Opintotuen rakenteen kehittäminen : Tavoitteena päätoimiseen opiskeluun kannustaminen korkeakoulussa
opetus- ja kulttuuriministeriö
08.12.2009
Julkaisusarja:
Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2009:33This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-485-820-5Tiivistelmä
Opetusministeriö asetti 2.3.2009 opintotuen kehittämisen johtoryhmän valmistelemaan ehdotuksia opintotukijärjestelmän rakenteelliseksi uudistamiseksi tavoitteena päätoimiseen opiskeluun kannustaminen. Johtoryhmän toimeksiantoa täsmennettiin 30.7.2009 siten, että johtoryhmä laatii ensin ehdotukset opintotukijärjestelmän rakenteelliseksi kehittämiseksi tavoitteena päätoimiseen opiskeluun kannustaminen korkeakouluissa. Johtoryhmä katsoo, että:
1. Opintotuen tulee ohjata suunnitelmalliseen ja päätoimiseen opiskeluun. Johtoryhmä ehdottaa, että:
- opintotuki myönnettäisiin kaksiportaisen tutkintorakenteen mukaisesti ensin alemman korkeakoulututkinnon suorittamiseen ja vasta sen jälkeen ylemmän korkeakoulututkinnon suorittamiseen
- pelkän asumislisän nostaminen otettaisiin huomioon korkeakoulututkintoa varten tarkoitetussa tukiajassa
- opintojen riittävän edistymisen seurannassa käytettävää tukikuukausikohtaista suoritusvaatimusta nostettaisiin 5 opintopisteeseen sekä opintojen edistymisen seurannasta tehdään kevään 2010 aikana toimeksiannon edellyttämiä lisäselvityksiä
- opintotukea tieteellisiin jatko-opintoihin voitaisiin myöntää enintään yhdeksän kuukautta ja
- harjoitteluajalta maksettavan palkan tai oppilaitokselta saadun apurahan erillisestä tarveharkinnasta luovuttaisiin.
2. Opintolainan käyttökelpoisuutta opintojen rahoitusmuotona tulee kehittää. Johtoryhmä ehdottaa, että
- opintolainan valtiontakaus myönnettäisiin kaikille siihen oikeutetuille opintorahan yhteydessä
- ulkomailla opiskelevien lainatakauksen määrää korotettaisiin 600 euroon
- korkoavustuksen tulorajoja tarkistettaisiin ansiotason kehityksen perusteella ja
- opintolainavähennysjärjestelmän toimivuus arvioitaisiin.
3. Opintotuen tason tulee olla riittävä, jotta se mahdollistaa keskittymisen päätoimiseen opiskeluun. Johtoryhmä ehdottaa, että:
- opintoraha sidottaisiin indeksiin,
- korkeakouluopiskelijoiden ateriatuen määrää korotettaisiin sekä
- otettaisiin käyttöön opintorahan huoltajakorotus.
1. Opintotuen tulee ohjata suunnitelmalliseen ja päätoimiseen opiskeluun. Johtoryhmä ehdottaa, että:
- opintotuki myönnettäisiin kaksiportaisen tutkintorakenteen mukaisesti ensin alemman korkeakoulututkinnon suorittamiseen ja vasta sen jälkeen ylemmän korkeakoulututkinnon suorittamiseen
- pelkän asumislisän nostaminen otettaisiin huomioon korkeakoulututkintoa varten tarkoitetussa tukiajassa
- opintojen riittävän edistymisen seurannassa käytettävää tukikuukausikohtaista suoritusvaatimusta nostettaisiin 5 opintopisteeseen sekä opintojen edistymisen seurannasta tehdään kevään 2010 aikana toimeksiannon edellyttämiä lisäselvityksiä
- opintotukea tieteellisiin jatko-opintoihin voitaisiin myöntää enintään yhdeksän kuukautta ja
- harjoitteluajalta maksettavan palkan tai oppilaitokselta saadun apurahan erillisestä tarveharkinnasta luovuttaisiin.
2. Opintolainan käyttökelpoisuutta opintojen rahoitusmuotona tulee kehittää. Johtoryhmä ehdottaa, että
- opintolainan valtiontakaus myönnettäisiin kaikille siihen oikeutetuille opintorahan yhteydessä
- ulkomailla opiskelevien lainatakauksen määrää korotettaisiin 600 euroon
- korkoavustuksen tulorajoja tarkistettaisiin ansiotason kehityksen perusteella ja
- opintolainavähennysjärjestelmän toimivuus arvioitaisiin.
3. Opintotuen tason tulee olla riittävä, jotta se mahdollistaa keskittymisen päätoimiseen opiskeluun. Johtoryhmä ehdottaa, että:
- opintoraha sidottaisiin indeksiin,
- korkeakouluopiskelijoiden ateriatuen määrää korotettaisiin sekä
- otettaisiin käyttöön opintorahan huoltajakorotus.