Hyppää sisältöön
    • Suomi
    • Svenska
    • English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Oikeusministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  • Etusivu
  • Oikeusministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Ahvenanmaan itsehallinnon kehittäminen. Ahvenanmaa-komitean 2013 välimietintö


Avaa tiedosto
omml_6_2015_ahvenanmaa_196_s.pdf (1.343Mt)
Lataukset: 

oikeusministeriö
28.01.2015
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 6/2015
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
 
Tweet Vie viite Refworksiin
 

Julkaisun pysyvä osoite on

http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-414-3
Tiivistelmä
Valtioneuvosto asetti syyskuun 19. päivänä 2013 parlamentaarisesti kokoonpannun komitean, jonka tehtävänä on laatia ehdotus Ahvenanmaan itsehallintojärjestelmän uudistamiseksi. Komiteassa on edustajia kaikista eduskuntaryhmistä sekä kaikista Ahvenanmaan puolueista. Komiteaa johtaa presidentti Tarja Halonen. Toimeksiantonsa mukaan komitean tuli vuoden 2014 loppuun mennessä valmistella jatkovalmistelun linjauksia koskeva välimietintö sekä hallituksen esityksen muotoon laadittu loppumietintö 30. päivään huhtikuuta 2017 mennessä. Komitean toimeksiantoon kuuluu pääasiassa - ehdottaa yhteiskuntakehityksen edellyttämiä itsehallintojärjestelmän ja itsehallintolain uudistuksia sekä valmistella ehdotus itsehallintoa koskevaksi nykyaikaiseksi lainsäädännöksi, - ehdottaa toimenpiteitä taloudellisen itsehallinnon kehittämiseksi sekä - tarkistaa maakunnan ja valtakunnan välistä toimivallanjakoa ja ehdottaa muutettaviksi sellaisia toimivaltasäännöksiä, jotka ovat käytännössä aiheuttaneet tulkintaongelmia. Välimietinnössään komitea on muotoillut linjauksia Ahvenanmaan itsehallinnon kehittämiseksi. Linjauksiin sisältyy ehdotuksia, jotka muuttaisivat nykyistä oikeustilaa seuraavasti: 1. Ahvenanmaan itsehallintolain tulee yksityiskohdiltaan olla lyhyempi kuin nykyinen itsehallintolaki sekä antaa kehykset Ahvenanmaan perustuslailliselle asemalle ja itsehallinnon valtiosääntöoikeudellisille takuille. Itsehallintolakia täydennetään yhdellä tai useammalla lailla, jotka säädetään tavallisen lain säätämisjärjestyksessä ja maakuntapäivien suostumuksella. 2. Ahvenanmaan taloudellisen itsehallinnon laajentamiseksi komitea aikoo jatkotyöskentelyn yhteydessä - tarkemmin selvittää minkä verolajien osalta verotustoimivaltaa voitaisiin mahdollisesti siirtää osittain Ahvenanmaalle ja mitä mekanismeja siinä tapauksessa tarvittaisiin; komitea aikoo suorittaa riippumattoman asiantuntijaselvityksen, - ottaa kantaa verotustoimivallan siirtoa koskevaan menettelyyn, - tarkemmin selvittää miten nykyistä tasoitusjärjestelmää voidaan parantaa, - tarkemmin selvittää erityisen menettelyn tai mekanismin luomista maakunnan ja valtakunnan välisten taloudellisten suhteiden säätelemiseksi toimivallansiirtojen yhteydessä, - tarkemmin selvittää sitä vaihtoehtoa, että Ahvenanmaalla kannettuja valtionveroja ei sisällytettäisi talousarvioon, vaan ne jäisivät maakunnalle. 3. Maakunnan tulee itsehallintolain asettamissa rajoissa itse voida päättää, missä tahdissa sille siirretään uusia toimivallanaloja valtakunnalta. Menettelyn tulee kuitenkin aina edellyttää neuvotteluja ja sopimusta valtakunnan kanssa siirrosta johtuvista hallinnollisista ja taloudellisista seurauksista. Kehitetään erityinen yksinkertaistettu menettely, jossa varmistetaan eduskunnan myötävaikutus, kun maakuntapäivät päättää ottaa uuden toimivallanalan haltuunsa. Jatkotyöskentelyn yhteydessä täsmennetään valtakunnan ydinalueita (keskeisimpiä asia-alueita), jotka voidaan siirtää maakunnalle vain itsehallintolakia muuttamalla kuten nykyisinkin. 4. Maakuntalakien lainsäädäntövalvontaa ehdotetaan muutettavaksi siten, että painopiste valvonnassa siirtyisi lainvalmisteluprosessin aikaisempaan vaiheeseen mm. lakineuvoston perustamisella maakuntalailla. Vain siinä tapauksessa, että valtakunnan ja maakunnan välinen toimivallanjako on epäselvä, maakuntalaki esiteltäisiin tasavallan presidentille. 5. Maakunnan hallituksen oikeutta osallistua sellaisiin kansainvälisiin sopimusneuvotteluihin, jotka käsittelevät maakunnan toimivaltaan kuuluvia asioita, kehitetään siten, että maakunnan hallitukselle annetaan sen pyynnöstä tilaisuus osallistua sellaisiin neuvotteluihin aina, kun tämä on mahdollista siinä neuvotteluelimessä, jossa asiaa käsitellään. 6. Ahvenanmaa-ratkaisusta johtuvien aikaisempien kansainvälisten takuiden palauttaminen olisi haastavaa, koska tämä vaatisi niiden valtioiden myötävaikutusta, jotka aikoinaan ovat sopineet maakunnan kansainvälisestä asemasta. Komitea suhtautuu sitä vastoin myönteisesti maakunnan nykyisen itsehallintolain 6 luvun mukaista ruotsinkielistä asemaa turvaavien kansainvälisten mekanismien luomiseen, ja aikoo selvittää, mille kansainväliselle instituutiolle tämänkaltainen tehtävä voitaisiin uskoa. 7. Komitea arvioi, että Ahvenanmaan demilitarisoitu ja neutralisoitu asema on tänä päivänä komentokielen ohella perustelu sille, että ahvenanmaalaisten tulisi olla vapautettuja asevelvollisuudesta. Komitea katsoo, ettei enää ole aiheellista tai tarkoituksenmukaista sisällyttää itsehallintolakiin säännöksiä sellaisesta palveluksesta, joka korvaisi asepalveluksen.
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajan mukaanViimeksi lisätytAsiasanatJulkaisijat

Aineistojen tallennus

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Valtioneuvoston kanslia
Puolustusministeriö
Liikenne- ja viestintäministeriö
Ulkoministeriö
Valtiovarainministeriö
Työ- ja elinkeinoministeriö
Oikeusministeriö
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Sosiaali- ja terveysministeriö
Sisäministeriö
Maa- ja metsätalousministeriö
Ympäristöministeriö

Valtioneuvoston kanslia
|
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
·julkaisutuotanto(at)vnk.fi | vnk.fi·
Palvelun tuottaja
Kansalliskirjasto
Valtioneuvoston kanslia
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
julkaisutuotanto(at)vnk.fi | vnk.fi
Palvelun tuottaja Kansalliskirjasto