Oikeudenmukainen ja kannustava taajuusmaksumalli. Työryhmän ehdotus
liikenne- ja viestintäministeriö
2010
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-243-141-7Tiivistelmä
Viestintäministeri Suvi Lindén asetti työryhmän selvittämään mahdollisia oikeudenmukaisia ja kannustavia taajuusmaksumalleja. Työryhmän toimikaudeksi määrättiin 1.4.2009-28.2.2010. Työryhmä on työnsä aikana kuullut alan toimijoita. Työryhmä on ottanut huomioon hallitusohjelman kirjauksen, jonka mukaan taajuuksien käyttöä tulisi uudistaa maltillisesti joustavampaan ja tehokkaampaan suuntaan. Työryhmä esittää toimeksiantonsa mukaisesti loppuraportissaan ehdotuksen sellaiseksi taajuusmaksumalliksi, joka kohtelisi nykyistä tasapuolisemmin eri käyttäjäryhmiä ja olisi omiaan kannustamaan tehokkaampaan taajuuksien käyttöön:1) Nykyistä taajuusmaksumallia yksinkertaistettaisiin yhtenäistämällä ja vähentämällä eri radiolaiteryhmiin sovellettavien taajuusmaksujen määräytymisperusteita siten, että suurimpaan osaan eri laiteryhmistä sovellettaisiin yleistä taajuusmaksujen määräytymiskaavaa. 2) Nykyistä taajuusmaksumallia oikeudenmukaistettaisiin ottamalla luvanhaltijan käytössä olevat taajuudet maksun määräytymisessä voimakkaammin huomioon kaikkien taajuuksien käyttäjäryhmien osalta. Tällä olisi tarkoitus myös ohjata radioluvan haltijoita tehokkaampaan taajuuksien käyttöön. Ehdotettu muutos korottaisi televisiotoimijoiden ja laskisi matkaviestintoimijoiden maksuosuutta, mutta ei muilta osin johtaisi merkittäviin muutoksiin taajuuksien käyttäjien taajuusmaksuissa. 3) Muutokset televisiotoimijoiden ja matkaviestintoimijoiden taajuusmaksuihin toteutettaisiin siirtymäkauden aikana.4) Nykyistä taajuusmaksumallia yhdenmukaistettaisiin myös siten, että puolustusvoimilta perittävän maksun määräytymisperusteet olisivat samankaltaiset kuin radiolupaan perustuvissa taajuusmaksuissa. Maksun taso ei kuitenkaan poikkeaisi nykyisestä.5) Perittävien taajuusmaksujen kokonaistaso pidettäisiin taajuushallinnon kustannuksia vastaavana.