Hyppää sisältöön
    • Suomi
    • Svenska
    • English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Liikenne- ja viestintäministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  • Etusivu
  • Liikenne- ja viestintäministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Nuorten kuljettajien liikenneturvallisuus. Työryhmän mietintö


Avaa tiedosto
Julkaisuja_20-2010.pdf (469.0Kt)
Lataukset: 

liikenne- ja viestintäministeriö
2010
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
 
Tweet Vie viite Refworksiin
 

Julkaisun pysyvä osoite on

http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-243-164-6
Tiivistelmä
Viime vuosien myönteisestä liikenneturvallisuuskehityksestä huolimatta nuorten, 15-24-vuotiaiden, kuolemat ja loukkaantumiset eivät ole vähentyneet.

Liikenne- ja viestintäministeriö asetti työryhmän selvittämään mahdollisuuksia vaikuttaa nuorten liikenneturvallisuuteen, arvioida uusille kuljettajille mahdollisia kuljettajakohtaisia rajoituksia, tehostaa uusille kuljettajille rikkomuksista määrättäviä seuraamuksia, arvioida mopoilun turvallisuutta erityisesti mopojen virittämisen vähentämiseksi.

Työryhmä ei pidä perusteltuna kaikkien uusien kuljettajien liikkumisen rajoittamista. Uusilla kuljettajilla on oltava mahdollisuus harjaannuttaa ajotaitoaan erilaisissa olosuhteissa. Kuljettajakohtaiset rajoitukset ovat perusteltuja rikkomusten seuraamuksina.

Työryhmä ehdottaa, että ajo-opetuksen määrää autokouluissa lisätään ja ensimmäisen ja toisen vaiheen väliin jäävää ns. välivaihetta lyhennetään ja korostetaan sen merkitystä aktiivisena harjoittelu- ja itsearviointivaiheena. Autokoulun ja kodin yhteistyötä opetuslupaopetuksessa lisätään. Mopokortin saamiseksi edellytetään pakollista koulutusta ja nykyistä laajempaa tutkintoa. Uusien kuljettajien valvontaa tehostetaan ja rikkomuksia seurataan ja niihin puututaan herkemmin kahden ensimmäisen vuoden ajan. Turvalaitteiden käyttämättömyys otetaan huomioon ajokieltoon johtavien toistuvien rikkomusten laskennassa.

Työryhmä esittää rikkomukseen syyllistyneille uusille kuljettajille uudenlaista poliisin ajokieltoasian käsittelyyn liittyvää puhuttelumenettelyä, alkolukkoa jo ensimmäisestä rattijuopumusrikoksesta sekä kaikkien kuljettajien promillerajan laskemista 0,2:een. Työryhmä esittää myös liikennekasvatuksen aseman turvaamista perusopetuksessa ja toisen asteen opetuksessa sekä nuorten ottamista vahvemmin mukaan liikenneturvallisuustyöhön.

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajan mukaanViimeksi lisätytAsiasanatJulkaisijat

Aineistojen tallennus

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Valtioneuvoston kanslia
Puolustusministeriö
Liikenne- ja viestintäministeriö
Ulkoministeriö
Valtiovarainministeriö
Työ- ja elinkeinoministeriö
Oikeusministeriö
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Sosiaali- ja terveysministeriö
Sisäministeriö
Maa- ja metsätalousministeriö
Ympäristöministeriö

Valtioneuvoston kanslia
|
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
·julkaisutuotanto(at)vnk.fi | vnk.fi·
Palvelun tuottaja
Kansalliskirjasto
Valtioneuvoston kanslia
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
julkaisutuotanto(at)vnk.fi | vnk.fi
Palvelun tuottaja Kansalliskirjasto