Asiantuntija-avusteisen huoltoriitojen sovittelun laajentaminen
Lataukset:
oikeusministeriö
27.06.2012
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 36/2012This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-217-0Tiivistelmä
Hallitusohjelman mukaan lasten asemaa oikeudenkäytössä parannetaan esimerkiksi valtakunnallistamalla tuomarin, asiantuntija-avustajan ja vanhempien yhteistyömalli.
Helsingin, Espoon, Oulun ja Pohjois-Karjalan käräjäoikeuksissa on 1.1.2011 lukien kokeiltu riita-asioiden sovittelusta ja sovinnon vahvistamisesta yleisissä tuomioistuimissa annettuun lakiin perustuvaa huoltoriitojen sovittelua, jossa sovittelijana toimii tuomari ja häntä avustaa psykologi tai kokenut sosiaalityöntekijä. Kokeilu on tähän mennessä tuottanut myönteisiä tuloksia sekä käräjäoikeuksissa että kuntien sosiaalitoimessa. Kokeilun tuloksia on kuvattu tarkemmin ohjausryhmän väliraportissa, joka on julkaistu 27.1.2012 (Asiantuntija-avusteista huoltoriitojen sovittelua koskeva kokeilu käräjäoikeuksissa 1.1.2011–31.12.2012; oikeusministeriön selvityksiä ja ohjeita 2/2012).
Huoltoriitojen tuomioistuinsovittelulla pyritään lapsen edun mukaiseen sovinnolliseen ratkaisuun. Onnistunut tuomioistuinsovittelu nopeuttaa vanhempien välisten riitaisuuksien käsittelyä ja vähentää vanhempien vastakkainasettelua. Asiantuntija-avusteisessa tuomioistuinsovittelussa tuomarin ja asiantuntija-avustajan yhteistyö on tuonut sovitteluun lisäarvoa ja auttanut vanhempia löytämään ratkaisuja erimielisyyksiinsä. Kuntien sosiaalitoimessa kokeilu on vähentänyt merkittävästi olosuhdeselvitysten laatimisen tarvetta.
Työryhmä ehdottaa ensisijaisesti, että asiantuntijapalvelujen järjestäminen huoltoriitojen sovitteluun tulisi kuntien lakisääteiseksi tehtäväksi. Toissijaisena vaihtoehtona työryhmä on tarkastellut mallia, jossa kunnat vastaisivat asiantuntijapalvelujen tuottamisesta tuomioistuimille ja valtio maksaisi kunnille korvauksen, josta säädettäisiin asetuksella.
Toiminnan laadun turvaamiseksi työryhmä esittää asiantuntija-avustajien pätevyysvaatimusten kirjaamista lakiin sekä riittävää täydennyskoulutusta sovittelijoina toimiville tuomareille ja asiantuntija-avustajille.
Helsingin, Espoon, Oulun ja Pohjois-Karjalan käräjäoikeuksissa on 1.1.2011 lukien kokeiltu riita-asioiden sovittelusta ja sovinnon vahvistamisesta yleisissä tuomioistuimissa annettuun lakiin perustuvaa huoltoriitojen sovittelua, jossa sovittelijana toimii tuomari ja häntä avustaa psykologi tai kokenut sosiaalityöntekijä. Kokeilu on tähän mennessä tuottanut myönteisiä tuloksia sekä käräjäoikeuksissa että kuntien sosiaalitoimessa. Kokeilun tuloksia on kuvattu tarkemmin ohjausryhmän väliraportissa, joka on julkaistu 27.1.2012 (Asiantuntija-avusteista huoltoriitojen sovittelua koskeva kokeilu käräjäoikeuksissa 1.1.2011–31.12.2012; oikeusministeriön selvityksiä ja ohjeita 2/2012).
Huoltoriitojen tuomioistuinsovittelulla pyritään lapsen edun mukaiseen sovinnolliseen ratkaisuun. Onnistunut tuomioistuinsovittelu nopeuttaa vanhempien välisten riitaisuuksien käsittelyä ja vähentää vanhempien vastakkainasettelua. Asiantuntija-avusteisessa tuomioistuinsovittelussa tuomarin ja asiantuntija-avustajan yhteistyö on tuonut sovitteluun lisäarvoa ja auttanut vanhempia löytämään ratkaisuja erimielisyyksiinsä. Kuntien sosiaalitoimessa kokeilu on vähentänyt merkittävästi olosuhdeselvitysten laatimisen tarvetta.
Työryhmä ehdottaa ensisijaisesti, että asiantuntijapalvelujen järjestäminen huoltoriitojen sovitteluun tulisi kuntien lakisääteiseksi tehtäväksi. Toissijaisena vaihtoehtona työryhmä on tarkastellut mallia, jossa kunnat vastaisivat asiantuntijapalvelujen tuottamisesta tuomioistuimille ja valtio maksaisi kunnille korvauksen, josta säädettäisiin asetuksella.
Toiminnan laadun turvaamiseksi työryhmä esittää asiantuntija-avustajien pätevyysvaatimusten kirjaamista lakiin sekä riittävää täydennyskoulutusta sovittelijoina toimiville tuomareille ja asiantuntija-avustajille.