suunnattujen yhdyskuntaseuraamusten kokonaisuuteen ehdotetaan otettavaksi käyttöön tiukennettu, valvonnalla tehostettu yhdyskuntapalvelu, joka olisi käytettävissä, kun tavanomainen yhdyskuntapalvelu ei tulisi kyseeseen.
Toimikunta ehdottaa otettavaksi käyttöön sakkopalvelu ehdottoman vankeuden sijasta käytettävänä sakon muuntorangaistuksena. Muuntorangaistuksen suorittamisesta sakkopalveluna päättäisi Rikosseuraamuslaitos laissa säädettyjen edellytysten täyttyessä. Sakkopalvelun sisältönä olisi Rikosseuraamuslaitoksen järjestämä toiminta, jossa kukin toimintaa sisältävä päivä vastaisi yhtä muuntorangaistuspäivää. Sakon muuntorangaistus olisi määrättävissä myös rangaistusmääräysmenettelyssä annetun sakon jäädessä maksamatta, jos samanlaiset sakkorikokset toistuvat.