Hyppää sisältöön
    • Suomi
    • Svenska
    • English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Haku- ja käyttöohje
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Liikenne- ja viestintäministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  • Etusivu
  • Liikenne- ja viestintäministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Pisararadan rahoitusmallityöryhmä. Loppuraportti


Avaa tiedosto
Julkaisuja_31-2014_LIITE_Kiinteistokehityksen_potentiaalit_NEWsec.pdf (2.161Mt)
Julkaisuja_31-2014_LIITE_Vaihtoehtojen_taloudellinen_arviointi_KPMG.pdf (1.975Mt)
Julkaisuja_31-2014.pdf (369.0Kt)
Lataukset: 

liikenne- ja viestintäministeriö
2014
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot

Julkaisun pysyvä osoite on

http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-243-432-6
Tiivistelmä
Työryhmä tarkasteli kolmea erilaista Pisararadan rahoitusmallia: perinteistä rakennusaikaista rahoitusta eli talousarviorahoitusta, rahoitusyhtiömallia ja hankeyhtiömallia.

Perinteinen budjettirahoitus on nykyarvoltaan selkeästi edullisin vaihtoehto. Vallitsevassa taloustilanteessa tarvittavan rahoituksen järjestäminen kerralla ei ole kuitenkaan realistista. Työryhmä suositti rahoitusyhtiömallin käyttöä, jolloin investointimenot voidaan jaksottaa pidemmälle ajalle.

Hankeyhtiö on kustannuksiltaan selvästi kallein eikä työryhmä nähnyt siitä saatavan sellaisia hyötyjä, jotka olisivat perustelleet sen korkeata hintaa. Työryhmä päätyi siihen, että Pisararadan tyyppisen hankkeen kustannusten jakomalli on erikseen hankkeen osapuolten välillä neuvoteltava kysymys.

Työryhmä totesi, että kyseessä olevassa hankkeessa kustannusten periaatteellisena jakona voitaisiin käyttää mallia, jossa EU, valtio ja Helsingin seudun kunnat jakaisivat hankkeen kustannukset suhteessa 20%-60%-20%. EU-tuki koskee ainoastaan rakentamisen kustannuksia, joten valtion ja kuntien vastuulle kuuluvat hankkeen jaksottamisen kustannukset, jos jaksottamiseen tähtäävä rahoitusmalli valitaan.

Työryhmän raporttiin liittyy kaksi taustaraporttia:Pisararadan kiinteistökehityksen potentiaalit eri asemien kohdalla 15.10.2014, Newsec OyPisararadan toteutusmallivaihtoehtojen taloudellinen arviointi, loppuraportti 5.11.2014, KPMG Oy

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajan mukaanViimeksi lisätytAsiasanatJulkaisijat

Aineistojen tallennus

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Valtioneuvoston kanslia
Puolustusministeriö
Liikenne- ja viestintäministeriö
Ulkoministeriö
Valtiovarainministeriö
Työ- ja elinkeinoministeriö
Oikeusministeriö
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Sosiaali- ja terveysministeriö
Sisäministeriö
Maa- ja metsätalousministeriö
Ympäristöministeriö

Valtioneuvoston kanslia
|
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
·julkaisutuotanto(at)gov.fi | vnk.fi·
Palvelun tuottaja
Kansalliskirjasto
Valtioneuvoston kanslia
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
julkaisutuotanto(at)gov.fi | vnk.fi
Palvelun tuottaja Kansalliskirjasto