Ilmastonmuutos ja tavaraliikenne
liikenne- ja viestintäministeriö
2010
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-243-159-2Tiivistelmä
Tutkimuksessa kartoitettiin ilmastonmuutoksen ja sen hillintätoimenpiteiden vaikutuksia tavaraliikenteeseen. Tutkimus perustuu vuosille 2030 ja 2050 laadittuun ilmastonmuutosskenaarioon, kansainväliseen kirjallisuuskatsaukseen, kuljetusalan yrityksille, asiakkaille ja viranomaisille lähetettyyn ilmastonmuutoskyselyyn sekä asiantuntijatyöpajaan.
Keskimäärin Suomen ilmasto muuttunee lämpimämmäksi ja sateisemmaksi. Rankkasateet yleistyvät ja voimistuvat ympäri vuoden. Nollakelit lisääntyvät aluksi koko maassa, mutta saattavat vähetä vuosisadan puolivälistä Etelä-Suomessa. Itämeren jääpeite vähenee ja Suomenlahdella keskiveden korkeus nousee.
Suomessa eri kuljetusmuotoihin ja teollisuuden kilpailukykyyn tulevat vaikuttamaan erityisesti ilmastonmuutoksen hillintätoimenpiteet ja se miten tasapuolisesti ne maailmanlaajuisesti ja erityisesti EU:n sisällä toteutetaan. Jos maailmanlaajuisista vähennystavoitteista ei sovita, voivat EU-maiden ja Suomen kilpailukyky ja tuotanto muuttua EU:n yksipuolisten toimien seurauksena.
Mikäli tavoitteeksi asetetaan hiilidioksidivapaa tai 80 % päästövähennys, Suomen kuljetusala ja teollisuus ovat radikaalien muutosten edessä. Tämä saattaisi muuttaa teollisuuden globaalin sijoittumisen lisäksi raaka-aineiden ja komponenttien hankintasuuntia, ulkomaankaupan suuntia, kuljetusvirtoja, kuljetusjärjestelmiä ja kokonaisia toimitusverkostoja.
Ilmastonmuutos vaikuttanee metsä- ja elintarviketeollisuuden toimitusketjuihin. Muilla teollisuuden aloilla hillintätoimenpiteillä on selvästi suurempi merkitys kuin ilmaston keskimääräisellä muuttumisella. Toisaalta globaalien ääri-ilmiöiden keskittyminen määrätyille alueille voi vaikuttaa tuotannon sijoittumiseen, hankinta-alueisiin ja kansainvälisten kuljetusketjujen reitityksiin myös pysyvämmin.
Ilmaston muuttuminen voi heikentää erityisesti tiekuljetusten liikenneturvallisuutta. Kelirikon esiintymisajankohdat ja painorajoitusten ajankohdat muuttuvat ja kokonaisaika voi pidentyä. Rankkasateiden aiheuttama ja muu tulviminen voivat ylittää kuivatusrakenteiden mitoitustason.
Keskimäärin Suomen ilmasto muuttunee lämpimämmäksi ja sateisemmaksi. Rankkasateet yleistyvät ja voimistuvat ympäri vuoden. Nollakelit lisääntyvät aluksi koko maassa, mutta saattavat vähetä vuosisadan puolivälistä Etelä-Suomessa. Itämeren jääpeite vähenee ja Suomenlahdella keskiveden korkeus nousee.
Suomessa eri kuljetusmuotoihin ja teollisuuden kilpailukykyyn tulevat vaikuttamaan erityisesti ilmastonmuutoksen hillintätoimenpiteet ja se miten tasapuolisesti ne maailmanlaajuisesti ja erityisesti EU:n sisällä toteutetaan. Jos maailmanlaajuisista vähennystavoitteista ei sovita, voivat EU-maiden ja Suomen kilpailukyky ja tuotanto muuttua EU:n yksipuolisten toimien seurauksena.
Mikäli tavoitteeksi asetetaan hiilidioksidivapaa tai 80 % päästövähennys, Suomen kuljetusala ja teollisuus ovat radikaalien muutosten edessä. Tämä saattaisi muuttaa teollisuuden globaalin sijoittumisen lisäksi raaka-aineiden ja komponenttien hankintasuuntia, ulkomaankaupan suuntia, kuljetusvirtoja, kuljetusjärjestelmiä ja kokonaisia toimitusverkostoja.
Ilmastonmuutos vaikuttanee metsä- ja elintarviketeollisuuden toimitusketjuihin. Muilla teollisuuden aloilla hillintätoimenpiteillä on selvästi suurempi merkitys kuin ilmaston keskimääräisellä muuttumisella. Toisaalta globaalien ääri-ilmiöiden keskittyminen määrätyille alueille voi vaikuttaa tuotannon sijoittumiseen, hankinta-alueisiin ja kansainvälisten kuljetusketjujen reitityksiin myös pysyvämmin.
Ilmaston muuttuminen voi heikentää erityisesti tiekuljetusten liikenneturvallisuutta. Kelirikon esiintymisajankohdat ja painorajoitusten ajankohdat muuttuvat ja kokonaisaika voi pidentyä. Rankkasateiden aiheuttama ja muu tulviminen voivat ylittää kuivatusrakenteiden mitoitustason.