Hyppää sisältöön
    • Suomi
    • Svenska
    • English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Oikeusministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  • Etusivu
  • Oikeusministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Ahvenanmaan itsehallinnon kehittäminen


Avaa tiedosto
omml_04_2013_aland.pdf (1.841Mt)
Lataukset: 

oikeusministeriö
24.01.2013
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 4/2013
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
 
Tweet Vie viite Refworksiin
 

Julkaisun pysyvä osoite on

http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-270-5
Tiivistelmä
Työryhmän tehtävää on ollut myöhemmin asetettavaa valmisteluelintä silmällä pitäen kartoittaa Ahvenanmaan itsehallinnon toimivuutta ja selvittää mahdollisia tarpeita kehittää Ahvenanmaan itsehallintolakia. Työryhmän tuli erityisesti arvioida alustavasti niitä asioita ja ehdotuksia, jotka Ahvenanmaan maakunnan asettama parlamentaarinen komitea on mietinnössään esittänyt itsehallintojärjestelmän ja itsehallintolain uudistamiseksi (Åländsk utredningsserie 2010:2).
Työryhmän arvion mukaan itsehallintolaki on pääasiassa toiminut hyvin. Yksittäisissä asioissa on kuitenkin ilmeisiä korjaustarpeita. Lain uudistaminen on tarpeen, jotta saataisiin aikaan uudenaikainen ja nykyistä joustavampi laki. Uudistamista ajatellen on olemassa eri vaihtoehtoja ja malleja. Työryhmän mielestä tulisi harkita lain kehittämistä niin, että laki olisi toimivaltakysymysten osalta nykyistä yleisluontoisempi. Yksityiskohdista voitaisiin säätää tavallisella lailla ja maakuntapäivien suostumuksella.
Poliittista vuoropuhelua tulee lisätä valtakunnan ja maakunnan suhteissa. Itsehallinnon kehittäminen merkitsee työryhmän mielestä maakunnan vastuun lisäämistä omien, etenkin talouteen liittyvien asioiden hoidosta. Suomen EU-jäsenyys rajoittaa kuitenkin osittain liikkumavaraa. Ahvenanmaan vaikutusmahdollisuudet sitä koskevissa EU-asioissa on turvattava.
Verotustoimivallan siirtäminen maakunnalle ei saisi johtaa epäterveeseen verokilpailuun ja se edellyttäisi EU-oikeuteen ja kansainvälisiin suhteisiin liittyvien ongelmien ratkaisemista. Verotustoimivaltaa ei voida siirtää siten, että valtakunta kokonaan luopuisi mahdollisuuksistaan vaikuttaa maakunnan verolainsäädännön aineelliseen sisältöön.

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajan mukaanViimeksi lisätytAsiasanatJulkaisijat

Aineistojen tallennus

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Valtioneuvoston kanslia
Puolustusministeriö
Liikenne- ja viestintäministeriö
Ulkoministeriö
Valtiovarainministeriö
Työ- ja elinkeinoministeriö
Oikeusministeriö
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Sosiaali- ja terveysministeriö
Sisäministeriö
Maa- ja metsätalousministeriö
Ympäristöministeriö

Valtioneuvoston kanslia
|
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
·julkaisutuotanto(at)vnk.fi | vnk.fi·
Palvelun tuottaja
Kansalliskirjasto
Valtioneuvoston kanslia
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
julkaisutuotanto(at)vnk.fi | vnk.fi
Palvelun tuottaja Kansalliskirjasto