Liikennejärjestelmän tilan kuvaus. Ehdotus sisällöstä ja pilotti 2010
Avaa tiedosto
Lataukset:
liikenne- ja viestintäministeriö
2010
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-243-168-4Tiivistelmä
Liikennepolitiikan valmistelussa tarvitaan tietoa liikennejärjestelmän tilasta. Raportissa esitetään asiantuntijatyön ja -keskustelujen pohjalta muodostettu ehdotus valtakunnallisen liikennejärjestelmän tilan kuvauksen rakenteesta, mittareista ja tietojen esittämistavasta. Tilankuvauksen teemat ovat liikkujat (henkilöliikenne), elinkeinoelämä (logistiikka), liikennejärjestelmä, turvallisuus, ympäristö ja talous.
Ehdotusta havainnollistetaan Liikennejärjestelmän tila 2010 -pilotilla, jonka ohella raportissa osoitetaan mittareiden kehittämistarpeet. Pilotin perusteella Suomen liikennejärjestelmän tilasta voidaan tehdä muun muassa seuraavia havaintoja:- Päivittäisten matkojen keskinopeus ja matkan pituus kasvavat jatkuvasti, auton käyttö lisääntyy, ja liikenteen osuus kotitalouksien kulutusmenoissa kasvaa. - Elinkeinoelämän näkökulmasta Suomen liikennejärjestelmän palvelutaso on hyvä ja kehittynyt pääosin myönteiseen suuntaan.- Talouskasvun eriytyminen kuljetussuoritteen kasvusta (decoupling) on Suomessa onnistunut 1990-luvun laman jälkeen hyvin.- Tieliikennekuolemien määrä Suomessa on vähentynyt kansallisten tavoitteiden mukaisesti, mutta Suomen sijoitus EU-maiden tieliikenneturvallisuuden vertailussa on heikentynyt.- Liikenteen hiilidioksidipäästöjen määrä on vastoin ilmastotavoitteita jatkuvasti kasvanut liikennesuoritteiden lisääntymisen myötä.
Liikennejärjestelmän tilan kuvauksen ehdotettua mittaristoa suositellaan hyödynnettävän kehitettäessä mittareita Liikenneviraston ohjaukseen, liikennepolitiikan vaikuttavuuden arviointiin sekä alueellisten liikennejärjestelmien arviointiin ja seurantaan. Mittareiden kehittämistarpeita on erityisesti seuraavissa asioissa: Matkaketjujen palvelutaso, kansalaisten tyytyväisyys matkoihin/liikennejärjestelmään kokonaisuutena, alueiden saavutettavuus, joukkoliikenteen palvelutaso, liikennetiedon palvelutaso, liikenteen vaikutus meluun ja ilman laatuun, liikennejärjestelmän tehokkuus.
Ehdotusta havainnollistetaan Liikennejärjestelmän tila 2010 -pilotilla, jonka ohella raportissa osoitetaan mittareiden kehittämistarpeet. Pilotin perusteella Suomen liikennejärjestelmän tilasta voidaan tehdä muun muassa seuraavia havaintoja:- Päivittäisten matkojen keskinopeus ja matkan pituus kasvavat jatkuvasti, auton käyttö lisääntyy, ja liikenteen osuus kotitalouksien kulutusmenoissa kasvaa. - Elinkeinoelämän näkökulmasta Suomen liikennejärjestelmän palvelutaso on hyvä ja kehittynyt pääosin myönteiseen suuntaan.- Talouskasvun eriytyminen kuljetussuoritteen kasvusta (decoupling) on Suomessa onnistunut 1990-luvun laman jälkeen hyvin.- Tieliikennekuolemien määrä Suomessa on vähentynyt kansallisten tavoitteiden mukaisesti, mutta Suomen sijoitus EU-maiden tieliikenneturvallisuuden vertailussa on heikentynyt.- Liikenteen hiilidioksidipäästöjen määrä on vastoin ilmastotavoitteita jatkuvasti kasvanut liikennesuoritteiden lisääntymisen myötä.
Liikennejärjestelmän tilan kuvauksen ehdotettua mittaristoa suositellaan hyödynnettävän kehitettäessä mittareita Liikenneviraston ohjaukseen, liikennepolitiikan vaikuttavuuden arviointiin sekä alueellisten liikennejärjestelmien arviointiin ja seurantaan. Mittareiden kehittämistarpeita on erityisesti seuraavissa asioissa: Matkaketjujen palvelutaso, kansalaisten tyytyväisyys matkoihin/liikennejärjestelmään kokonaisuutena, alueiden saavutettavuus, joukkoliikenteen palvelutaso, liikennetiedon palvelutaso, liikenteen vaikutus meluun ja ilman laatuun, liikennejärjestelmän tehokkuus.