Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan ilmastopoliittinen ohjelma 2009–2020. Seuranta 2010
liikenne- ja viestintäministeriö
2010
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-243-172-1Tiivistelmä
Liikenteen kasvihuonekaasupäästöt vähenivät vuonna 2008 noin 4 %. Ennakkotietojen mukaan päästöt vähenivät muutaman prosentin myös vuonna 2009. Päästökehityksen taustalla vaikuttivat monet eri tekijät. Ensinnäkin tieliikenteen suorite pieneni vuonna 2008 samana vuonna alkaneen taloudellisen taantuman vuoksi noin 0,5 %. Vuonna 2009 tieliikenteen suorite kasvoi kokonaisuutena vajaan prosentin, mutta kuorma-autoliikenteen suorite pieneni huomattavasti (maanteillä lähes 11 %). Suoritemuutosten lisäksi päästöjen vähentymiseen vaikuttivat vuoden 2008 alusta voimaan tulleet autoverouudistus ja liikenteen biopolttoaineiden jakeluvelvoite (2 % vuonna 2008, 4 % vuonna 2009).
Liikenteen ilmastopolitiikan kannalta huomionarvoista on, että liikennesuoritteiden kasvu uhkaa edelleen syödä sekä autoverouudistuksen että biopolttoaineiden mukanaan tuomat hyödyt. Erityisesti on huomattava, että vaikka biopolttoaineiden osuus vuonna 2009 oli kaksi kertaa isompi kuin vuonna 2008, liikenteen päästöt vähenivät vuonna 2009 vähemmän kuin vuonna 2008. Näyttää siis siltä, että tieliikenteen suoritteen hienoinen kasvu (alle 1 %) riitti vielä syömään biopolttoaineosuuden kaksinkertaistumisen.
Liikenteen ilmastopolitiikan kannalta huomionarvoista on, että liikennesuoritteiden kasvu uhkaa edelleen syödä sekä autoverouudistuksen että biopolttoaineiden mukanaan tuomat hyödyt. Erityisesti on huomattava, että vaikka biopolttoaineiden osuus vuonna 2009 oli kaksi kertaa isompi kuin vuonna 2008, liikenteen päästöt vähenivät vuonna 2009 vähemmän kuin vuonna 2008. Näyttää siis siltä, että tieliikenteen suoritteen hienoinen kasvu (alle 1 %) riitti vielä syömään biopolttoaineosuuden kaksinkertaistumisen.